Το να αισθάνεστε συνεχώς πεινασμένοι, ακόμα και αν μόλις έχετε φάει, δεν είναι ένα σύμπτωμα που πρέπει να πάρετε ελαφρώς. Οι ξαφνικές αλλαγές στην όρεξη, ειδικά όταν η όρεξή μας δεν ικανοποιείται με τίποτα, μπορούν να σηματοδοτούν κάποια σοβαρή πάθηση. Ας ρίξουμε μια ματιά στις πιο κοινές παθήσεις που μας κάνουν να νιώθουμε συνεχώς την ανάγκη για φαγητό.

Νόσος Graves

Η νόσος του Graves επηρεάζει τον θυρεοειδή, έναν σημαντικό αδένα που παράγει ορμόνες που ελέγχουν τον μεταβολισμό – τον τρόπο, δηλαδή, που κάθε κύτταρο του σώματος χρησιμοποιεί την ενέργεια. Οι μεταβολές στη λειτουργία του θυρεοειδούς έχουν επίδραση στη διάθεση, το βάρος και τα επίπεδα ενέργειας. Η νόσος του Graves αναγκάζει τον θυρεοειδή να παράγει ακόμα περισσότερες θυρεοειδικές ορμόνες. Τα συμπτώματα είναι η πείνα, όπως και η ταχυπαλμία, η εφίδρωση, πρήξιμο στον λαιμό και κόπωση. Αν αντιμετωπίζετε κάποια από αυτά τα συμπτώματα, μιλήστε με τον γιατρό σας για να τα ελέγξετε.

Συνεχής δράση της αντίδρασης “μάχης ή φυγής”

Οι άνθρωποι έχουμε ένα εσωτερικό σύστημα που ονομάζεται “μάχης ή φυγής” και ενεργοποιείται όταν νιώθουμε πως βρισκόμαστε σε κίνδυνο. Απελευθερώνει τεράστιες ποσότητες κορτιζόλης και άλλων ορμονών που μας επιτρέπουν να αντιμετωπίσουμε ή να ξεφύγουμε από την επικίνδυνη κατάσταση. Το πρόβλημα δημιουργείται όταν το συνεχές στρες κάνει αυτή την αντίδραση του οργανισμού να υπερλειτουργεί. Τα υψηλά επίπεδα κορτιζόλης, μας κάνουν να νιώθουμε πεινασμένοι, και οδηγούν σε αύξηση βάρους – υποβαθμίζοντας, παράλληλα, και το ανοσοποιητικό μας σύστημα.

Διαβήτης

Ο διαβήτης είναι μια πάθηση κατά την οποία υπάρχει υπερβολικά πολλή ζάχαρη (γλυκόζη) στο αίμα. Υπάρχουν τρεις τύποι διαβήτη:
Τύπου 1: Τις περισσότερες φορές θα διαγνωστεί σε παιδιά μεταξύ 7 και των 12 χρόνων, αν και μπορεί να εμφανιστεί σε κάθε ηλικία.
Τύπου 2: Συνήθως εμφανίζεται σε μεσήλικες ή ηλικιωμένους ανθρώπους που έχουν περιττό βάρος.
Διαβήτης κύησης: Εμφανίζεται στις εγκύους. Στις περισσότερες ασθενείς εξαφανίζεται μετά την εγκυμοσύνη.
Τα συμπτώματα περιλαμβάνουν αυξημένη πείνα, υπερβολική δίψα και συχνοουρία. Αν υποψιάζεστε πως πάσχετε από διαβήτη, μιλήστε άμεσα με τον γιατρό σας.

Υπογλυκαιμία

Όπως και ο διαβήτης, όμως, έτσι και η υπογλυκαιμία, μας κάνει να πεινάμε. Η υπογλυκαιμία, συνήθως, εμφανίζεται σπάνια, εκτός από τις φορές που είναι παρενέργεια της θεραπείας του διαβήτη. Στους ασθενείς που πάσχουν από διαβήτη, η υπογλυκαιμία προκύπτει ξαφνικά, αλλά συνήθως είναι ήπια και αντιμετωπίζεται με το να φάμε ή να πιούμε μια μικρή ποσότητα κάποιας τροφής με ζάχαρη. Αν δεν αντιμετωπιστεί και το σάκχαρο στο αίμα πέσει ακόμα πιο χαμηλά, μπορεί να οδηγήσει μέχρι και σε λιποθυμία. Η ισχυρή υπογλυκαιμία μπορεί να προκαλέσει κρίσεις, κώμα, μέχρι και θάνατο.

Όταν τρώμε γιατί έχουμε κακή διάθεση

Έρευνες έχουν ανακαλύψει ότι το φαγητό κάνει το σώμα να παράγει σεροτονίνη, την “ορμόνη της ευτυχίας”. Κάποιοι άνθρωποι, λοιπόν, στρέφονται στο φαγητό για να βελτιώσουν την κακή τους διάθεση. Αυτή η επίδραση όμως του φαγητού στη διάθεση είναι βραχύβια. Αν νιώθετε κακοδιάθετοι ή θλιμμένοι για πολλές μέρες, ακόμα και εβδομάδες, ίσως να έχετε κατάθλιψη. Μιλήστε με τον γιατρό σας για το πώς νιώθετε και προσπαθήστε να επιστρέψετε στη σωστή διατροφή, καθώς η αύξηση βάρους δεν είναι καλή ούτε για την ψυχική, ούτε για τη σωματική (προφανώς) υγεία.

Εντερικά παράσιτα

Τα εντερικά παράσιτα, τα γνωστά “σκουλίκια” είναι αρκετά κοινές μορφές μόλυνσης. Ενώ κατά κύριο λόγο επηρεάζουν παιδιά σχολικής ηλικίας, είναι εύκολο να μεταδοθούν, άρα πιθανό είναι να υποφέρουν και οι ενήλικες της οικογένειας. Οι περισσότεροι άνθρωποι δεν εμφανίζουν συμπτώματα, εκτός ίσως από κούραση και πείνα. Τα παράσιτα αυτά αντιμετωπίζονται εύκολα, με φαρμακευτική αγωγή.

Προσοχή στο τι τρώτε όταν είστε έγκυος

Οι περισσότερες γυναίκες έχουν τεράστια όρεξη κατά το δεύτερο τρίμηνο της εγκυμοσύνης, καθώς το μωρό αναπτύσσεται και χρειάζεται περισσότερη τροφή. Προσέξτε, όμως, τα μεγέθη των μερίδων. Μπορεί να… τρώτε για δύο, το μωρό σας όμως δεν απαιτεί τις ίδιες ποσότητες με εσάς και η υπερβολική αύξηση του βάρους στην εγκυμοσύνη μπορεί να προκαλέσει προβλήματα.

Αυξημένη όρεξη πριν την περίοδο

Σχεδόν τρεις στις τέσσερις γυναίκες αντιμετωπίζουν αυξημένη όρεξη για φαγητό σαν σύμπτωμα προεμμηνορρυσιακού συνδρόμου. Αν η ξαφνική σας όρεξη εμφανίζεται μόνο κάποιες μέρες του μήνα, τότε μείνετε πιστές στη σωστή διατροφή και στην άσκηση για να ανακουφίσετε τα συμπτώματα. Αν το προεμμηνορροϊκό σύνδρομο έχει πολύ ισχυρά συμπτώματα, μιλήστε με τον γιατρό σας.

Παρενέργεια των φαρμάκων;

Είναι τραγική ειρωνεία, αλλά συμβαίνει: πολλά φάρμακα με σκοπό να καταπολεμήσουν παθήσεις που σχετίζονται με την παχυσαρκία μπορούν να προκαλέσουν αύξηση βάρους. Για παράδειγμα, η ινσουλίνη μπορεί να προκαλέσει αύξηση βάρους. Επιπλέον, τα αντισυλληπτικά χάπια και κάποια φάρμακα που επηρεάζουν την ψυχολογία. Δεν πρέπει να σταματήσετε την φαρμακευτική σας αγωγή λόγω αυτής της παρενέργειας.

Προκαλεί αύξηση της πείνας ο καρκίνος;

Σε γενικές γραμμές, ο καρκίνος καταπιέζει την όρεξη και κάνει τους ασθενείς να πεινούν λιγότερο, προκαλώντας ραγδαίο χάσιμο βάρους. Συγκεκριμένοι όγκοι, όμως, όπως τα γλυκαγονώματα (ένας τύπος καρκίνου στο πάγκρεας) μπορούν να αυξήσουν τα επίπεδα του σακχάρου και να προκαλέσουν πείνα. Αν νιώθετε συνέχεια πως πεινάτε και εξακολουθείτε να χάνετε κιλά, παρά το γεγονός ότι τρώτε μεγάλες ποσότητες φαγητού, μιλήστε με τον γιατρό σας.

Όταν η πείνα οφείλεται στην άσκηση…

Ξέρουμε, πρακτικά, πώς καταφέρνουμε να χάσουμε βάρος. Με γυμναστική και δίαιτα. Ακούγεται απλό, αλλά δεν είναι πάντα. Η γυμναστική, μας κάνει να θέλουμε να φάμε, καθώς το σώμα μας απαιτεί ενέργεια. Για αυτό είναι σημαντικό να αποφεύγετε τα σνακ μετά την γυμναστική, παίρνοντας πίσω όλες τις θερμίδες που μόλις κάψατε μετά από σκληρή δουλειά.

Τέλος, πρέπει να θυμόμαστε…

…το τι τρώμε και πώς το τρώμε κάνει μεγάλη διαφορά. Τα τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε σάκχαρα απορροφώνται εύκολα από το σώμα, προσφέροντας ενέργεια που καταναλώνεται γρήγορα, και μας κάνει να πεινάμε ξανά. Τα τρόφιμα που περιέχουν πρωτεΐνες (όπως το ψάρι και τα φασόλια) ή τα δημητριακά ολικής άλεσης μας κάνουν να νιώθουμε χορτασμένοι για περισσότερη ώρα. Επιπλέον, ένα με δύο ποτήρια νερό μαζί με κάθε γεύμα μπορεί να κάνει διαφορά. Πρέπει να μασάμε το φαγητό μας αργά, για να δώσουμε χρόνο στο στομάχι να στείλει μήνυμα στον εγκέφαλο ότι χορτάσαμε.