Το ήπαρ σας μπορεί ενδεχομένως να ‘τρώει’ τον εγκέφαλό σας, υποδεικνύει νέα έρευνα.

Άνθρωποι με επιπλέον κοιλιακό λίπος έχουν τριπλάσιες πιθανότητες σε σχέση με τους αδύνατους να εμφανίσουν απώλεια μνήμης και άνοια αργότερα στη ζωή τους και τώρα οι επιστήμονες δηλώνουν ότι ίσως γνωρίζουν την αιτία.

Φαίνεται πως το ήπαρ και ο ιππόκαμπος μοιράζονται την ανάγκη για την πρωτεΐνη PPARalpha. Το ήπαρ τη χρησιμοποιεί για το κάψιμο του κοιλιακού λίπους και ο ιππόκαμπος για τη διαδικασία μνήμης.

Σε ανθρώπους με πολύ κοιλιακό λίπος, το ήπαρ χρειάζεται να ‘δουλέψει υπερωρίες’ για να μεταβολίσει το λίπος και χρησιμοποιεί όλη την πρωτεΐνη PPARalpha — πρώτα εξαντλώντας όλα τα τοπικά αποθέματα και στη συνέχεια επιτιθέμενο στον υπόλοιπο οργανισμό περιλαμβανομένου του εγκεφάλου, σημειώνει νέα έρευνα.

Η διαδικασία στερεί τον ιππόκαμπο από την πρωτεΐνη PPARalpha, εμποδίζοντας τη μνήμη και τη μάθηση, σημειώνουν ερευνητές του Rush University Medical Center στο Σικάγο.

Η έρευνα δημοσιεύεται στο περιοδικό ‘Cell.’

Σε άλλη έρευνα που περιγράφηκε το 2010 στο περιοδικό ‘Annals of Neurology’, ερευνητές του Boston University School of Medicine, ανακάλυψαν ότι όσο μεγαλύτερη ήταν η ποσότητα του κοιλιακού λίπους τόσο μεγαλύτερη ήταν και η συρρίκνωση του εγκεφάλου σε μεγάλη ηλικία.
Η ανακάλυψη που προκάλεσε έκπληξη στη νέα έρευνα είναι ότι ο ιππόκαμπος χρησιμοποιεί την PPARalpha για τη διαδικασία της μνήμης και της μάθησης και ότι αυτό αποτελεί πιθανή αιτία για τη σχέση μεταξύ κοιλιακού λίπους και άνοιας ή απώλειας μνήμης.

Ο ερευνητής, καθηγητής Kalipada Pahan, χρησιμοποίησε για την έρευνά του ποντικούς από τους οποίους απουσίαζε η πρωτεΐνη PPARalpha. Ορισμένοι είχαν φυσιολογική PPARalpha στο ήπαρ αλλά εξαντλημένη στον εγκέφαλο και είχαν φτωχές ικανότητες μνήμης και μάθησης. Άλλοι είχαν φυσιολογική PPARalpha στον εγκέφαλο αλλά όχι στο ήπαρ και παρουσίαζαν φυσιολογική μνήμη, όπως ήταν αναμενόμενο.

Όταν οι ερευνητές ενέχυσαν πρωτεΐνη PPARalpha στον ιππόκαμπο ποντικών με έλλειψη PPARalpha, βελτιώθηκε η μάθηση και η μνήμη.
Χρειάζονται νέες έρευνες για να διαπιστωθεί πώς θα μπορούσαμε να διατηρήσουμε την PPARalpha σε φυσιολογικά επίπεδα στον ανθρώπινο εγκέφαλο για να αντιστέκεται στην απώλεια μνήμης.

Επομένως, η πρωτεΐνη PPARalpha αποτελεί νέα οδό για την εξεύρεση αγωγής ή θεραπείας της νόσου του Alzheimer, της άνοιας, της απώλειας μνήμης και προβλημάτων νόησης.

Η απώλεια του λίπους από την κοιλιά δεν βλάπτει…