Ερευνητές από το King's College του Λονδίνου χρησιμοποίησαν μια τεχνική γενετικής αξιολόγησης, προκειμένου να προβλέψουν τις επιδόσεις των παιδιών σε όλα τα σχολικά έτη μόνο από το DNA.

Η μελέτη, που δημοσιεύτηκε στο Scientific Studies of Reading, δείχνει ότι η γενετική αποτύπωση, που περιλαμβάνει περίπου 20.000 παραλλαγών τού DNA, εξηγεί σε ποσοστό 5% τις διαφορές στις επιδόσεις μεταξύ των παιδιών.

Οι μαθητές με τις υψηλότερες και χαμηλότερες βαθμολογίες, διέφεραν γενετικά κατά μία ολόκληρη διετία.

Τα ευρήματα αυτά αναδεικνύουν τη δυνατότητα χρήσης των γενετικών σκορ για την πρόβλεψη των δυνατών και αδύνατων σημείων στις μαθησιακές ικανότητες των παιδιών.

Σύμφωνα με τους συγγραφείς της μελέτης, τα αποτελέσματα θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για τον εντοπισμό και την αντιμετώπιση των αναγνωστικών δυσχερειών νωρίς, αντί να περιμένει κάποιος να αναπτυχθούν τα προβλήματα στο σχολείο.

Οι ερευνητές υπολόγισαν τη γενετική βαθμολογία (ή πολυγονιδιακή βαθμολογία) για την εκπαιδευτική επιτυχία σε 5.825 άτομα από μελέτη διδύμων.

Οι συγγραφείς της μελέτης σημειώνουν πως το 5% μπορεί να φαίνεται σχετικά μικρό ποσοστό, αλλά είναι σημαντικό σε σύγκριση με άλλα αποτελέσματα που σχετίζονται με την ανάγνωση. Για παράδειγμα, οι διαφορές μεταξύ των φύλων έχουν βρεθεί να εξηγούν λιγότερο από το 1% των διαφορών μεταξύ των παιδιών στην ικανότητα ανάγνωσης.

Ο Saskia Selzam, πρώτος συγγραφέας της μελέτης δήλωσε: “Η αξία των αποτελεσμάτων είναι ότι καθιστούν δυνατή την πρόβλεψη γενετικού κινδύνου και ανθεκτικότητας στο επίπεδο του ατόμου. Αυτό είναι διαφορετικό από μελέτες διδύμων, η οποία μας έδωσε στοιχεία για τη γενική επιρροή σε έναν μεγάλο πληθυσμό”.

Εκκίνηση

Ο ερευνητής σημείωσε πως η μελέτη παρέχει ένα σημαντικό σημείο εκκίνησης για να εξερευνηθούν γενετικές διαφορές στην ικανότητα ανάγνωσης, χρησιμοποιώντας πολυγονιδιακή βαθμολόγηση.

Για παράδειγμα, αυτές οι βαθμολογίες θα μπορούσαν να επιτρέψουν την έρευνα για την ανθεκτικότητα στην ανάπτυξη δυσκολίας ανάγνωσης και στο πώς τα παιδιά ανταποκρίνονται ξεχωριστά σε διαφορετικές παρεμβάσεις”.

Ο καθηγητής Robert Plomin δήλωσε: “Ελπίζουμε ότι τα ευρήματα αυτά θα συμβάλουν σε καλύτερες πολιτικές αποφάσεις που να αναγνωρίζουν τις γενετικές διαφορές μεταξύ των παιδιών στην ικανότητα ανάγνωσης”.

Scientific Studies of Reading