«Η κρίση μετατράπηκε σε ευκαιρία για την αγορά των δερμοκαλλυντικών, καθώς οι καταναλωτές έχουν γίνει πιο προσεκτικοί στις επιλογές τους και έτσι είχαμε μια σημαντική μετακύλιση από τα πολυτελή καταστήματα καλλυντικών και τα προϊόντα επιλεκτικής αγοράς στο φαρμακείο, μας λέει ο Ιωάννης Αναστασίου, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος στην εταιρεία Frezyderm. Στο πλαίσιο της συνέντευξης που έδωσε στο Iatronet, ανέλυσε τα επόμενα βήματα της στρατηγικής που έχει χαραχτεί, βασικός πυλώνας της οποίας είναι οι εξαγωγές. Και για του λόγου το αληθές, σήμερα η εταιρεία εξάγει τα προϊόντα της σε περισσότερες από 22 χώρες και ο στόχος είναι να αυξηθούν περαιτέρω το προσεχές διάστημα.

Η κρίση ταλανίζει εδώ και καιρό τον Έλληνα καταναλωτή και τα θεμέλια της ελληνικής κοινωνίας. Υπό τη σκέπη αυτών των δεδομένων, πώς μπορούν να υποστηριχθούν οι πωλήσεις των δερμοκαλλυντικών προϊόντων που διαχειρίζεστε, καθώς πλέον αρκετοί –λόγω της κατάστασης- τα εκλαμβάνουν ως πολυτελή αγαθά;

Η κρίση πράγματι έχει επηρεάσει τη ζωή και φυσικά την αγοραστική τάση των καταναλωτών, και καθώς τα εισοδήματα διαρκώς συρρικνώνονται, όλοι οδηγούμαστε σε πιο προσεκτική και ορθολογική αγορά. Τα δερμοκαλλυντικά όμως, είναι υψηλής ποιότητας προϊόντα, που σχεδιάζονται με αυστηρές φαρμακευτικές προδιαγραφές, και εκτός από το αισθητικό αποτέλεσμα, στοχεύουν στη διατήρηση της υγείας του δέρματος αλλά και στη θεραπευτική φροντίδα εξειδικευμένων περιπτώσεων. Η κρίση λοιπόν μετατράπηκε σε ευκαιρία για την αγορά των δερμοκαλλυντικών, καθώς οι καταναλωτές έχουν γίνει πιο προσεκτικοί στις επιλογές τους και έτσι είχαμε μια σημαντική μετακύλιση από τα πολυτελή καταστήματα καλλυντικών και τα προϊόντα επιλεκτικής αγοράς στο φαρμακείο, όπου μπορούν να βρουν εφάμιλλης και πολλές φορές υψηλότερης ποιότητας καλλυντικά σε πιο οικονομικές τιμές. Φυσικά, σε μια δυσμενή οικονομικά περίοδο, η ευκαιρία δεν εξασφαλίζει την επιτυχία. Στη FREZYDERM εφαρμόζουμε πολιτική σεβασμού στους καταναλωτές και εκτός από την υψηλών προδιαγραφών ποιότητα των προϊόντων μας, δημιουργούμε πακέτα προσφοράς και παρέχουμε εκπτώσεις, ανταποδίδοντας την εμπιστοσύνη που μας δείχνουν τόσα χρόνια.

Κόντρα στην κρίση, ποια είναι η στρατηγική που έχετε χαράξει εντός και εκτός των ελληνικών τειχών;

Η αγορά πλήττεται τα τελευταία χρόνια σημαντικά και η κατάσταση είναι τόσο ρευστή, που διαρκώς μεταλλάσσεται. Οπότε, αν θέλεις να ηγείσαι μιας αγοράς θα πρέπει και ως εταιρεία να είσαι ευέλικτη και έτοιμη για αλλαγές. Στην αρχή της κρίσης, στη FREZYDERM προχωρήσαμε σε εσωτερική αναδιάρθρωση και στελεχώσαμε την εταιρεία με νέους και ενθουσιώδεις ανθρώπους που μας έφεραν φρέσκιες ιδέες και είναι διαθέσιμοι να εφαρμόσουν σύγχρονες πολιτικές διοίκησης και προώθησης. Σχεδιάσαμε μια προσεκτικά μελετημένη στρατηγική προσφορών και εκπτώσεων, ώστε τα υψηλού επιπέδου δερμοκαλλυντικά μας να είναι ακόμη πιο προσιτά στους καταναλωτές, αλλά και αυξήσαμε σημαντικά την επένδυσή μας στη διαφήμιση και την προώθηση, αξιοποιώντας τα κλασικά και τα σύγχρονα μέσα επικοινωνίας. Το πιο σημαντικό όμως, είναι ότι διατηρήσαμε τα αυστηρά κριτήρια με τα οποία σχεδιάζουμε και παράγουμε τα προϊόντα FREZYDERM, προσφέροντας δερμοκαλλυντικά προϊόντα που αποτελούνται από άριστης ποιότητας πρώτες ύλες, καινοτόμες συνθέσεις και πρωτοποριακές συσκευασίες.

Η πολύ καλή οικονομική διαχείριση όλων των προηγούμενων ετών, μας επέτρεψε να μειώσουμε κατά τη διάρκεια της κρίσης τον δανεισμό μας σε πολύ μικρά ποσοστά και η νέα στρατηγική που εφαρμόσαμε μας επέφερε χρηματοοικονομική ροή, που μας επιτρέπει να αυξάνουμε διαρκώς την επένδυσή μας. Για αυτό και η αυξητική εξαγωγική μας δραστηριότητα τα τελευταία χρόνια, δεν ήρθε σαν «σωσίβιο διάσωσης» από την κρίση αλλά σαν ένα φυσικό επακόλουθο μιας υγιούς πορείας και ανάπτυξης. Έτσι, παρουσιάζουμε σε νέες αγορές προϊόντα υψηλής ποιότητας και εικόνας, και στεκόμαστε επάξια δίπλα σε μεγάλες και καθιερωμένες πολυεθνικές εταιρείες καλλυντικών. Σήμερα, εξάγουμε σε 22 χώρες παγκοσμίως και υλοποιούμε ένα πρόγραμμα ανάπτυξης, ώστε να αυξήσουμε τις εξαγωγές μας ακόμη περισσότερο.

Πόσο «φρενάρει» η κρατική πολιτική τον επενδυτικό σας σχεδιασμό και εν κατακλείδι πόσο κακό κάνει αυτή στην ελληνική επιχειρηματικότητα;

Η ελληνική πολιτική, δυστυχώς δεν βοηθάει τον επενδυτικό μας σχεδιασμό τα τελευταία χρόνια, αφού το φορολογικό σύστημα αλλάζει κάθε χρόνο, τα υφεσιακά μέτρα διαταράσσουν την εμπορική δραστηριότητα, ενώ συχνά οι κυβερνητικές ανακοινώσεις επιφέρουν «πάγωμα» στις αγορές και την καταναλωτική συμπεριφορά. Η ελληνική επιχειρηματικότητα θα μπορούσε να συμβάλει σημαντικά στην αναδιάρθρωση της ελληνικής οικονομίας, αλλά απαιτείται ένα ήρεμο πολιτικό και οικονομικό περιβάλλον, για να λειτουργήσει εύρυθμα.

Ένα κομμάτι της δράσης σας είναι και το βιολογικό βρεφικό γάλα. Τι προοπτικές εμφανίζει η συγκεκριμένη αγορά;

Από την ίδρυση της FREZYDERM η φιλοσοφία μας είναι να παρέχουμε στους καταναλωτές υψηλής ποιότητας προϊόντα. Έχοντας μελετήσει για πολλά χρόνια τις ανάγκες φροντίδας των βρεφών, είδαμε πόσο σημαντική είναι η διατροφή για την υγιή ανάπτυξή τους. Μετά το μητρικό θηλασμό, η βιολογική διατροφή είναι ό,τι πιο κοντά σε αυτό που προσφέρει η φύση. Πιστοί στη δέσμευσή μας για καινοτόμα προϊόντα και ύστερα από μακροχρόνια έρευνα, καθώς είχαμε θέσει πολύ υψηλά κριτήρια, επιλέξαμε έναν πιστοποιημένο παραγωγό βιολογικού βρεφικού γάλακτος και έτσι το 2009 ήμασταν οι πρώτοι που παρουσιάσαμε στην ελληνική αγορά τη βιολογική βρεφική διατροφή FrezyLac, με γάλα σε σκόνη και κρέμες.

Αν και ξεκινήσαμε στην αγορά της βρεφικής διατροφής κάπως δειλά, μιας και είχαμε να ανταγωνιστούμε πολυεθνικές εταιρείες που ηγούνται στον τομέα της διατροφής, εντούτοις η υψηλή ποιότητα των προϊόντων και η εμπιστοσύνη των καταναλωτών στα προϊόντα της FREZYDERM, επέφεραν μια πολύ μεγάλη ανάπτυξη στη βιολογική βρεφική διατροφή, καθιστώντας σήμερα τη σειρά FrelyLac ένα από τα σημαντικά στοιχεία της επιχειρηματικής μας δραστηριότητας. Η βιολογική βρεφική διατροφή είναι μια αναπτυσσόμενη αγορά στην Ελλάδα, που δείχνει να ακολουθεί τις τάσεις της Ευρώπης και να αρχίζει πλέον να καθιερώνεται στην επιλογή των νέων γονιών, ως μέρος μεικτής διατροφής ή σαν βασική διατροφή όταν οι συνθήκες το απαιτούν, πάντοτε με τη σύμφωνη γνώμη του παιδιάτρου.

Τα νέα οικονομικά δεδομένα, αναμφίβολα έχουν πλήξει καίρια τα ελληνικά φαρμακεία, που αποτελούν το βασικότερο κανάλι διανομής των προϊόντων σας. Οι σχέσεις της εταιρείας με αυτό το κανάλι διανομής πόσο έχουν αλλάξει τα χρόνια του μνημονίου;

Αναμφίβολα, τα ελληνικά φαρμακεία έχουν επηρεαστεί αρνητικά από τις οικονομικές και πολιτικές εξελίξεις των τελευταίων ετών. Η FREZYDERM όμως έχει αναπτύξει εδώ και 30 χρόνια στενούς δεσμούς με τους Έλληνες φαρμακοποιούς, καθώς πιστεύουμε πως η επιστημονική τους ιδιότητα τους καθιστά τους μόνους επαγγελματίες που μπορούν να διαχειριστούν δερμοκαλλυντικά προϊόντα που έχουν σχεδιαστεί με υψηλά επιστημονικά κριτήρια και να λειτουργήσουν συμβουλευτικά σε εξειδικευμένες περιπτώσεις.

Για αυτό και τα τελευταία χρόνια ενδυναμώσαμε τη σχέση μας επενδύοντας στην εκπαίδευσή τους, υλοποιώντας σε μόνιμη βάση εκπαιδευτικά σεμινάρια και workshops, παρείχαμε ευέλικτη εμπορική πολιτική και αναπτύξαμε τις προωθητικές ενέργειες μέσα στα φαρμακεία. Αξίζει βέβαια να αναφέρουμε ότι τα τελευταία χρόνια σημειώνεται και μια σημαντική αλλαγή στην εικόνα των φαρμακείων, όπου κυρίως οι νέοι φαρμακοποιοί μετατρέπουν τα φαρμακεία σε ευχάριστα, μοντέρνα και υψηλής αισθητικής καταστήματα, και ανταγωνίζονται επάξια τα πολυτελή καταστήματα ομορφιάς.

Ποια είναι η θέση της εταιρείας, όσον αφορά την διανομή μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων (άρα και δερμοκαλλυντικών) μέσα από τα σούπερ μάρκετ;

Για τη FREZYDERM, πάγια θέση είναι η διάθεση των δερμοκαλλυντικών προϊόντων μέσα από το κανάλι του φαρμακείου, καθώς αυτή τη στιγμή είναι το μόνο που μπορεί να διακινεί και να προτείνει στους καταναλωτές Μη Συνταγογραφούμενα Φάρμακα και δερμοκαλλυντικά. Οι αλλαγές που προτείνονται για την απελευθέρωση των ΜΗΣΥΦΑ και των δερμοκαλλυντικών και την πώλησή τους από τα super market θα επιφέρουν κλυδωνισμούς στην αγορά. Όμως, η διακίνηση τόσο σημαντικών αγαθών που χρίζουν επιστημονικής υποστήριξης είναι ένα πολύ σοβαρό ζήτημα και απαιτεί σωστή αξιολόγηση και προσοχή προτού παρθεί οποιαδήποτε απόφαση.

Ολοκληρώνοντας- και εφόσον πλέον διανύουμε τον 11ο μήνα του έτους- ποιες είναι οι εκτιμήσεις σας για την πορεία των οικονομικών μεγεθών σας φέτος και ποια ήταν πέρυσι;

Παρόλο που ήμασταν στην «καρδιά» της κρίσης, το 2014 για τη FREZYDERM ήταν μια πολύ επιτυχημένη χρονιά. Οι αλλαγές στη στρατηγική και η αύξηση της επένδυσης επέφεραν μια αύξηση κατά 10% του τζίρου μας. Το 2015 ήταν μια πολύ δύσκολη χρονιά για την ελληνική οικονομία, με πολλές αναταράξεις, αλλαγές, αρκετές περιόδους όπου η αγορά ήταν σε θέση «αναμονής» των πολιτικών εξελίξεων και φυσικά είχαμε και την πρωτόγνωρη εμπειρία του καλοκαιριού, όπου τα capital controls «παρέλυσαν» την επιχειρηματική δραστηριότητα. Φέτος, μάθαμε όσο κάθε άλλη χρονιά ότι ακόμα και μια βραχυπρόθεσμη πρόβλεψη μπορεί να ανατραπεί σε μία ημέρα από μια απρόσμενη πολιτική εξέλιξη, για αυτό και παρόλο που μας απομένουν 40 μέρες για το κλείσιμο του έτους, θεωρούμε ακόμη ότι είναι νωρίς για να μιλήσουμε με ασφάλεια για τα οικονομικά αποτελέσματα του 2015. Είμαστε σίγουροι, όμως ότι παρά τις δύσκολες συνθήκες που είχαμε να αντιμετωπίσουμε και η φετινή χρονιά θα έχει ένα θετικό πρόσημο και αυτό είναι αισιόδοξο και ενθαρρυντικό για να συνεχίσουμε δυναμικά και στο μέλλον.