Ορισμός

Ο πρόσθιος πόνος στο γόνατο είναι πόνος που εκδηλώνεται μπροστά και στο κέντρο του γόνατος.

Εναλλακτικές Ονομασίες

Γόνατο δρομέα, επιγονατομηριαίο άλγος, επιγονατιδική τενοντίτιδα, τενοντίτιδα - επιγονατιδική, γόνατο άλτη

Γενικές Πληροφορίες

Η επιγονατίδα βρίσκεται μπροστά από την άρθρωση του γόνατος. Καθώς λυγίζετε ή ισιώνετε το γόνατο, η πίσω πλευρά της επιγονατίδας γλιστράει πάνω από τα οστά που σχηματίζουν το γόνατο.

Ισχυροί τένοντες βοηθούν στην πρόσφυση της επιγονατίδας στα οστά και τους μύες που περιβάλλουν το γόνατο. Οι τένοντες αυτοί ονομάζονται:

  • Επιγονατιδικός τένοντας (με τον οποίο η επιγονατίδα προσφύεται στην κνήμη)
  • Ο τένοντας του τετρακέφαλου (με τον οποίο οι μύες του μηρού προσφύονται στην κορυφή της επιγονατίδας)

Ο πρόσθιος πόνος στο γόνατο αναφέρεται σε αρκετές, διαφορετικές παθήσεις. Αυτές περιλαμβάνουν το γόνατο του δρομέα (ονομάζετε και επιγονατιδική τενοντίτιδα) και τη χονδρομαλάκυνση της επιγονατίδας.

Ο πρόσθιος πόνος στο γόνατο είναι περισσότερο συνηθισμένος σε:

  • Εφήβους και υγιείς νέους ενηλίκους, ιδιαίτερα κορίτσια
  • Άτομα που είναι υπέρβαρα
  • Δρομείς, άλτες, σκιέρ, ποδηλάτες και ποδοσφαιριστές, που ασκούνται συχνά
Αίτια

Ο πόνος προέρχεται συχνά από καταπονημένους τένοντες (τενοντίτιδα) και ερεθισμό ή μαλάκυνση του χόνδρου που επενδύει την πίσω πλευρά της επιγονατίδας.

Τα προβλήματα αυτά ξεκινούν όταν η επιγονατίδα δεν κινείται κατάλληλα και τρίβεται έναντι του κατώτερου τμήματος του μηριαίου οστού. Αυτό μπορεί να συμβαίνει διότι:

  • Έχετε πλατυποδία
  • Η επιγονατίδα και τα δύο άλλα οστά που απαρτίζουν την άρθρωση του γόνατος δεν ευθυγραμμίζονται σωστά (αυτό ονομάζετε φτωχή ευθυγράμμιση της επιγονατιδομηριαίας άρθρωσης)
  • Υπάρχει σφίξιμο ή αδυναμία των μυών στο πρόσθιο και οπίσθιο μέρος του μηρού
  • Κάνατε πάρα πολλές δραστηριότητες, που θέτει επιπρόσθετο στρες στην επιγονατίδα (όπως τρέξιμο, άλματα ή περιστροφές, σκι και ποδόσφαιρο)

Άλλα πιθανά αίτια του πρόσθιου πόνου στο γόνατο, περιλαμβάνουν:

  • Αρθρίτιδα
  • Τραυματισμό του χόνδρου
  • Εξάρθρωση της επιγονατίδας, που σημαίνει ότι η επιγονατίδα έφυγε από τη θέση της
  • Κάταγμα της επιγονατίδας
  • Σύνδρομο υμενικής πτυχής
Συμπτώματα

Ο πρόσθιος πόνος στο γόνατο είναι ένας αμβλύς, δυνατός πόνος που γίνεται αισθητός:

  • Πίσω από την επιγονατίδα
  • Κάτω από την επιγονατίδα
  • Στις πλευρές της επιγονατίδας

Τα συμπτώματα μπορεί να είναι πιο έντονα κατά:

  • Τις βαθιές κάμψεις του γόνατου
  • Το κατέβασμα σκαλιών
  • Το τρέξιμο σε κατωφέρεια
  • Το σήκωμα μετά από αρκετή ώρα σε καθιστή θέση
Πρώτες Βοήθειες

Η αντιμετώπιση του πρόσθιου πόνου στο γόνατο ενέχει ξεκούραση του γονάτου και τη διακοπή του τρεξίματος έως ότου να μπορείτε να το κάνετε χωρίς πόνο.

Εφαρμόστε πάγο. Δοκιμάστε ακεταμινοφαίνη ή ιβουπροφαίνη για τον πόνο και το οίδημα (αλλά μπορεί να θέλετε να συμβουλευτείτε πρώτα το γιατρό σας).

Εξετάσεις όπως ακτινογραφίες ή μαγνητική τομογραφία σπάνια απαιτούνται.

Το χειρουργείο για τον πόνο πίσω από την επιγονατίδα (πρόσθιος πόνος στο γόνατο) σπάνια απαιτείται.

Πότε να Επικοινωνήσετε με το Γιατρό

Καλέστε το γιατρό σας εάν το πόνος στο γόνατο δεν φεύγει, παρά την ξεκούραση της άρθρωσης.

Πρόληψη

Κάντε διατάσεις των οπίσθιων και πρόσθιων μυών του μηρού.

  • Ο γιατρός σας, ένα αθλητίατρος ή ένας φυσικοθεραπευτής μπορεί να σας δείξει πως να εκτελείτε διατάσεις.
  • Πριν τις διατάσεις, προθερμανθείτε για 5 λεπτά.
  • Επίσης κάντε διατάσεις μετά την άσκηση.

Ο γιατρός σας μπορεί επίσης να σας μάθει τρόπους να ενδυναμώσετε αυτούς τους μύες. Οι ισχυρότεροι μύες θα βοηθήσουν στη διατήρηση της επιγονατίδας στη σωστή θέση.
Εάν πρέπει να χάσετε βάρος, μάθετε πως θα το κάνετε.

Αλλαγές στον τρόπο που ασκείστε μπορεί να βοηθήσουν:

  • Αποφύγετε να τρέχετε σε κατωφέρειες· αντί να τρέξετε, περπατήστε
  • Κάντε ποδήλατο ή κολύμπι αντί για τρέξιμο
  • Μειώστε το ποσό των ασκήσεων που κάνετε
  • Τρέξτε σε λεία, μαλακή επιφάνεια, όπως ένας στίβος, αντί για τσιμέντο

Άλλες τεχνικές είναι:

  • Ειδικά ενθέματα για τα παπούτσια και υποστηρικτικές συσκευές (ορθοτικά) μπορεί να βοηθήσουν τα άτομα με πλατυποδία
  • Περίδεση (taping) για την ευθυγράμμιση της επιγονατίδας μπορεί να βοηθήσει στην πρόληψη των συμπτωμάτων

Διασφαλίστε ότι τα παπούτσια για το τρέξιμο:

  • Είναι καλής ποιότητας
  • Έχουν καλή εφαρμογή
  • Έχουν καλούς πάτους