Του ανταποκριτή μας στη Θεσσαλονίκη, Βασίλη Ιγνατιάδη

Αυτόματο ρομποτικό σύστημα καταμετρά τους εισερχόμενους σε ένα εμπορικό κατάστημα και επιτρέπει ή όχι την είσοδο σε πελάτες, αφού πρώτα τους υποβάλλει σε θερμομέτρηση.

Μια εφαρμογή για κινητά τηλέφωνα, σε συνδυασμό με ένα ρομποτικό μηχάνημα μπορεί να ελέγχει τη χρήση μάσκας σε κλειστούς δημόσιους χώρους, όπως η αίθουσα αναμονής ενός αεροδρομίου.

Ένα "έξυπνο" και αποτελεσματικό σύστημα εξαερισμού σχολικών αιθουσών και ένα ρομπότ, που παρέχει ανέπαφα αντισηπτικό στους πολίτες.

Καινοτόμες εφαρμογές, κατασκευασμένες από μαθητές σχολείων της Θεσσαλονίκης με πηγή έμπνευσης την πανδημία που εδώ κι ένα χρόνο έχει αλλάξει με βίαιο τρόπο τη ζωή και των εφήβων, θα παρουσιαστούν στο πλαίσιο του 13ου Μαθητικού Συνεδρίου Πληροφορικής Κεντρικής Μακεδονίας, που θα διεξαχθεί από την Τρίτη ως την Παρασκευή.

Περισσότερα από 100 εκπαιδευτικά projects από 80 σχολεία της Κεντρικής Μακεδονίας, που εκπονήθηκαν στο πλαίσιο του μαθήματος πληροφορικής και των ομίλων ρομποτικής και τεχνητής νοημοσύνης θα παρουσιαστούν στο πλαίσιο του τριήμερου συνεδρίου, που για δεύτερη φορά θα γίνει διαδικτυακά, λόγω της πανδημίας. Για την πραγματοποίησή τους συνέδραμα συνολικά 900 μαθητές και μαθήτριες όλων των βαθμίδων της σχολικής εκπαίδευσης, καθώς και 190 εκπαιδευτικοί.

Οι δημιουργοί δύο καινοτόμων εφαρμογών, που σχετίζονται με τα μέτρα περιορισμού διάδοσης κορωνοϊού, περιγράφουν στο iatronet τις κατασκευές τους και μιλούν για το πώς ο εγκλεισμός λειτούργησε ως πηγή έμπνευσης και κινητήρια δύναμη για δημιουργία και μάθηση.

Καταμέτρηση εισερχόμενων σε κατάστημα

Το 1ο ΓΕΛ Αγίου Αθανασίου, δυτικά της Θεσσαλονίκης, δεν διαθέτει ομάδα ρομποτικής. Αυτό δεν εμπόδισε όμως τέσσερις μαθήτριες της Α Τάξης να ακολουθήσουν την παρότρυνση του καθηγητή πληροφορικής, Στέφανου Φιλίππου και να συνεργαστούν, έστω εξ αποστάσεως, για τη δημιουργία ενός αυτόματου συστήματος καταμέτρησης εισόδου σε καταστήματα.  Εργάστηκαν εκτός ωραρίου μαθημάτων και με την καθοδήγηση του επιβλέποντα καθηγητή τους μυήθηκαν στα μυστικά της ρομποτικής. Το αποτέλεσμα είναι ένα αυτόνομο ρομποτικό σύστημα σε μικροκλίμακα, που καταμετρά τους εισερχόμενους σε ένα εμπορικό κατάστημα, ώστε να μην ξεπερνούν τον επιτρεπόμενο αριθμό.

Η κατασκευή περιλαμβάνει αισθητήρες υπερήχων για ανίχνευση εισόδου – εξόδου, μια μπάρα εισόδου που ανεβαίνει και κατεβαίνει με χρήση servo κινητήρα, οθόνη LED για ένδειξη του αριθμού που βρίσκονται εντός του καταστήματος, πράσινο και κόκκινο LED φωτάκι που σηματοδοτεί αν επιτρέπεται η είσοδος ή όχι, διακόπτη on/off και τροφοδοσία με μπαταρίες για ενεργειακή αυτονομία του συστήματος.

Η μπάρα είναι κλειστή και ο αισθητήρας ανιχνεύει κάποιον που πλησιάζει. Αν δεν έχει συμπληρωθεί ο επιτρεπόμενος αριθμός, η μπάρα σηκώνεται και η φωτεινή ένδειξη ανάβει σε πράσινο χρώμα. Αν έχει συμπληρωθεί, παραμένει κλειστή και η ένδειξη είναι κόκκινη. Στην έξοδο υπάρχει παρόμοιος μηχανισμός που ανιχνεύει την έξοδο και επιτρέπει ταυτόχρονα την είσοδο σε νέο πελάτη.

"Είχαμε προγραμματίσει να ρυθμίσουμε το σύστημα να κάνει και ανέπαφη θερμομέτρηση στους εισερχόμενους, αλλά αυτή παραμένει σε εκκρεμότητα, γιατί δεν μας έχει έρθει ακόμα το εξάρτημα που βρίσκεται σε έλλειψη", είπε ο κ. Φιλίππου.

Έλεγχος χρήσης μάσκας σε κλειστούς χώρους

Στο πλαίσιο του Ομίλου Τεχνητής Νοημοσύνης σε μαθητές Γυμνασίου της Ελληνογαλλικής Σχολής Καλαμαρί, αναπτύχθηκε μια εφαρμογή για κινητά τηλέφωνα που αναγνωρίζει τη χρήση μάσκας σε δημόσιους χώρους.

Η εφαρμογή συνοδεύεται από ένα ρομποτικό σκέλος για την αυτοματοποίηση. Η ρομποτική συσκευή είναι «εκπαιδευμένη» στην αναγνώριση ακάλυπτων προσώπων. Τα φωτογραφίζει και στέλνει τις φωτογραφίες τους σε κάποιον που έχει την αρμοδιότητα του ελέγχου, χτυπώντας alert, προκειμένου εκείνος να κάνει τις απαραίτητες συστάσεις σε περίπτωση που εντοπιστεί κάποιος χωρίς μάσκα.

"Για παράδειγμα, στην αίθουσα αναμονής ενός αεροδρομίου, το ρομπότ θα αναγνωρίσει κάποιον που εισήλθε χωρίς να φορά μάσκα και θα στείλει την ειδοποίηση στην κινητή συσκευή του υπεύθυνου ελέγχου. Τότε εκείνος θα μεταφέρει στο συγκεκριμένο άτομο τις κατάλληλες συστάσεις προκειμένου να συμμορφωθεί με τον κανονισμό και να φορέσει τη μάσκα του για την προστασία του ίδιου και των άλλων παρευρισκόμενων", εξήγησε η επιβλέπουσα καθηγήτρια Πληροφορικής, Χριστίνα Τίκβα.

Ανάλογα με τις παραμέτρους δίνονται στη συσκευή, εκείνη μπορεί να αναγνωρίζει το σύνολο ή ένα μέρος των ανθρώπων. "Μπορεί, για παράδειγμα, να φωτογραφίζει μόνο τους ξανθούς και γαλανομάτες ή μόνο τους ανθρώπους με σκουρόχρωμο δέρμα. Αυτό ονομάζεται μεροληψία αλγορίθμου. Η μηχανική μάθηση θα τα εκπαιδεύσει να μη μεροληπτούν, αλλά να αναγνωρίζουν όλους τους εισερχόμενους. Στην εφαρμογή που φτιάξαμε εμείς έχουμε εξαιρέσει μόνο τα παιδιά", διευκρίνισε.

Η συνεργασία των μαθητών έγινε εξ αποστάσεως, μέσω τηλεκπαίδευσης σε περίοδο lockdown. Ο σκοπός ήταν παιδαγωγικός και όχι εμπορικός. Λόγω προστασίας προσωπικών δεδομένων και άλλων νομικών παραγόντων, είναι κάτι που δύσκολα μπορεί να αξιοποιηθεί εμπορικά. Μέσω αυτής της εργασίας τα παιδιά εκπαιδεύτηκαν στην αξιοποίηση εφαρμογών τεχνητής νοημοσύνης σε ένα πεδίο που βιώνει όλος ο κόσμος, και παράλληλα μέσα από αυτό να διδαχτούν και ζητήματα που σχετίζονται με την προστασία προσωπικών δεδομένων.