Του Δημήτρη Καραγιώργου
Τις προτάσεις τους για το θέμα της εκπαίδευσης των αναπήρων, έστειλε γραπτώς στον υπουργό Παιδείας η Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία. Πρόκειται για νέα επιστολή, η οποία αφορά το νομοσχέδιο για την ‘Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση ατόμων με αναπηρία ή με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες’, που έχει κατατεθεί για συζήτηση στη Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής.
Η Συνομοσπονδία τονίζει για μια ακόμα φορά ότι - παρά τις όποιες θετικές διατάξεις του νομοσχεδίου - είναι αδήριτη η ανάγκη να υιοθετηθούν οι θεσμικές και οριζόντιες προτάσεις του εθνικού αναπηρικού κινήματος.
Οι προτάσεις αυτές – σημειώνεται στην επιστολή – αποτελούν τη βασική και αναγκαία προϋπόθεση για τη διασφάλιση ίσων ευκαιριών στα άτομα με αναπηρία και για την ουσιαστική ένταξή τους στο εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας.
Οι θεσμικές και οριζόντιες προτάσεις της Συνομοσπονδίας συνοψίζονται ως εξής:
Εξάλειψη του όρου ‘ειδική αγωγή’ και υιοθέτηση του δόκιμου όρου ‘ειδική εκπαίδευση’ (special education). Ίδρυση Γενικής Γραμματείας και Γενικής Διεύθυνσης για την εκπαίδευση των ατόμων με αναπηρία. Αναβάθμιση της Διεύθυνσης Ειδικής Αγωγής και μετονομασία αυτής σε Διεύθυνση Ειδικής Εκπαίδευσης Ατόμων με Αναπηρία.
Εκπροσώπηση της Συνομοσπονδίας στο Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας. Ετήσια έκθεση του Συνηγόρου του Πολίτη για την πορεία της εφαρμογής του νόμου και υποβολή αυτής στον Πρόεδρο της Βουλής και τη Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής
Λήψη μέτρων για την επίτευξη της οριζόντιας διάστασης της προσβασιμότητας των εκπαιδευτικών υποδομών και υπηρεσιών καθώς και της ηλεκτρονικής προσβασιμότητας (σύσταση Επιτροπής Προσβασιμότητας των Σχολικών Κτιρίων και Επιτροπής στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο με τη συμμετοχή έγκριτων επιστημόνων Ερευνητικών Κέντρων και της Συνομοσπονδίας).
Άμεση έκδοση υπουργικής απόφασης για την πρόβλεψη αυστηρών προδιαγραφών για την ηλεκτρονική προσβασιμότητα και τη δωρεάν παροχή όλων των απαιτούμενων τεχνικών και τεχνολογικών βοηθημάτων και τεχνολογικού εξοπλισμού, προσαρμοσμένου στους μαθητές και φοιτητές με αναπηρία
Σαφής διαχωρισμός των μαθητών με αναπηρία από τους μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες δεδομένων των διαφορετικών εκπαιδευτικών αναγκών τους.
Επιτροπές
Σύμφωνα με τους εκπροσώπους της Συνομοσπονδίας, στο νομοσχέδιο πρέπει να προβλεφθεί η σύσταση των εξής επιτροπών:
Τριμερούς επιτροπής μεταξύ του υπουργείου Εθνικής Παιδείας, της συνόδου των Πρυτάνεων των ΑΕΙ της χώρας και της Συνομοσπονδίας. Τριμερούς επιτροπής μεταξύ του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας, της συνόδου των Προέδρων των ΤΕΙ της χώρας και της Συνομοσπονδίας.
Σκοπός των επιτροπών θα είναι να τεθούν οι βάσεις για την ισότιμη ένταξη των ατόμων με αναπηρία και στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Σε αυτή τη βάση και προκειμένου να καταστεί ουσιαστική η υποχρεωτικότητα της εκπαίδευσης των ατόμων με αναπηρία, που συνιστά και το σημαντικότερο χαρακτηριστικό του εν λόγω νομοσχεδίου, η Συνομοσπονδία ζητεί την αυτεπάγγελτη παρέμβαση της Ελληνικής Δικαιοσύνης, σε περίπτωση που η αρμόδια δημοτική αρχή στο μητρώο της οποίας είναι εγγεγραμμένο ένα παιδί ή η οικογένειά του, παραβλέψει ή αρνηθεί την εγγραφή του τελευταίου στο δημόσιο σχολείο και το δικαίωμα προσφυγής των γονέων στη Δικαιοσύνη εάν το κράτος για τον οποιοδήποτε λόγο δεν προσφέρει εκπαιδευτικές υπηρεσίες προσαρμοσμένες στις ανάγκες των μαθητών με αναπηρία, με συνακόλουθη αποζημίωσή τους από την πολιτεία για όσο χρονικό διάστημα αδυνατεί να παρέχει εκπαιδευτικές υπηρεσίες.
Διατάξεις
Επιπρόσθετα, η Συνομοσπονδία ζητεί τη συμπερίληψη των ακόλουθων διατάξεων και την ισχύ αυτών για όλες τις κατηγορίες αναπηρίας, δεδομένου ότι αυτή τη στιγμή υπάρχουν κατηγορίες αναπηρίας (π.χ. τυφλοί, νεφροπαθείς), οι οποίες συναντούν εμπόδια στην πρόσληψή τους στις θέσεις της Γενικής Εκπαίδευσης, γεγονός που παραβιάζει πλήρως το Νόμο 2831/01 (άρση της αρτιμέλειας) καθώς και το Ν.
3304/05 που αφορά στην ίση μεταχείριση στην απασχόληση.
1. Εφαρμογή της παρ. 3 του άρθρου 5 του Ν. 3255 ΦΕΚ σύμφωνα με την οποία εκπαιδευτικοί με ποσοστό αναπηρίας 50% και άνω και εκπαιδευτικοί που είναι γονείς παιδιών με βαριές και πολλαπλές αναπηρίες με ποσοστό αναπηρίας 67% και άνω διορίζονται σε θέσεις εκπαιδευτικών των κλάδων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης ανεξάρτητα από τη συμμετοχή τους σε διαγωνισμό του Α.Σ.Ε.Π.
2. Συμπερίληψη διάταξης σύμφωνα με την οποία μονιμοποιούνται οι αναπληρωτές καθηγητές με αναπηρία με ποσοστό αναπηρίας 50% και άνω και οι αναπληρωτές καθηγητές που είναι γονείς με παιδιών με αναπηρία με ποσοστό αναπηρίας 67% ανεξάρτητα από την αιτία της αναπηρίας τους και του χρόνου της υπηρεσίας τους
3. Εφαρμογή των περ. α και β της παρ. 1 του άρθρου 13 του Π.Δ 50/8-3-96 Ειδικές Κατηγορίες Μετάθεσης σε όλους τους εκπαιδευτικούς με αναπηρία με ποσοστό αναπηρίας 50% και άνω ανεξάρτητα από την αιτία της αναπηρίας τους.
4. Διάταξη σύμφωνα με την οποία εκπαιδευτικοί που είναι άτομα με αναπηρία με ποσοστό αναπηρίας 50% και άνω και εκπαιδευτικοί - γονείς παιδιών με βαριές αναπηρίες και περίπλοκες ανάγκες εξάρτησης έχουν το δικαίωμα να υπηρετούν σε σχολεία που βρίσκονται πληρέστερα στον τόπο μόνιμης κατοικίας τους.
Τέλος, σε ότι αφορά στην Εθνική Επιτροπή Δια Βίου Μάθησης, η Συνομοσπονδία ζητεί τη συμπερίληψη σε αυτήν ενός εκπροσώπου από την Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία, τον επίσημα αναγνωρισμένο Κοινωνικό Εταίρο της ελληνικής πολιτείας για θέματα αναπηρίας.
Ειδήσεις υγείας σήμερα
Εγκαίνια του πλήρως ανακαινισμένου Κέντρου Υγείας Αμυνταίου Φλώρινας
Εργαλείο τεχνητής νοημοσύνης θα βοηθά ασθενείς σε ΜΕΘ να λαμβάνουν τις θρεπτικές ουσίες που χρειάζονται
Συνταγή: Ταμπουλέ με κινόα