Του Δημήτρη Καραγιώργου

Τις θέσεις του αναπηρικού κινήματος, στο νομοσχέδιο για την εκπαίδευση των αναπήρων, παρουσίασε σήμερα στη Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, ο πρόεδρος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες κ.

Γιάννης Βαρδακαστάνης.

Οι θέσεις αυτές, είχαν τεθεί προ τετραμήνου στον υπουργό Παιδείας κ. Ευριπίδη Στυλιανίδη κατά την περίοδο διαβούλευσης του σχετικού νομοσχεδίου. Είχαν, δε, συζητηθεί αναλυτικά στη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε μεταξύ του υπουργού και αντιπροσωπείας της Συνομοσπονδίας, την περασμένη Δευτέρα.

Ορισμένες από τις θέσεις έγιναν δεκτές από τον υπουργό, μεταξύ των οποίων:

  • Η εκπροσώπηση της Ε.Σ.Α.μεΑ στο Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας.
  • Η λήψη μέτρων για την επίτευξη της οριζόντιας διάστασης της προσβασιμότητας των εκπαιδευτικών υποδομών και υπηρεσιών, καθώς και της ηλεκτρονικής προσβασιμότητας.
  • Η εκπροσώπηση της Ε.Σ.Α.μεΑ. στην Εθνική Επιτροπή Δια Βίου Μάθησης.

Ο πρόεδρος της Συνομοσπονδίας παρουσίασε σήμερα τα βασικά σημεία του πολυσέλιδου κειμένου των θέσεων – προτάσεων, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται οι εξής:

  • Εξάλειψη του όρου ‘Ειδική Αγωγή’ και την υιοθέτηση του δόκιμου όρου ‘Ειδική Εκπαίδευση’.
  • Ίδρυση Γενικής Γραμματείς και Γενικής Διεύθυνσης για την εκπαίδευση των ατόμων με αναπηρία και αναβάθμιση της Διεύθυνσης Ειδικής Αγωγής και μετονομασία αυτής σε Διεύθυνση Ειδικής Εκπαίδευσης Ατόμων με Αναπηρία.
  • Ετήσια έκθεση του Συνηγόρου του Πολίτη για την πορεία της εφαρμογής του νόμου και υποβολή αυτής στον Πρόεδρο της Βουλής και τη Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων.

Σε αυτή τη βάση και προκειμένου να καταστεί ουσιαστική η υποχρεωτικότητα της εκπαίδευσης των ατόμων με αναπηρία, που συνιστά και το σημαντικότερο χαρακτηριστικό του εν λόγω νομοσχεδίου, η Συνομοσπονδία ζητεί:

Την αυτεπάγγελτη παρέμβαση της Ελληνικής Δικαιοσύνης, σε περιπτώσεις που οποιαδήποτε αρμόδια δημοτική αρχή παραβλέψει ή αρνηθεί την εγγραφή ατόμου με αναπηρία στο δημόσιο σχολείο.

Το δικαίωμα προσφυγής των γονέων στη Δικαιοσύνη, εάν το κράτος - για τον οποιοδήποτε λόγο - δεν προσφέρει εκπαιδευτικές υπηρεσίες προσαρμοσμένες στις ανάγκες των μαθητών με αναπηρία, με συνακόλουθη αποζημίωσή τους από την πολιτεία, για όσο χρονικό διάστημα αδυνατεί να παρέχει εκπαιδευτικές υπηρεσίες.

Η ίδρυση και οργάνωση των ειδικών κέντρων (ΚΕΔΔΥ), τα οποία χαρακτηρίζονται στο εν’ λόγω νομοσχέδιο από διευρυμένη παροχή συμβουλευτικών και υποστηρικτικών υπηρεσιών, θα καταστεί κενή περιεχόμενου εάν σε αυτό το νομοσχέδιο δεν προβλεφθεί στελέχωσή τους με επαρκές ειδικά εκπαιδευμένο προσωπικό εξειδικευμένο σε κατηγορίες αναπηρίας.

Προς αυτή την κατεύθυνση, απαιτείται η λήψη στοχευμένων και όχι αποσπασματικών μέτρων για την αντιμετώπιση των επιμορφωτικών αναγκών των εκπαιδευτικών σε θέματα ειδικής εκπαίδευσης για κάθε κατηγορία αναπηρίας.

Σχεδιασμός

Για να καταστεί ουσιαστική η εκπαίδευση των ατόμων με αναπηρία, απαιτείται ο σχεδιασμός και η διασφάλιση των απαραίτητων πόρων για την παράλληλη στήριξη - συνεκπαίδευση και ο σαφής προσδιορισμός του στόχου και του περιεχομένου αυτού του μέτρου, λαμβάνοντας υπόψη τις διαφορετικές εκπαιδευτικές ανάγκες ανά κατηγορία αναπηρίας.

Ο πρόεδρος της Συνομοσπονδίας, μεταξύ άλλων, τόνισε ότι στο νέο νομοσχέδιο εισάγεται μια αναχρονιστική αντίληψη που υποβαθμίζει το ρόλο του γονιού και ουσιαστικά του αφαιρεί το δικαίωμα να αποφασίζει, να αξιολογεί και να αποτελεί σημείο αναφοράς για την ποιότητα της εκπαίδευσης που δέχεται το παιδί του.

Σύμφωνα με το αναπηρικό και γονεϊκό κίνημα, αυτή η αντίληψη πρέπει να τεθεί στο περιθώριο και να αναβαθμιστεί ο ρόλος του γονέα ατόμου με αναπηρία σε ισότιμο συνεργάτη εκπαίδευσης, με άποψη δεσμευτική για τους ειδικούς (εξασφαλισμένη από τη νομοθεσία), όπως άλλωστε συμβαίνει σε όλες τις ανεπτυγμένες χώρες, δεδομένου ότι οι γονείς των μαθητών με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες έχουν το μεγαλύτερο βάρος της ευθύνης για την εκπαίδευσή τους και μάλιστα δια βίου.

Ειδήσεις υγείας σήμερα
Εγκαίνια του πλήρως ανακαινισμένου Κέντρου Υγείας Αμυνταίου Φλώρινας
Εργαλείο τεχνητής νοημοσύνης θα βοηθά ασθενείς σε ΜΕΘ να λαμβάνουν τις θρεπτικές ουσίες που χρειάζονται
Συνταγή: Ταμπουλέ με κινόα