Δεν είναι πλέον δυνατόν να αγνοήσουμε την προβολή των social media. Στις ΗΠΑ, οι φαρμακευτικές εταιρείες έχουν χρησιμοποιήσει τηλεοπτικές διαφημίσεις για την εμπορία προϊόντων απευθείας στους καταναλωτές και τώρα αυτή η τάση φαίνεται να μεταφέρεται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ωστόσο, το μάρκετινγκ στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης συνοδεύεται από τους δικούς του κανόνες, περιορισμούς, αλλά και ευκαιρίες.
Τα τελευταία 20 χρόνια, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν μετακινηθεί από την εξειδικευμένη αναζήτηση σε ένα παγκόσμιο φαινόμενο. Πάνω από το ήμισυ του παγκόσμιου πληθυσμού χρησιμοποιεί τέτοιου είδους μέσα, ενώ ο αριθμός των χρηστών φτάνει πλέον τα τέσσερα δισ. άτομα. Ο μέσος άνθρωπος ξοδεύει δύο ώρες και 24 λεπτά σε ιστότοπους κοινωνικής δικτύωσης κάθε μέρα, σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία του Backlinko.
Καθώς οι χρήστες συρρέουν στο Facebook, το YouTube και το Twitter, οι επιχειρήσεις άρχισαν να καταλαβαίνουν τι σημαίνει αυτό για τη διαφήμιση και το ηλεκτρονικό εμπόριο. Σήμερα, περισσότερο από το 90% των στελεχών μάρκετινγκ χρησιμοποιούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και είναι σπάνιο να βρεθεί ένα επώνυμο σήμα χωρίς κάποια μορφή παρουσίας σε αυτά.
Λαμβάνοντας υπόψη τους αυστηρούς κανονισμούς σχετικά με το τι μπορεί και τι δεν μπορεί να ειπωθεί - για να μην αναφέρουμε τι μπορεί και δεν επιτρέπεται να διαφημιστεί - οι φαρμακευτικές εταιρείες δεν είχαν στο παρελθόν την ίδια ελευθερία όπως, ας πούμε, οι εταιρείες καταναλωτικών αγαθών, να προωθούν τα προϊόντα τους. Έτσι εξηγείται γιατί το μάρκετινγκ στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ή ακόμη και οι ενημερωτικές εκστρατείες, δεν ήταν στις προτεραιότητες της φαρμακοβιομηχανίας.
«Οι φαρμακευτικές εταιρείες, έχουν πολιτικές που περιορίζουν σε μεγάλο βαθμό τη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και άρα την ικανότητά τους να επωφελούνται από τον πλούτο των δεδομένων που θα μπορούσαν να έχουν», λέει ο Stephen Page, συνιδρυτής στην εταιρεία Page & Page and Partners. «Οι ασθενείς συχνά δεν επιτρέπεται να γνωρίζουν ή να συζητούν τις επιλογές για τη θεραπεία της κατάστασής τους διαδικτυακά, καθώς μπορεί να προσπαθήσουν μόνοι τους να θεραπεύσουν τον εαυτό τους και, στη συνέχεια, να στραφούν κατά της φαρμακευτικής εταιρείας που χρηματοδοτεί το συγκεκριμένο κανάλι επικοινωνίας, για την επιδείνωση της υγείας του».
Δυστυχώς, αυτό ήταν ένα εμπόδιο για τους επαγγελματίες του τομέα της υγείας. Σε ορισμένες περιπτώσεις, οι γιατροί δεν μπόρεσαν να έχουν πρόσβαση στις πληροφορίες, τα φόρουμ και τους πόρους που θα τους βοηθούσαν να κάνουν καλύτερα τη δουλειά τους. Τα καλά νέα είναι ότι αυτό αλλάζει.
Πώς οι φαρμακευτικές εταιρείες χρησιμοποιούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης
Καθώς η διαδικασία ανάπτυξης φαρμάκων γίνεται πιο συνεργατική και οι ιδέες των ασθενών γίνονται πιο περιζήτητες, τα κοινωνικά δίκτυα αναγνωρίζονται ως ένας καλός τρόπος για να μπορέσουν οι επαγγελματίες υγείας να συλλέξουν και να διαδώσουν πληροφορίες.
«Εργαστήκαμε πρόσφατα με μια μεγάλη φαρμακευτική εταιρεία, αναφέρει ο Page. «Αναπτύσσοντας ένα νέο φάρμακο και επομένως ένα νέο θεραπευτικό μονοπάτι, η εταιρεία συνειδητοποίησε ότι με την κατανόηση της εμπειρίας των ασθενών για μια πάθηση, θα μπορούσε να κλείσει το χάσμα μεταξύ της δικής της ομάδας ιατρικών υποθέσεων, του μάρκετινγκ, των επαγγελματιών υγείας από τη μία και των ασθενών που είναι ο τελικός χρήστης από την άλλη. "
Το αποτέλεσμα, λέει, είναι ότι η φαρμακευτική εταιρεία θα είναι σε θέση να προχωρήσει πέρα από τη δική της επιστήμη προσφέροντας στον ασθενή σημαντικά κλινικά οφέλη στον πραγματικό κόσμο.
«Η επιτυχής χρήση των social media καθορίζεται ίσως από την αξία, τη συνάφεια και την αξιοπιστία του περιεχομένου που μεταδίδουν».
Οι κανόνες και οι περιορισμοί
Λοιπόν, ποιοι είναι οι κανόνες που πρέπει να ακολουθούν οι φαρμακευτικές εταιρείες στα κοινωνικά μέσα; Είναι σαφές ότι εξαρτάται από το πού βρίσκεστε στον κόσμο, με ορισμένες χώρες να επιβάλλουν αυστηρότερους κανονισμούς από άλλες.
Στο Ηνωμένο Βασίλειο, ο Σύνδεσμος της Βρετανικής Φαρμακευτικής Βιομηχανίας είναι υπεύθυνος για τον καθορισμό των οδηγιών. Αναφέρει ότι τα συνταγογραφούμενα φάρμακα δεν μπορούν να προωθηθούν σε ασθενείς υπό οποιεσδήποτε συνθήκες, είτε μέσω κοινωνικών μέσων μαζικής ενημέρωσης είτε μέσω παραδοσιακών καναλιών μάρκετινγκ. Ωστόσο, οι φαρμακευτικές εταιρείες επιτρέπεται να μοιράζονται πληροφορίες αμερόληπτα στα κοινωνικά μέσα, εφόσον συμμορφώνονται με τον κώδικα.
Δεδομένων των ανησυχιών σχετικά με τους υπερβολικά περιοριστικούς κανονισμούς, ο κώδικας ενημερώθηκε πρόσφατα, με τον Κώδικα 2021 ο οποίος θα τεθεί σε ισχύ τον Ιούλιο.
Στις ΗΠΑ, όπου οι φαρμακευτικές εταιρείες χρησιμοποιούν συνήθως τηλεοπτικές διαφημίσεις για να προωθούν τα προϊόντα τους απευθείας στους καταναλωτές, οι κανόνες είναι κάπως χαλαροί - μπορούν να χρησιμοποιούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για τον ίδιο σκοπό, αρκεί να συμμορφώνεται με τις οδηγίες της Αμερικανικής Υπηρεσίας Τροφίμων και Φαρμάκων.
Οι πλατφόρμες κοινωνικών μέσων τείνουν επίσης να έχουν τους δικούς τους κανόνες σχετικά με τη διαφήμιση της υγείας. Το Facebook, για παράδειγμα, έχει απαγορεύσει διαφημίσεις που υποδηλώνουν ότι ο αναγνώστης έχει συγκεκριμένα χαρακτηριστικά (συμπεριλαμβανομένων αναπηριών ή ιατρικών καταστάσεων), πράγμα που σημαίνει ότι οι διαφημιζόμενοι θα πρέπει να είναι προσεκτικοί με τη διατύπωση τους. Το YouTube περιορίζει τη διαφήμιση ορισμένων φαρμακευτικών προϊόντων, ενώ οι εταιρείες χρειάζονται προηγούμενη άδεια για να διαφημιστούν στο Twitter.
Πηγές:
pharmaceutical-technology
Ειδήσεις υγείας σήμερα
Η διέγερση νωτιαίου μυελού ως σύγχρονη λύση για τον χρόνιο πόνο
Θεσσαλονίκη: Αλυσίδα ζωής ξημερώματα Χριστουγέννων στο ‘’Γ.Παπανικολάου’’
Πέντε φαρμακοβιομηχανίες στις 5 πιο κερδοφόρες εταιρείες στον κόσμο το 2025