Παρακολουθούν τηλεφωνικά ασθενείς με κορωνοϊό που βρίσκονται σε κατ΄ οίκον καραντίνα, δίνουν συμβουλές και ενημερώνουν τις καρτέλες. Υποδέχονται πολίτες στα εμβολιαστικά κέντρα και τους παίρνουν το ιστορικό, ενώ οι τελειόφοιτοι βοηθούν και στον εμβολιασμό. Συγκεντρώνουν στοιχεία και συμμετέχουν σε επιστημονικές έρευνες και μελέτες, ενώ είχαν καθοριστική συμβολή στην συγγραφή του εγχειριδίου που χρησιμοποιούν οι επαγγελματίες Υγείας για την εφαρμογή του προγράμματος "Ελευθερία".

Δεκάδες φοιτητές των τελευταίων ετών του Τμήματος Ιατρικής του ΑΠΘ φορούν την ιατρική τους ποδιά και δίνουν ενεργά το "παρών" στη συλλογική προσπάθεια για την αντιμετώπιση της πανδημίας. Μπορεί ο SARS-CoV-2 να τους απομάκρυνε επί μήνες από τα αμφιθέατρα και από την κλινική άσκηση για τη δική τους προστασία, με τα μαθήματα να γίνονται μόνο διαδικτυακά, όμως η πρωτοβουλία για την οργάνωση εθελοντικών ομάδων τους έδωσε τη δυνατότητα να βρεθούν στον φυσικό τους χώρο, που είναι οι δομές υγείας.

Δύο εξ αυτών περιγράφουν στο iatronet την εμπειρία τους. Η συμμετοχή τους στον κοινό αγώνα τους βοήθησε όπως λένε να αισθανθούν πως είναι μέρος του μηχανισμού αντιμετώπισης της υγειονομικής κρίσης. Οι αυριανοί λειτουργοί της υγείας έχουν ήδη στο "βιογραφικό" τους ένα σημαντικό εφόδιο, πριν ξεκινήσουν την επαγγελματική τους διαδρομή.

Το κάλεσμα στον "μαύρο" Νοέμβρη

Το κάλεσμα απευθύνθηκε τον περασμένο Νοέμβριο, στη διάρκεια της επέλασης του δεύτερου κύματος της πανδημίας, που σφυροκοπούσε ανελέητα τη Θεσσαλονίκη και άλλες περιοχές της Βόρειας Ελλάδας.

"Τώρα που στην πόλη μας ο πόλεμος ενάντια στην πανδημία κλιμακώνεται, οι φοιτητές Ιατρικής, μελλοντικοί γιατροί, έχουμε ευθύνη να μην κάτσουμε με σταυρωμένα τα χέρια. Θέτουμε άμεσα τους εαυτούς μα στη διάθεση των νοσοκομείων της πόλης, των αυριανών συναδέλφων που δίνουν τη μητέρα των μαχών ενάντια στον κορωνοϊό", αναφερόταν στην ανακοίνωση του Συλλόγου Φοιτητών Ιατρικής ΑΠΘ, με το οποίο καλούνταν οι φοιτητές του 4ου, 5ου και 6ου έτους να συνεισφέρουν στον αγώνα για την υπεράσπιση της Υγείας.

Υπό τον συντονισμό του επίκουρου καθηγητή στο Εργαστήριο Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας του ΑΠΘ και μέλους της Εθνικής Επιτροπής Εμβολιασμών, Μανώλη Σμυρνάκη (φωτογραφία πάνω), και μιας ομάδας φοιτητών που ανέλαβαν οργανωτικό ρόλο, ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα δεκάδες φοιτητές και χωρίστηκαν σε τρεις ομάδες:

Η πρώτη ασχολήθηκε με την συγκέντρωση πληροφοριών για το εμβόλιο (βρισκόταν ακόμη στο στάδιο των κλινικών δοκιμών) με στόχο τη συγγραφή ενός εγχειριδίου για τους επαγγελματίες Υγείας. Αυτό στάλθηκε στο υπουργείο Υγείας και αποτέλεσε τον βασικό κορμό του εγχειριδίου που χρησιμοποιήθηκε κατά την έναρξη των εμβολιασμών.

Η δεύτερη συνέδραμε τις υγειονομικές μονάδες στο ρόλο της καθημερινής τηλεφωνικής παρακολούθησης και συμβουλευτικής υποστήριξης ασθενών με COVID-19 που βρίσκονταν σε κατ’ οίκον καραντίνα. Η τρίτη ομάδα ασχολήθηκε με το ερευνητικό αντικείμενο, συγκεντρώνοντας πληροφορίες και στατιστικά δεδομένα για διάφορα ερευνητικά έργα που αφορούσαν τον κορωνοϊό.

Οι τρεις ομάδες της πρώτης φάσης

Ο 23χρονος Οδυσσέας Λομβαρδέας (φωτογραφία πάνω) από την Ξάνθη, φοιτητής του 5ου έτους, συμμετείχε στη δεύτερη ομάδα, αυτή της τηλεφωνικής υποστήριξης ασθενών σε καραντίνα. Συνέδραμε σε αυτό τους γιατρούς του Κέντρου Υγείας Αβδήρων Ξάνθης, κοντά στον τόπο καταγωγής του. "Ήταν από τις πιο ενδιαφέρουσες εμπειρίες που είχα. Ένιωσα πως αξιοποιώ τις γνώσεις που απέκτησα στις σπουδές μου και βοήθησα ασθενείς, συμμετέχοντας στον κοινό αγώνα", λέει στο iatronet, περιγράφοντας τη δίμηνη εθελοντική του υπηρεσία, μέχρι τα Χριστούγεννα. Ο ίδιος τηλεφωνούσε καθημερινά στους ασθενείς, τους ρωτούσε για την κατάσταση της υγείας τους, απαντούσε σε ερωτήσεις και ανησυχίες τους και ενημέρωνε τις καρτέλες στο Κέντρο Υγείας, δίνοντας "ανάσες" στους γιατρούς.

"Ευτυχώς, επρόκειτο για ελαφριές περιπτώσεις που είχαν ομαλή πορεία. Το πιο δύσκολο ήταν η επικοινωνία, γιατί κάποιοι ασθενείς ανήκουν στη μειονότητα και χρειάστηκε να μιλάω περισσότερη ώρα προκειμένου να σιγουρευτώ ότι έγιναν κατανοητά αυτά που έλεγα. Οι απορίες τους ήταν απλές, από τον αριθμό των Depon που μπορούσαν να παίρνουν μέσα στην ημέρα, την συνέχιση ή μη της αγωγής τους, κάποια ελαφρά συμπτώματα. Όποτε χρειαζόταν συμβουλευόμουν τους γιατρούς, κυρίως σε θέματα συχνότητας χορήγησης φαρμάκων, λόγω του γνωστού φαινομένου της πολυφαρμακίας. Έβρισκα χαρά στις πολύ μικρές στιγμές που χρειάστηκε να δώσω τη βοήθειά μου", σημειώνει.

Στην ομάδα τηλεφωνικής υποστήριξης ασθενών εντάχθηκε και η Αγγελική Γαρδικιώτη (φωτογραφία κάτω). Η φοιτήτρια του 6ου έτους, καταγόμενη από το Ναύπλιο, δεν το σκέφτηκε στιγμή όταν έμαθε για το κάλεσμα. Εκτός από τη διάθεση να προσφέρει, το είδε όπως λέει και ως ευκαιρία να συμμετάσχει στη μάχη. "Είμαστε αυριανοί γιατροί και ακούγαμε για την πανδημία από τις ειδήσεις, ενώ είχαν κοπεί οι δεσμοί μας με τις κλινικές και με τα αμφιθέατρα και κάναμε μάθημα μπροστά στον υπολογιστή", λέει και προσθέτει: "Για μένα η συμμετοχή έκανε τα πάντα αληθινά. Είδα μπροστά μου το πρόβλημα και τα όπλα για την αντιμετώπισή του. Αυτός είναι ο ρόλος μας. Έγινα μέρος της προσπάθειας και είναι κάτι που θα το θυμάμαι για χρόνια. Θα μπορώ να λέω πως υπήρξα μέρος του μηχανισμού για την αντιμετώπιση της πανδημίας".

Η φοιτήτρια υποστήριξε τηλεφωνικά ασθενείς σε καραντίνα που υποστηρίζονταν από το Κέντρο Υγείας Πύλης Τρικάλων, μεταξύ αυτών και ολόκληρες οικογένειες. "Ήταν μια βιωματική εμπειρία. Μπορεί αυτό που κάναμε να φαίνεται ελάχιστο, αλλά υπήρχε μεγάλος φόβος και αβεβαιότητα στον κόσμο και χρειάστηκε να βοηθήσουμε ακόμα και στο ψυχολογικό κομμάτι. Για μας είναι πολύ σημαντικό".

Από τον Ιανουάριο στα εμβολιαστικά κέντρα

Από το νέο έτος πολλοί από τους εθελοντές φοιτητές μετακινήθηκαν στα εμβολιαστικά κέντρα, παρέχοντας καίρια συνδρομή στο πρόγραμμα "Ελευθερία", αφού πρώτα εκπαιδεύτηκαν με βάση το εγχειρίδιο. Στην πορεία προστέθηκαν κι άλλοι, οι οποίοι δεν συμμετείχαν στην πρώτη φάση της πρωτοβουλίας, ενώ παράλληλα συνεχίστηκε το έργο των τριών ομάδων.

Ο Οδυσσέας Λομβαρδέας κάνει μέχρι σήμερα τις βάρδιες του στο εμβολιαστικό κέντρο του Ιπποκράτειου νοσοκομείου στη Θεσσαλονίκη. "Η θέση μου είναι στην υποδοχή, όπου παίρνω ένα σύντομο ιστορικό των πολιτών που προσέρχονται για εμβολιασμό. Έτσι κερδίζει χρόνο ο γιατρός που βρίσκεται μέσα", λέει και εξηγεί πώς, μέσα από τις ερωτήσεις παίρνει τις πληροφορίες που απαιτούνται. "Η κλασική ερώτηση είναι αν υπάρχει κάποιο χρόνιο πρόβλημα υγείας. Εκεί η απάντηση πολλές φορές είναι αρνητική, αλλά στην επόμενη ερώτηση, τι φάρμακα παίρνετε, προκύπτει πως πολλοί παίρνουν χάπια για την πίεση, την χοληστερίνη και άλλα προβλήματα, για τα οποία πρέπει να γνωρίζουμε".

Ο ίδιος έχει κληθεί να χειριστεί πολλά και διαφορετικά περιστατικά. "Οι περισσότεροι έρχονται σαν σε γιορτή. Βλέπεις την ευγνωμοσύνη στα μάτια τους που θα τους προστατεύσεις με το εμβόλιο. Μια κυρία εμβολιάστηκε τη μέρα της ονομαστική της εορτής και μας έβαζε στις τσέπες τυλιχτά γλυκίσματα. Κάποιοι άλλοι είναι περισσότερο απαιτητικοί, ζητούν να επιλέξουν εμβόλιο, άλλοι προσέρχονται με κατεβασμένη τη μάσκα και υποχρεωνόμαστε να κάνουμε υποδείξεις για την προστασία όλων. Υπάρχει σε ορισμένους η νοοτροπία πως ένας 23χρονος δεν μπορεί να κάνει παρατήρηση σε 73χρονο. Χρειάζεται λεπτούς χειρισμούς".

Ως τελειόφοιτη, η Αγγελική Γαρδικιώτη ασχολήθηκε πιο ενεργά με τον εμβολιασμό και χρειάστηκε να εμβολιάσει και η ίδια. "Είχαμε εκπαιδευτεί και στη διαδικασία της προετοιμασίας του εμβολίου, αλλά τελικά δεν εμπλακήκαμε σε αυτό, λόγω της μεγάλης ακρίβειας που χρειάζεται ώστε να μη χαθεί καμία δόση. Είχαμε όμως την ευκαιρία να εμβολιάσουμε. Έχουμε διδαχτεί στη διάρκεια των σπουδών μας τη διαδικασία της ενδομυικής ένεσης και έτσι εμβολιάζαμε ο ένας φοιτητής τον άλλο", είπε.

Η ίδια σήμερα έχει επιστρέψει στην κλινική εκπαίδευση, η οποία άνοιξε ξανά πρόσφατα για τους φοιτητές του 6ου έτους.

Ειδήσεις υγείας σήμερα
Μ. Θεμιστοκλέους: Με ποιο νέο όργανο αλλάζουν διοίκηση του ΕΣΥ και υπουργείο Υγείας
Οι επιτροπές και ο Μεγάλος Αδερφός από το υπουργείο Οικονομικών στην ΕΚΑΠΥ
ΠΟΥ: Περίπου 51 εκατομμύρια ζωές σώθηκαν στην Αφρική λόγω των εμβολιασμών τα τελευταία 50 χρόνια