Είναι καθημερινότητα για πάρα πολλούς ανθρώπους - και πιθανώς για εσάς, για να έχετε ανοίξει αυτό το κείμενο. Σε περιόδους έντονου στρες μπορεί να βρούμε τον εαυτό μας να χουζουρεύει μπροστά στην τηλεόραση μέχρι να μας πάρει ο ύπνος, επειδή ξέρουμε πως η εναλλακτική είναι να στριφογυρνάμε στο κρεβάτι χωρίς να μας παίρνει ο ύπνος μέχρι να ξημερώσει.

Και κάπως πρέπει να συμβιβαστούμε, επειδή ο ύπνος είναι αναγκαίος και αυτό το στριφογύρισμα είναι πολύ κουραστικό.

Το πρόβλημα είναι ότι ακόμα και αν αυτός είναι ο μόνος τρόπος για να κοιμηθούμε, δεν είναι ο ιδανικός ύπνος. Ο γενικός κανόνας λέει, πως αν μπορούμε να αποφεύγουμε τις οθόνες πριν τον ύπνο, καλύτερα να το κάνουμε.

Ο ύπνος μπροστά από την τηλεόραση μειώνει τις ώρες που κοιμόμαστε

Χρειαζόμαστε λίγο-πολύ οκτώ ώρες ύπνου κάθε βράδυ. Συνεπώς, όταν οι ώρες μάς βγαίνουν μείον, την επόμενη μέρα είναι πιο δύσκολο να λειτουργήσουμε, νιώθουμε κουρασμένοι και δεν μπορούμε να συγκεντρωθούμε. Αυτό το μισό χουζούρεμα- μισός ύπνος που συμβαίνει μπροστά σε μια οθόνη που κάπως, σχεδόν, αλλά όχι και τόσο παρακολουθούμε... στερεί κανονικές ώρες ύπνου και δεν μας αφήνει να "σβήσουμε" με φυσικό τρόπο τον εγκέφαλό μας. Για να μην μιλήσουμε για το σύνδρομο του "ένα επεισόδιο ακόμα..."

Μειώνει την παραγωγή μελατονίνης

Η μελατονίνη είναι μια ορμόνη που παράγει φυσικά ο εγκέφαλός μας για να στείλει σε όλο τον οργανισμό το μήνυμα ότι πλησιάζει η ώρα για ύπνο. Η τηλεόραση, όπως και κάθε οθόνη, παράγει μπλε φως, το οποίο έχει αποδειχθεί ότι μειώνει την παραγωγή μελατονίνης στον οργανισμό. Το αποτέλεσμα είναι να απορρυθμίζεται εντελώς το εσωτερικό ρολόι του εγκεφάλου μας και να δυσκολεύεται να προσαρμοστεί στη μέρα και τη νύχτα, και κάπως έτσι κοιμόμαστε πιο δύσκολα το βράδυ ή μας πιάνει πιο έντονη νύστα το μεσημέρι.

Κρατά τον εγκέφαλο σε εγρήγορση

Ακόμα κι αν η τηλεόραση που βλέπουμε για να κοιμηθούμε είναι η ίδια σειρά που έχουμε δει ξανά και ξανά, και ξέρουμε κάθε ατάκα απ' έξω, αυτό δεν σημαίνει ότι ο εγκέφαλός μας δεν είναι συγκεντρωμένος εκεί. Ακόμα κι όταν καταφέρουμε να κλείσουμε τα μάτια μας, δεν θα μπορέσουμε εύκολα να πέσουμε στο στάδιο του REM ύπνου. Μάλιστα, ακόμα και ο ήχος της τηλεόρασης όταν δεν κοιτάμε την οθόνη μπορεί να το κάνει αυτό, καθώς χωρίς να το συνειδητοποιούμε θα ακούμε λέξεις ή έντονους θορύβους και θα τους αναγνωρίζουμε.

Ο κακός ή ο λειψός ύπνος έχει σοβαρές επιπτώσεις στην υγεία μας, πέρα από την προφανή κούραση. Το ανοσοποιητικό μας σύστημα αρχίζει να υπολειτουργεί, αντιμετωπίζουμε προβλήματα με τη συγκέντρωση και τη μνήμη αλλά και βρισκόμαστε σε αυξημένο κίνδυνο να πάρουμε βάρος, καθώς τα χαμηλά αποθέματα ενέργειάς μας ζητούν συνεχώς φαγητό.

Αν η τηλεόραση λειτουργεί για εσάς ως λευκός θόρυβος, ίσως θα ήταν προτιμότερο να τον ακούτε από κάποιο ηχοσύστημα, ή ακόμα και από το κινητό σας σε απόσταση, για να μην λαμβάνετε την ακτινοβολία της τηλεόρασης. Η μουσική, επίσης, έχει αποδειχθεί ότι μπορεί να βοηθήσει με τον ύπνο, ορισμένους ανθρώπους, και θα ήταν καλή ιδέα να πειραματιστείτε με αρκετά είδη που ενδείκνυνται για χαλάρωση.

Τέλος, μερικές φορές δεν μπορούμε να το αποφύγουμε και πάλι καταλήγουμε να κοιμόμαστε στον καναπέ, μπροστά στην τηλεόραση. Είναι χρήσιμο να δείτε αν η τηλεόρασή σας έχει πρόγραμμα για να κλείνει μετά από κάποια ώρα, αφού εσείς έχετε κοιμηθεί.