Σημαντικές εξελίξεις αναμένονται στο χαρτοφυλάκιο φαρμακοβιομηχανιών, καθώς η πανδημία του κορωνοϊού και ειδικότερα η εφαρμογή της μάσκας ως μέτρο αποτροπής της διασποράς του ιού στην Κοινότητα έχει φέρει τα πάνω κάτω στη διαχείριση (προώθηση- μάρκετινγκ,)  θεραπευτικών κατηγοριών (Μη συνταγογραφούμενων σκευασμάτων) που πρωταγωνιστούν επί των συνολικά διακινηθέντων τεμαχίων. 

Σύμφωνα με πληροφορίες, η μάσκα προστασίας μείωσε κατακόρυφα τις συννοσηρότητες -υπενθυμίζεται ότι πέρσι σύμφωνα με επίσημα στοιχεία δεν καταγράφηκαν κρούσματα γρίπης- κατάσταση που όπως φαίνεται θα παραμείνει ως έχει και φέτος, ενώ κανείς δεν μπορεί να πει μετά βεβαιότητας πώς θα εξελιχθεί η πανδημία λόγω των μεταλλάξεων που κάθε τόσο εμφανίζονται. Η ευρεία εφαρμογή της μάσκας λοιπόν, μπορεί να εξηγήσει και τις απώλειες άνω του 60% που καταγράφουν τα σκευάσματα που ανήκουν στην κατηγορία των φαρμάκων για την καταπολέμηση του πονόλαιμου, του βήχα (σιρόπια), τα αποσυμφορητικά (ρινικά ) κ.λπ.

Πληροφορίες λοιπόν, λένε ότι οι σχετικές απώλειες έχουν αυξηθεί περαιτέρω φέτος, φτάνοντας ακόμη και το 70%. Είναι χαρακτηριστικό ότι εταιρεία που πρωταγωνιστεί στον κλάδο κατάφερε να περιορίσει τις απώλειές της στο 20%, λόγω της σημαντικής θέσης που έχει στα αναλγητικά. Την ίδια στιγμή, άλλη εταιρεία που ηγείται στην κατηγορία των ρινικών σκευασμάτων επειδή γράφει απώλειες στις πωλήσεις από 40% έως και 50% σκοπεύει να επιχειρήσει σημαντική διείσδυση στην κατηγορία των αναλγητικών. Κατηγορία, που όπως λέγεται θα συνεχίσει να κρατά τα ηνία στα Μη συνταγογραφούμενα φάρμακα. Με τον τζίρο στα τελευταία να εκτιμάται στα 170 εκατ. ευρώ, τα 85-90 εκατ. ευρώ αφορούν τα αναλγητικά φάρμακα. Συνολικά, το μέγεθος των ΜΗΣΥΦΑ μαζί με το παραφάρμακο φτάνουν τα 300 εκατ. ευρώ.

Παράλληλα, πολυεθνικός παίκτης που ξεχωρίζει στα αναλγητικά σκευάσματα σκοπεύει να επαναλανσάρει το βασικό του σήμα, ενώ άλλος παίκτης σκοπεύει να ενισχύσει το σήμα του στα αναλγητικά με γεύσεις φρούτων, οι οποίες ήδη κυκλοφορούν στο εξωτερικό αλλά όχι στην ελληνική αγορά. 

Πώς κινήθηκαν οι πωλήσεις τους το τρίμηνο

Σύμφωνα με τα αποκλειστικά στοιχεία που έχουμε στη διάθεσή μας, πτώση που ξεπέρασε ακόμη και το 60% από πλευράς διακινηθέντων τεμαχίων κατέγραψε η κατηγορία των σκευασμάτων για τον πονόλαιμο-βήχα.  Συγκεκριμένα, το πρώτο τρίμηνο πουλήθηκαν 3,5 εκατ. τεμάχια (-60,7% έναντι της αντίστοιχης περιόδου) αντί του ποσού των 15,4 εκατ. ευρώ (-59,8%). Δεύτερη κατηγορία σε απώλειες ήταν η κατηγορία των σκευασμάτων για την αντιμετώπιση του πόνου, η οποία έχασε το 33,4% των τεμαχίων της (9 εκατ. τεμάχια) και το 21,9% της αξίας των πωλήσεών της (διαμορφώθηκε στα 24,3 εκατ. ευρώ το πρώτο φετινό τρίμηνο).

Σημαντική πτώση κατέγραψαν τα σκευάσματα για την προστασία του δέρματος. Τεμαχιακά πουλήθηκαν 1.819.000 σκευάσματα (-23,6%), πραγματοποιώντας πωλήσεις ύψους 7,6 εκατ. ευρώ (-13,4%).

Απώλειες παρατηρήθηκαν, όσον αφορά τα τεμάχια που διατέθηκαν και στην κατηγορία των βιταμινών, φθάνοντας τα 3,1 εκατ. τεμάχια (-4%), στα σκευάσματα που σχετίζονται με τη διατροφή και τη σιλουέτα. Διακινήθηκαν 2,6 εκατ. τεμάχια (-8,4%) και  στα σκευάσματα για τη φροντίδα των ματιών διατέθηκαν 1 εκατ. σκευάσματα (-2,8%).  

Στον αντίποδα, με αύξηση των διακινηθέντων τεμαχίων κινήθηκαν τα σκευάσματα για το κυκλοφορικό (+0,8%), το αναπαραγωγικό- ουροποιητικό (+13,4%), την περιποίηση του στόματος (+12,2), ενώ μεγαλύτερη άνοδο καταγράφηκε στα σκευάσματα που σχετίζονται με τη διάθεση, την ηρεμία και τον καλύτερο ύπνο (+31,8%).

Σε επίπεδο αξίας, με θετικό πρόσημο έκλεισαν το πρώτο τρίμηνο οι βιταμίνες (+1,1%), η προστασία των ματιών (+1,6%), το κυκλοφορικό (4,1%), το αναπαραγωγικό-ουροποιητικό (+13,6%) και τα σκευάσματα για τη στοματική υγιεινή (+13,7%).  Με πτώση πωλήσεων, εκτός από τα αναλγητικά, τα αντιπυρετικά, τα φάρμακα για τον βήχα, τα δερματολογικά, απώλειες κατέγραψαν τα τονωτικά-διεγερτικά, φτάνοντας στο 37,2%.