Είχατε σκεφτεί ποτέ ότι αυτό που πίνετε με το γεύμα σας μπορεί να επηρεάσει το πώς ο οργανισμός απορροφά τα θρεπτικά συστατικά του φαγητού; Υπάρχει η πιθανότητα, δηλαδή, το λάθος ποτό να κάνει το γεύμα μας λιγότερο υγιεινό σε σχέση με πριν. Ας ρίξουμε μια ματιά στο πώς λειτουργεί αυτό με συγκεκριμένα ποτά, ειδικότερα σε σχέση με τον σίδηρο - που είναι ένα μέταλλο στο οποίο πολλοί άνθρωποι εμφανίζουν έλλειψη επειδή δεν προσλαμβάνουν αρκετό από τη διατροφή τους.

Ένα ρόφημα που περιέχει βιταμίνη C θα αυξήσει σημαντικά το πόσο σίδηρο μπορεί να απορροφήσει ο οργανισμός μας - ειδικά αν αυτός ο σίδηρος προέρχεται από φυτικές πηγές και είναι πιο δύσκολο να απορροφηθεί σε σχέση με τον ζωικό. Συνεπώς ένας χυμός πορτοκάλι ή γκρέιπφρουτ είναι ιδανικό συνοδευτικό.

Το τσάι, από την άλλη πλευρά, περιέχει τανίνες, οι οποίες επηρεάζουν αρνητικά την απορρόφηση του φυτικού σιδήρου. Οι τανίνες ανήκουν σε μια ομάδα συστατικών που ονομάζονται πολυφαινόλες. Τις βρίσκουμε σε πολλές τροφές, όπως αυτές που περιέχουν κακάο, στα αμύγδαλα, στα σταφύλια, στα μούρα, στα ρόδια και σε μυρωδικά όπως η κανέλα και η βανίλια. Το ίδιο ισχύει και για τον καφέ, που μαζί με το τσάι θεωρούνται οι χειρότεροι "συνοδοί" του σιδήρου. Και αν αναρωτιέστε "Ποιος τρώει μαζί με καφέ;", εννοούμε πως ο καφές είναι απαγορευτικός μέχρι και δύο ώρες μετά το γεύμα. Και ο καφές μετά το φαγητό είναι αρκετά συνηθισμένο φαινόμενο, άρα αποφύγετέ τον μετά από ένα γεύμα που περιέχει άφθονο φυτικό σίδηρο (όπως φασόλια).

Επίσης, αν στο πρωινό σας καταναλώνετε δημητριακά που είναι εμπλουτισμένα με σίδηρο, ο πρωινός σας καφές δεν θα βοηθήσει να τον απορροφήσετε. (Που είναι και οικονομικό πλήγμα, μιας και αυτά τα εμπλουτισμένα δημητριακά δεν είναι ακριβώς φθηνά.) Αυτό σημαίνει ότι αν έχετε χαμηλά επίπεδα σιδήρου, ένας φρεσκοστυμμένος χυμός πορτοκάλι είναι πολύ καλύτερη επιλογή το πρωί σε σχέση με έναν καφέ ή τσάι.

Υπάρχει αρκετή συζήτηση γύρω από το αν το γάλα εμποδίζει την απορρόφηση σιδήρου από τον οργανισμό, αλλά μέχρι στιγμής δεν έχει αποδειχτεί από έρευνες. Φαίνεται πως τα γαλακτοκομικά δεν επηρεάζουν την απορρόφηση σιδήρου, αλλά τα φυτικά γάλατα (σόγιας, αμυγδάλου) περιέχουν ουσίες που όντως δεν βοηθούν τον οργανισμό μας να απορροφήσει το απαραίτητο μέταλλο.

Περιέργως, το αλκοόλ ενισχύει την απορρόφηση σιδήρου, άρα μία μπύρα με το φαγητό θα μπορούσε να είναι καλή ιδέα, αν δεν έχουμε πρόβλημα με τις θερμίδες. Επίσης, ένα ποτήρι λευκό κρασί μπορεί να βοηθήσει, αλλά όχι κόκκινο: Το κόκκινο κρασί περιέχει τανίνες, συνεπώς δεν θα βοηθήσει στην καλύτερη απορρόφηση του σιδήρου.