Στα "μετόπισθεν" της μάχης που δίνεται καθημερινά με την πανδημία στα δημόσια νοσοκομεία, γιατροί και νοσηλευτές των πτερύγων COVID του μεγαλύτερου νοσοκομείου της Θεσσαλονίκης, του Ιπποκράτειου, έγιναν μάρτυρες ενός θεάτρου του παραλόγου, που υπό άλλες συνθήκες θα ξέφευγε από τα φώτα της δημοσιότητας. Η πρωτοβουλία μιας εντατικολόγου να μιλήσει δημόσια για ελλείψεις σε μαξιλάρια, σεντόνια και μαξιλαροθήκες στις κλινικές COVID και να ζητήσει τη συνδρομή πολιτών δωρητών, προκάλεσε την οργισμένη αντίδραση της διοίκησης. Η τελευταία επέπληξε τη γιατρό, καταλογίζοντάς της πως εξυπηρετεί συμφέροντα, ενώ διέψευσε κατηγορηματικά ότι υπάρχουν ελλείψεις στα συγκεκριμένα είδη. Πολίτες που ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα και πήγαν στην πύλη του νοσοκομείου με αγορασμένα μαξιλάρια για να συνεισφέρουν έφυγαν άπραγοι, αφού τους ειπώθηκε πως πρόκειται για fake news. Μια εβδομάδα μετά επιβεβαιώθηκε πως μόνο τέτοια δεν ήταν, όταν έφτασε στην κλινική ένα φορτίο με μαξιλάρια που παραγγέλθηκαν εκτάκτως από το νοσοκομείο.

Διπλωμένα μπουφάν για προσκεφάλι ασθενών

Η εντατικολόγος, Χριστίνα Κυδώνα, γνωστή τόσο για τις καθημερινές τις μάχες με την COVID όσο και για τη συμμετοχή της σε δράσεις αλληλεγγύης, δεν μπορούσε να προβλέψει τι θα ακολουθούσε όταν έκανε την επίμαχη ανάρτηση σε κοινωνικό δίκτυο: "Χρειαζόμαστε μαξιλάρια για τους ασθενείς μας στις πτέρυγες covid. Βρείτε τα, αγοράστε τα και φέρτε τα στην πύλη του Ιπποκρατείου. Θα χαρούμε πολύ και θα σας ευχαριστήσουμε δεόντως", έγραψε, το βράδυ της 22ης Νοεμβρίου.

Η ανταπόκριση των πολιτών ήταν άμεση και λίγη ώρα αργότερα με δεύτερη ανάρτησή της διευκρίνιζε τους λόγους για τους οποίους κάνει τη συγκεκριμένη έκκληση, ενώ έδινε πρακτικές πληροφορίες για τα είδη που χρειάζονται και τον τρόπο με τον οποίο μπορεί όποιος θέλει να συνεισφέρει.

"Τα μαξιλάρια των ασθενών, όπως και οι μαξιλαροθήκες και τα σεντόνια πλένονται σε πολύ υψηλές θερμοκρασίες και αποστειρώνονται, οπότε παρά την καλή τους ποιότητα, χαλάνε γρήγορα, κάποια δε, αχρηστεύονται και πετιούνται όταν δεν μπορούν να καθαριστούν από τις εκκρίσεις των ασθενών. Αυτό δημιουργεί μεγάλες ανάγκες που δεν καλύπτονται επαρκώς και η έλλειψη σε τέτοια είδη είναι διαρκής, αφορά όλες τις κλινικές του Ιπποκρατείου και γνωρίζω καλά οτι αφορά ΟΛΑ τα νοσοκομεία της χώρας", έγραψε, συμπληρώνοντας πως ναι μεν η προμήθεια νέων μαξιλαριών είναι ευθύνη της πολιτείας, αλλά μέχρι να ιεραρχηθούν οι προτεραιότητές της "οι ασθενείς δεν μπορούν να έχουν για προσκεφάλι τους τα διπλωμένα τους μπουφάν".

Η ίδια καλούσε όποιον θέλει να συνεισφέρει σε μια δύσκολη στιγμή για το σύστημα, να αγοράσει τα συγκεκριμένα είδη (μαξιλάρια, μαξιλαροθήκες, σεντόνια, αδιάβροχα καλύμματα στρώματος και μαξιλαριού) και να τα παραδώσει στο νοσοκομείο. Σε περίπτωση κάλυψης των πτερύγων COVID θα καλυπτόταν και άλλες κλινικές. "Είναι μεγάλο βάσανο για το προσωπικό να μην έχει να στρώσει το πρωί και να μαλώνουν οι προΪσταμένες μεταξύ τους ποια θα πρωτοκαλύψει το τμήμα της με αυτά που δίνει το πλυντήριο", σημείωσε, καταλήγοντας πως "η Θεσσαλονίκη έχει έναν μαύρο ιστό σαν κατακάθι, αλλά έχει και πολλούς κόκκινους φάρους που αναβοσβήνουν. Σε αυτούς ελπίζουμε".

Η οργισμένη αντίδραση της διοίκησης

Σχεδόν ταυτόχρονα με τη δεύτερη ανάρτηση της γιατρού, και ενώ πολίτες δήλωναν την πρόθεσή τους να ανταποκριθούν, εκδόθηκε ανακοίνωση από το νοσοκομείο. Σε πολύ έντονο ύψος αναφερόταν ότι η διοίκηση, αλλά και δύο προϊστάμενοι των τμημάτων που σχετίζονται με τον ιματισμό (η διευθύντρια της Νοσηλευτικής Υπηρεσίας και ο προϊστάμενος Επιστασίας και Ιματισμού) "διαψεύδουν κατηγορηματικά" τις δηλώσεις της γιατρού περί έλλειψης μαξιλαριών σε κλίνες.

Μάλιστα, άφηναν να εννοηθεί ότι η συγκεκριμένη έκκληση δεν ήταν μια πρόσκληση στην αλληλεγγύη των πολιτών, αλλά εξυπηρετούσε άλλα συμφέροντα. "Προκαλούν έκπληξη αυτές οι ''εκκλήσεις'' και δεν γνωρίζουμε τι εξυπηρετούν, ιδιαίτερα σε μια χρονική περίοδο κατά την οποία το Σύστημα Υγείας δοκιμάζεται, μα παραμένει όρθιο και αντέχει με τη συνδρομή όλων των εργαζομένων, ώστε να εξυπηρετήσει τους εκατοντάδες συμπολίτες μας που δοκιμάζονται από την πανδημία του covid19", ανέφερε η ανακοίνωση.

Το αλαλούμ της επόμενης μέρας και η αυτοδιάψευση

Την επόμενη μέρα, πολίτες που δεν γνώριζαν την εξέλιξη πήγαν στην πύλη του νοσοκομείου με αγορασμένα μαξιλάρια, αλλά τα πήραν στα σπίτια τους. Όπως καταγγέλλεται, οι υπάλληλοι στην πύλη τους είπαν πως αυτά που άκουσαν είναι fake news και πως δεν υπάρχει καμία έλλειψη σε μαξιλάρια. Σε μία περίπτωση, μάλιστα, πολίτης ανέφερε ότι άκουσε τον υπάλληλο να προαναγγέλλει τον πειθαρχικό έλεγχο της γιατρού που έκανε την ανάρτηση, για διασπορά ψευδών ειδήσεων!

Οι πολίτες καλούνταν να ακολουθήσουν την γραφειοκρατική διαδικασία για τις δωρεές: Ο υποψήφιος δωρητής συμπληρώνει τη σχετική αίτηση, με αυτοπρόσωπη παρουσία του στο αντίστοιχο τμήμα (όχι με e-mail). Αυτή εξετάζεται στην επόμενη συνεδρίαση του Δ.Σ. και σε περίπτωση αποδοχής ενημερώνεται ώστε να γίνει η παράδοση - παραλαβή.

Σύμφωνα με πηγές από το νοσοκομείο, τις επόμενες μέρες προϊστάμενες κλινικών ζητούσαν σεντόνια και μαξιλάρια από αυτούς που διαβεβαίωναν για επάρκεια μέσω της ανακοίνωσης της διοίκησης. Έπαιρναν την απάντηση ότι πρέπει να κάνουν λίγη υπομονή.

Μια εβδομάδα μετά έγινε η διάψευση της …διάψευσης, όταν έφτασε στο νοσοκομείο μια παρτίδα με καινούργια μαξιλάρια, που είχαν παραγγελθεί εκτάκτως από τη διοίκηση.

Η ίδια η γιατρός, στην οποία απευθύνθηκε το iatronet.gr, δεν θέλησε να δώσει συνέχεια στο γεγονός. "Ήταν μια πρωτοβουλία στο πλαίσιο της αλληλεγγύης και λυπάμαι πολύ που κάποιοι έδωσαν άλλη ερμηνεία", είπε μόνο.