Απευθείας αγορές καλλυντικών από φαρμακαποθήκες παρακάμπτοντας τις εταιρείες που μέχρι πρότινος τις προμήθευαν (παραγωγικές ή εισαγωγικές) έχουν ξεκινήσει εδώ και καιρό φαρμακεία, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς.

Να θυμίσουμε ότι στην πλειονότητα των φαρμακείων ο τζίρος μοιράζεται 80%-20%, όπου το πρώτο ποσοστό αφορά το σύνολο των φαρμάκων και το 20% τα λοιπά (παραφάρμακα, καλλυντικά κ.λπ.). Βεβαίως διαφοροποιείται κάπως η προαναφερθείσα αναλογία, αν μιλάμε για καταστήματα που βρίσκονται σε τουριστικές περιοχές, όπου εκεί το καλλυντικό "παίζει" με μεγαλύτερη ισχύ.

Πάντως, οι λόγοι των απευθείας αγορών από τις φαρμακαποθήκες φαίνεται να οφείλονται αφενός στην απόφαση των φαρμακοποιών να μειώσουν το ρίσκο τους και να μην τους μένουν απούλητα πολλά εμπορεύματα και από την άλλη να μη δεσμεύσουν σημαντικά κεφάλαια για την αγορά των συγκεκριμένων προϊόντων.

Στο πλαίσιο αυτό, παράγοντας από φαρμακαποθήκη, μας επιβεβαίωσε ότι πράγματι έχει αυξηθεί ο αριθμός των φαρμακείων που προμηθεύονται απευθείας τα καλλυντικά τους είδη από αποθήκες και μάλιστα οι αγορές τους επικεντρώνονται αποκλειστικά στα προϊόντα που είναι πιο ταχυκίνητα στα ράφια τους, κοινώς γράφουν πωλήσεις.

Ωστόσο, όπως τονίζουν οι ίδιες πηγές, αν η κατηγορία των 100 εκατ. ευρώ περίπου, όσο εκτιμάται η αξία του καλλυντικού από τα ράφια των φαρμακείων, δεν "έγραφε" απώλειες 17% στις πωλήσεις της από αρχές του έτους,  ίσως τότε τα φαρμακεία να μην ακολουθούσαν αυτή την πολιτική. Ομως η κατηγορία είναι σε ελεύθερη πτώση και ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες λένε ότι οι απώλειες για τις εταιρείες μπορεί και να ξεπερνούν το 25%.

Ενδεικτικό παράδειγμα των απωλειών είναι τα αντηλιακά, οι πωλήσεις των οποίων κινούνται πτωτικά κατά 40%. Η πτώση αυτή είναι συνέχεια της αντίστοιχης περσινής, όταν οι περισσότερες απαγορεύσεις λόγω της πανδημίας ήταν σε ισχύ, ενώ φέτος έχει επιδράσει αρνητικά στην πορεία τους, η ακρίβεια, οι άστατες καιρικές συνθήκες, αλλά και η κακή ψυχολογία λόγω του γενικότερου αναβρασμού που επικρατεί από τον πόλεμο στην Ουκρανία.

Βεβαίως, πρέπει να επισημανθεί ότι η πτώση αφορά αποκλειστικά τα φαρμακεία και όχι τα λοιπά κανάλια διανομής των προϊόντων ούτε και τα e-pharmacy όπου οι εκτιμήσεις είναι ότι κινούνται από σταθεροποιητικά έως ανοδικά.

Τι συνέβη με το ξέσπασμα της πανδημίας

H έξαρση της Covid-19 στη χώρα προκάλεσε μια απότομη καθίζηση της ζήτησης αλλά και της προσφοράς καλλυντικών. 

Ετσι οι συνολικές πωλήσεις (σε τιμές Χονδρικής) το 2020 διαμορφώθηκαν στα 620 εκατ. ευρώ μειωμένες κατά 10,3% έναντι του 2019 που ήταν 691 εκατ. ευρώ. Στο μέγεθος του 2020, η συμμετοχή των διαφόρων καναλιών διανομής ήταν: Ευρεία διανομή,  38,7%, Επιλεκτική διανομή 14,0 %, Φαρμακεία 22,4 %, Ινστιτούτα αισθητικής 1,1%,  Κομμωτήρια 4,6%, Απευθείας πωλήσεις (door to door) 3,8% και  e-commerce 15,4%.

Οσον αφορά τις συνολικές πωλήσεις λιανικής, διαμορφώθηκαν στα 810 εκατ. ευρώ και η ευρωπαϊκή αγορά συρρικνώθηκε την ίδια χρονιά κατά 4,8% και διαμορφώθηκε στα 76,7 δισ. ευρώ το 2020.

 

Oι προβλέψεις για το 2022

Οσον αφορά τις εκτιμήσεις για τη φετινή χρονιά, αν και ξεκίνησαν με τους καλύτερους οιωνούς και συνεχίζουν να παραμένουν αισιόδοξες, έχει κατέβει ο πήχης των προσδοκιών. Αρχικώς οι προβλέψεις είναι για συνολική άνοδο των πωλήσεων κατά 5,8%. Ομως οι προκλήσεις και τα εμπόδια που πρέπει να υπερκεράσει ο κλάδος είναι πολλά, με βασικότερα τον πόλεμο στην Ουκρανία, την αύξηση των τιμών στις πρώτες ύλες, την ενεργειακή κρίση και την αύξηση του μεταφορικού κόστους και την άσχημη ψυχολογία του καταναλωτή.