Η φράση "ένα μήλο την ημέρα, τον γιατρό τον κάνει πέρα", είναι αληθινή. Το μήλο είναι ένα σπουδαίο φρούτο, το οποίο συμβάλλει στον έλεγχο του σωματικού βάρους, ενώ προστατεύει από πολλές και σοβαρές ασθένειες.

Το μήλο ήρθε στην Ευρώπη από τις ΗΠΑ. Μπορεί να είναι γλυκό ή ξινό και η γεύση του μπορεί να ποικίλλει, ανάλογα με το είδος. Υπάρχουν πολλές ποικιλίες, όπως: Red Delicious, McIntosh, Crispin, Gala, Granny Smith, Fuji, Honeycrisp.

Τα οφέλη στην υγεία είναι σημαντικά και αποδίδονται στις φυτικές χημικές ουσίες, που ονομάζονται φλαβονοειδή. Περιέχουν πηκτίνη, μια ίνα που διασπάται στο έντερο. Αφαιρώντας τη φλούδα του μήλου, δεν θα πάρετε τόσες πολλές φυτικές ίνες ή φλαβονοειδή.

Οι φυτικές ίνες μπορούν να επιβραδύνουν την πέψη, ώστε να αισθάνεστε χορτάτοι μετά το φαγητό. Η κατανάλωση τροφών πλούσιων σε φυτικές ίνες βοηθά στον έλεγχο των συμπτωμάτων και μειώνει τις επιπτώσεις της γαστροοισοφαγικής παλινδρόμησης. Οι φυτικές ίνες ενός μήλου μπορούν επίσης να βοηθήσουν στον έλεγχο της διάρροιας και της δυσκοιλιότητας.

Σειρά μελετών δείχνουν πως οι φυτικές χημικές ουσίες και οι ίνες της φλούδας ενός μήλου προστατεύουν από βλάβες στα αιμοφόρα αγγεία και στην καρδιά. Μπορούν, επίσης, να βοηθήσουν στη μείωση της χοληστερόλης και να προστατεύσουν το DNA των κυττάρων από την οξειδωτική βλάβη, η οποία μπορεί να οδηγήσει σε καρκίνο.

Έρευνες δείχνουν ότι τα αντιοξειδωτικά στα μήλα μπορούν να επιβραδύνουν την ανάπτυξη των καρκινικών κυττάρων. Μπορούν, δε, να προστατεύσουν τα κύτταρα στο πάγκρεας, γεγονός που μειώνει τις πιθανότητες για διαβήτη τύπου 2.

Οι επιστήμονες τονίζουν πως τα μήλα συμβάλλουν στη δύναμη των πνευμόνων, στην υγεία της καρδιάς, στον έλεγχο του άσθματος, στην υγεία των οστών και στην απώλεια βάρους. Βοηθούν, παράλληλα, στον έλεγχο των συμπτωμάτων της νόσου Αλτσχάιμερ και περιορίζουν την απώλεια μνήμης που σχετίζεται με την ηλικία. Τα μήλα είναι "σύμμαχοι" του ανοσοποιητικού συστήματος, της υγείας των εντέρων.

Δεν χρειάζεται να ανησυχείτε για τη ζάχαρη που περιέχουν, καθώς, αν και έχουν υδατάνθρακες που επηρεάζουν το σάκχαρο στο αίμα σας, αυτοί διαφέρουν από άλλα σάκχαρα που αφαιρούν τις χρήσιμες ίνες.

Τα μήλα έχουν χαμηλή περιεκτικότητα σε νάτριο, λιπαρά και χοληστερόλη. Δεν προσφέρουν πρωτεΐνη, αλλά είναι καλή πηγή βιταμίνης C και φυτικών ινών.

Ένα μέτριο μήλο έχει περίπου: 100 θερμίδες, 25 γραμμάρια υδατάνθρακες, 4 γραμμάρια φυτικών ινών, 19 γραμμάρια ζάχαρη και μία ποικιλία ισχυρών αντιοξειδωτικών.

Κίνδυνοι

Αν και τα μήλα έχουν οφέλη για την υγεία, το να τρώτε πάρα πολλά (όπως οτιδήποτε άλλο) μπορεί να είναι κακό. Τα πολλά φρούτα μπορεί να προσθέσουν κιλά στο σωματικό βάρος, ενώ υπάρχουν πράγματα που πρέπει να θυμάστε: 

  • Φυτοφάρμακα: Τα μήλα είναι ένα από τα φρούτα που έχουν υψηλά υπολείμματα φυτοφαρμάκων, επειδή οι μηλιές είναι επιρρεπείς σε ασθένειες. Είναι πάντα καλύτερο να πλένετε τα φρούτα, όπως τα μήλα, πριν τα φάτε.
  • Σπόροι: Είναι πιθανό να έχετε ακούσει πως η κατανάλωση σπόρων μήλου ή του πυρήνα του φρούτου βλάπτουν. Οι σπόροι έχουν χημικές ουσίες που μετατρέπονται σε κυάνιο στο σώμα σας, αλλά θα πρέπει να φάτε πολλούς για να σας βλάψουν. Στην πραγματικότητα, ένας μέσος ενήλικας θα έπρεπε να φάει τουλάχιστον 150 θρυμματισμένους σπόρους, ώστε να κινδυνεύσει από δηλητηρίαση. Στον αντίποδα, οι σπόροι είναι πραγματικά πλούσιοι σε πρωτεΐνες και φυτικές ίνες.
  • Αλληλεπιδράσεις: Ο χυμός μήλου μπορεί να αλληλεπιδράσει με το φάρμακο κατά της αλλεργίας φεξοφεναδίνη, καθώς κάνει το φάρμακο δύσκολο να απορροφηθεί από το σώμα σας.

Κατανάλωση

Όταν αγοράζετε μήλα, φροντίστε να φαίνονται υγιή και βαριά. Η φλούδα τους δεν πρέπει να έχει κοψίματα ή μαλακά σημεία.

Φροντίστε να αποθηκεύσετε τα μήλα στο ψυγείο σας, προκειμένου να διατηρηθούν φρέσκα για όσο το δυνατό περισσότερο. Μπορούν να αποθηκευτούν σε θερμοκρασία δωματίου, αλλά θα ωριμάσουν πολύ πιο γρήγορα.

Όταν τρώτε ένα μήλο, αφήστε τη φλούδα του, γιατί έχει περισσότερες από τις μισές ίνες του μήλου.

Οι τύποι μήλων που είναι καλύτεροι για ψήσιμο είναι συνήθως τάρτες και ελαφρώς γλυκές ποικιλίες, όπως Granny Smith, Honeycrisp, Melrose, Braeburn.

Αν προτιμάτε το μήλο σας ωμό, επιλέξτε ζουμερές και γλυκές ποικιλίες, όπως Red Delicious, Gala, Fuji, McIntosh.

Πηγές:
WebMD