Τα ανοσοποιητικά κύτταρα από το έντερο μπορούν να υποστηρίξουν την άμυνα του οργανισμού κατά του καρκίνου σε άλλα σημεία του σώματος. Ωστόσο, αυτή η ευεργετική επίδραση μπορεί να χαθεί εάν τα αντιβιοτικά βλάψουν τη χλωρίδα του εντέρου.

Δύο μελέτες στις επιθεωρήσεις "Science" και "Science Immunology" διερεύνησαν τους υποκείμενους μηχανισμούς.

Οι αναστολείς των σημείων ελέγχου μπορούν να ενισχύσουν την άμυνα του ίδιου του οργανισμού κατά του καρκίνου. Είναι επίσης μερικώς αποτελεσματικοί σε όγκους όπως το μελάνωμα που δεν ανταποκρίνονται στη χημειοθεραπεία.

Ωστόσο, αμέσως μετά την εισαγωγή των πρώτων ανοσοθεραπειών, έγινε φανερό ότι η θεραπεία ήταν συχνά αναποτελεσματική εάν οι ασθενείς είχαν προηγουμένως υποβληθεί σε θεραπεία με αντιβιοτικά.

Μια ομάδα με επικεφαλής τη Laurence Zitvogel από το Institut μελέτης καρκίνου "Gustave Roussy" στο Παρίσι είχε ήδη καταφέρει να δείξει σε προηγούμενες μελέτες ότι μια διαταραχή της εντερικής χλωρίδας που προκαλείται από τα αντιβιοτικά εμπλέκεται στην απώλεια της δράσης των αναστολέων σημείων ελέγχου.

Τα αποτελέσματα που παρουσίασαν τώρα δείχνουν ότι ορισμένα Τ-κύτταρα από το έντερο παίζουν καθοριστικό ρόλο σε αυτό.

Πρόκειται για τα κύτταρα TH-17, τα οποία παράγουν την ομώνυμη ιντερλευκίνη. Τα κύτταρα αυτά ανήκουν στα ρυθμιστικά Τ-κύτταρα, έργο των οποίων είναι να αποτρέπουν την πολύ ισχυρή ανοσολογική απόκριση.

Στο έντερο, αυτή είναι μια σημαντική λειτουργία, επειδή το έντερο είναι γεμάτο με αμέτρητους μικροοργανισμούς που δεν αποτελούν απειλή για την υγεία και επομένως δεν πρέπει να καταπολεμούνται άσκοπα. Τα κύτταρα TH-17 βοηθούν στο να διατηρείται η ανοσολογική αντίδραση υπό έλεγχο.

Σε άλλες περιοχές του σώματος, τα κύτταρα TH-17 θα ήταν μάλλον ανεπιθύμητα, καθώς μειώνουν επίσης την ανοσολογική αντίδραση κατά των καρκινικών κυττάρων.

Κανονικά συγκρατούνται στο έντερο από μια πρωτεΐνη προσκόλλησης που ονομάζεται μόριο προσκόλλησης βλεννογόνων αγγειακών διευθυντικών κυττάρων 1 (MAdCAM-1). Το MAdCAM-1 παράγεται από τα ενδοθήλια στα αιμοφόρα και λεμφαγγεία.

Οι ερευνητές να δείχνουν ότι αυτό το "homing" των κυττάρων TH-17 καταστρέφεται από τα αντιβιοτικά. Συγκεκριμένα, ο αυξημένος αποικισμός με εντεροκλωστικά βακτήρια φαίνεται να μειώνει την παραγωγή του MAdCAM-1.

Αυτό στη συνέχεια έχει ως αποτέλεσμα την έξοδο των κυττάρων TH-17, τα οποία αλλού επιβραδύνουν την ανοσολογική άμυνα και εξασφαλίζουν ότι η θεραπεία, για παράδειγμα, του μελανώματος με αναστολείς των σημείων ελέγχου παραμένει αναποτελεσματική.

Οι ερευνητές κατάφεραν να υποστηρίξουν την υπόθεσή τους με μεταμόσχευση κοπράνων σε ποντίκια. Η αποκατάσταση της φυσικής εντερικής χλωρίδας εξασφάλισε ότι οι αναστολείς των σημείων ελέγχου έγιναν και πάλι αποτελεσματικοί (δεν είναι σαφές αν αυτό θα λειτουργούσε και σε ασθενείς με μελάνωμα).

Η γονιδιακή θεραπεία που διέγειρε την παραγωγή του MAdCAM-1 στο ήπαρ είχε το ίδιο αποτέλεσμα στα ζώα. Τα κύτταρα TH-17 που μπόρεσαν να εγκαταλείψουν το έντερο ως αποτέλεσμα της δυσβίωσης, στη συνέχεια, συνελήφθησαν στο ήπαρ. Η θεραπεία με τους αναστολείς των σημείων ελέγχου ήταν και πάλι αποτελεσματική.

Η ομάδα έδειξε επίσης ότι η συγκέντρωση του MAdCAM-1 στο αίμα ήταν ένας δείκτης για την ανταπόκριση της ανοσοθεραπείας. Όσο περισσότερο MAdCAM-1 υπήρχε στο αίμα (και επομένως και στο έντερο), τόσο μεγαλύτερες ήταν οι πιθανότητες επιτυχούς θεραπείας του καρκίνου με τους αναστολείς των σημείων ελέγχου.

Το ανοσοποιητικό σύστημα από το έντερο μπορεί επίσης να βοηθήσει στην καταπολέμηση του καρκίνου. Για παράδειγμα, η Christel Devaud από το ερευνητικό ινστιτούτο INSERM της Τουλούζης παρατήρησε ότι οι ηπατικές μεταστάσεις από καρκίνο του παχέος εντέρου σε ποντίκια αναπτύσσονταν πιο αργά όταν στα ζώα γινόταν επίσης ένεση με καρκινικά κύτταρα στο έντερο.

Περαιτέρω πειράματα έδειξαν ότι τα καρκινικά κύτταρα στο έντερο διεγείρουν την παραγωγή CD8-θετικών Τ-κυττάρων, τα οποία ήταν σε θέση να εγκαταλείψουν το έντερο και να υποστηρίξουν την άμυνα κατά των μεταστάσεων στο ήπαρ. Το φαινόμενο αυτό παρατηρήθηκε και στον άνθρωπο.

Μια ομάδα 20 ασθενών με μεταστατικό καρκίνο του παχέος εντέρου ανταποκρίθηκε καλύτερα στη θεραπεία με αναστολείς των σημείων ελέγχου, όταν στο αίμα ήταν ανιχνεύσιμος μεγάλος αριθμός CD8-θετικών Τ-κυττάρων που σχηματίστηκαν στο έντερο.

Και εδώ, μια εξέταση αίματος θα μπορούσε ενδεχομένως να χρησιμοποιηθεί για την πρόβλεψη της αποτελεσματικότητας μιας ανοσοθεραπείας.

Πασχαλινό τραπέζι χωρίς ενοχές! 10 tips για να το απολαύσετε