Νέα έρευνα έδειξε ότι άνθρωποι με HIV που λάμβαναν τη συνήθη αγωγή είχαν επίσης χαμηλότερα ποσοστά νόσου Αλτσχάιμερ-κάτι που υποδεικνύει ότι τα φάρμακα θα μπορούσαν επίσης να μειώνουν τον κίνδυνο για αυτή τη νευροεκφυλιστική νόσο.

Ο καθηγητής Dr. Jerold Chun, του Sanford Burnham Prebys, στη La Jolla, της Καλιφόρνια, δήλωσε ότι η έρευνα είναι ακόμα στα αρχικά στάδια αλλά είναι πιθανό οι μηχανισμοί που χρησιμοποιούνται από αυτά τα φάρμακα να δρουν σε γενετικό επίπεδο ώστε να προφυλάσσουν από τη νόσο Αλτσχάιμερ.

Η ερευνητική ομάδα εστίασε σε ποσοστά νόσου Αλτσχάιμερ σε 80.000 φορείς HIV, ηλικίας άνω των 60 ετών. Σε περισσότερους από 46.000 από αυτούς είχαν συνταγογραφηθεί αναστολείς ανάστροφης τρανσκριπτάσης (RT). Σε αυτή την υποομάδα, διαγνώσεις Αλτσχάιμερ έγιναν σε περίπου 2,5 ανθρώπους ανά 1.000 – πολύ λιγότερο συχνά από 6,15 ανά 1.000 που παρατηρήθηκε σε ομάδα ελέγχου ηλικιωμένων χωρίς HIV.

Η έρευνα δεν είχε σχεδιαστεί για να αποδείξει ότι αναστολείς RT εμποδίζουν απευθείας τη νόσο Αλτσχάιμερ. Όμως, το εύρημα ήταν ενδιαφέρον και υπάρχουν γενετικοί μηχανισμοί που θα μπορούσαν να εξηγούν τη σχέση.

Ευρήματα που δημοσιεύτηκαν στο Nature το 2018, από μελέτη του εργαστηρίου του Chun, αναφέρουν ότι σε ασθενείς με Αλτσχάιμερ, γονίδιο που βρίσκεται σε νευρώνες υφίσταται μεταλλάξεις που μπορούν να παράγουν χιλιάδες νέες γονιδιακές ποικιλομορφίες.

Το γονίδιο APP, που συνδέεται με τη νόσο Αλτσχάιμερ, υφίσταται τη μετάλλαξη χρησιμοποιώντας το ίδιο ένζυμο RT που χρησιμοποιεί ο HIV για να εισβάλλει στα κύτταρα.

Για τον λόγο αυτό, φάρμακα που καταστέλλουν το RT είναι σύνηθες συστατικό του ‘’κοκτέιλ’’ φαρμάκων που χρησιμοποιούν οι φορείς του HIV για την καταστολή του ιού.

Επομένως, φαίνεται λογικό ότι οι αναστολείς RT θα μπορούσαν επίσης να εμποδίζουν τις διαδικασίες RT που εμπλέκονται στη νόσο Αλτσχάιμερ εντός των νευρώνων, εικάζει η ερευνητική ομάδα.

Η μελέτη δημοσιεύτηκε πρόσφατα στο Pharmaceuticals.

Pharmaceuticals.