Στο "μικροσκόπιο" του Ιατρικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης μπαίνουν οι χορηγούμενες αναρτήσεις ιδιωτών γιατρών και εταιρειών Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης. Το θέμα απασχόλησε πρόσφατα το Δ.Σ. του φορέα, το οποίο έπειτα από διεξοδική συζήτηση αποφάσισε να συστήσει ειδική ψηφιακή πλατφόρμα για την υποβολή καταγγελιών από γιατρούς – μέλη του Συλλόγου.
Ο ΙΣΘ κάνει λόγο για μηδενική ανοχή απέναντι σε φαινόμενα άμεσης ή έμμεσης διαφήμισης και διαμηνύει πως όλες οι καταγγελίες αξιολογούνται και παραπέμπονται στο Πειθαρχικό Συμβούλιο, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του Κώδικα Ιατρικής Δεοντολογίας.
"Είναι διαφήμιση και τιμωρείται"
Οι διατάξεις του Κώδικα Ιατρικής Δεοντολογίας (Νόμος 3418/2005), που συμπληρώνει 20 χρόνια από τη σύνταξή του, δεν λαμβάνουν υπόψη την σημερινή πραγματικότητα, στην οποία τα social media παίζουν κυρίαρχο ρόλο στην καθημερινότητα των πολιτών, αλλά και στην δραστηριότητα διάφορων επαγγελματικών κλάδων. Στα συλλογικά όργανα έχει τεθεί κατ’ επανάληψη ο προβληματισμός για το ενδεχόμενο αναμόρφωσης - επικαιροποίησής του, ώστε να ανταποκρίνεται στις σημερινές ανάγκες. Παρ’όλα αυτά, το Δ.Σ. του Ιατρικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης θεωρεί πως το υπάρχον νομικό και δεοντολογικό πλαίσιο - και συγκεκριμένα τα Άρθρα 17 και 18 του Ν. 3418/2005, σε συνδυασμό με τις διατάξεις του Π.Δ. 84/2001- καλύπτει επαρκώς και το επίμαχο θέμα των χορηγούμενων αναρτήσεων.
"Σας επισημαίνουμε ότι κάθε χορηγούμενη προβολή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι διαφήμιση και τιμωρείται ως ανωτέρω", αναφέρεται ρητά σε ανακοίνωση του Συλλόγου στις 27 Ιουνίου. Στο ίδιο κείμενο προαναγγέλλει την ανάληψη καινοτόμου πρωτοβουλίας για τον έλεγχο του φαινομένου, με την δημιουργία ειδικής πλατφόρμας υποβολής καταγγελιών, τον ερχόμενο Σεπτέμβριο.
"Το ΔΣ του ΙΣΘ, ειδικότερα από 1/9/2025, αποφάσισε να υπάρξει μηδενική ανοχή σε φαινόμενα άμεσης ή έμμεσης διαφήμισης μέσω χορηγούμενων καταχωρήσεων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για την καταγγελία των οποίων θα δημιουργηθεί ειδική πλατφόρμα για τον σκοπό αυτό και στην οποία θα μπορούν να συνδεθούν μόνο μέλη του ΙΣΘ", αναφέρεται, και προστίθεται ότι "όλες οι καταγγελίες αξιολογούνται με την πρέπουσα σοβαρότητα διασφαλίζοντας το κύρος του ΙΣΘ και την υποχρέωση όλων να τηρούν τον Κώδικα Ιατρικής Δεοντολογίας".
Τι προβλέπει ο Κώδικας Ιατρικής Δεοντολογίας
Στο Άρθρο 17 του Κώδικα Ιατρικής Δεοντολογίας αναφέρεται μεταξύ άλλων (Παρ.2) ότι: Απαγορεύεται η ανάρτηση σε δημόσιο χώρο διαφημιστικών πινακίδων ή επιγραφών, η διανομή φυλλαδίων, αγγελιών, δημοσιευμάτων ή οποιασδήποτε φύσης διαφημιστικών εντύπων ή άλλων ανακοινώσεων στον έντυπο ή ηλεκτρονικό τύπο.
Κατ’ εξαίρεση επιτρέπεται η χρήση των ανωτέρω μέσων σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 8, η οποία αναφέρει ότι δεν συνιστούν ανεπίτρεπτη διαφήμιση:
α) οι δημόσιες ανακοινώσεις για ιατρικά θέματα, εφόσον γίνονται από ειδικούς σε θέματα της ειδικότητάς τους και με γνώμονα την ενημέρωση των συναδέλφων ιατρών ή της κοινής γνώμης.
β) η συμμετοχή σε δημόσιες συζητήσεις, στο γραπτό ή ηλεκτρονικό Τύπο, με σκοπό την ενημέρωση της κοινής γνώμης γύρω από θέματα αρμοδιότητας ή ειδικότητας του ιατρού, ή του πεδίου ευθύνης του, επίκαιρα ή μη, που την απασχολούν, εφόσον βεβαίως τηρούνται οι αρχές της αβρότητας, της έντιμης εκφοράς κρίσεων και επιχειρημάτων και του σεβασμού της άλλης άποψης, που διατυπώνεται με τους ίδιους κανόνες.
Η παράγραφος 6 του ίδιου Άρθρου, εξάλλου, απαγορεύει τη δημοσίευση –εν γνώσει του ιατρού- αγγελιών, επιστολών ή δηλώσεων με μορφή ευχαριστηρίων ή συγχαρητηρίων και πραγματικών ή υποθετικών διαγνωστικών ή θεραπευτικών επιτυχιών και ικανοτήτων του, η οποία στοχεύει στην επαγγελματική διαφήμιση.
Το Άρθρο 18 του Νόμου 3418/2005 που αφορά την παρουσία των ιατρών στο διαδίκτυο, ορίζει μεταξύ άλλων ότι οι ιατροί μπορούν να διατηρούν ιστοσελίδα, με όνομα, επωνυμία ή τίτλο που συνάδουν με την επαγγελματική του ευπρέπεια και αξιοπρέπεια και ανταποκρίνονται στις πραγματικά παρεχόμενες υπηρεσίες.
Οι πληροφορίες που παρέχονται στην ιστοσελίδα πρέπει να είναι ακριβείς, αντικειμενικές, κατανοητές και σύμφωνες με τον παρόντα Κώδικα. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να οδηγούν σε παραπλάνηση του κοινού ή σε έμμεση συγκριτική εκτίμηση προσόντων ή πτυχίων.
Εταιρείες ΠΦΥ - πρόστιμα
Οι εταιρείες Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας οφείλουν να συμμορφώνονται σχετικά με την ιατρική διαφήμιση σύμφωνα με τις διατάξεις του αρ. 15 του Π.Δ 84/2001. Οι ποινές σε περίπτωση παραβάσεων προβλέπονται στο αρ. 17 του ιδίου νόμου, όπως αναφέρεται σε παλιότερη ανακοίνωση του ΙΣΘ. Συγκεκριμένα, κάθε παράβαση φορέα παροχής Π.Φ.Υ. σχετικά με τη διαφήμιση τιμωρείται με πρόστιμο ύψους 14.000 ευρώ, το οποίο δύναται να ανέλθει έως και 42.000 ευρώ και σε περίπτωση υποτροπής και με αφαίρεση της βεβαίωσης λειτουργίας από 1 έως και 6 μήνες. Σε περίπτωση δεύτερης υποτροπής αφαιρείται οριστικά η βεβαίωση λειτουργίας του φορέα Π.Φ.Υ. και επιβάλλεται πρόστιμο 70.000 ευρώ.
Για τους γιατρούς μέλη των εταιρειών ΠΦΥ καθώς και τους επιστημονικά υπευθύνους ισχύουν τα προβλεπόμενα στα αρ. 319 και επόμενα του Ν.4512/2018.
Νέους κανόνες ζητούν οι γιατροί
Στην ετήσια έρευνα του Ιατρικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης για το 2024, που παρουσιάστηκε τον περασμένο Σεπτέμβριο, η πλειοψηφία των γιατρών – μελών στάθηκε κριτικά απέναντι στην παρουσία και προβολή των λειτουργών της υγείας στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης. Συγκεκριμένα, το 25,2% έκανε λόγο για υπερβολική έκθεση, το 24,3% για ανεξέλεγκτη, ενώ το 18,2% έθεσε θέμα δεοντολογίας. Στον αντίποδα, το 23,5% έκρινε πως δεν υπάρχει κάτι αρνητικό, ενώ το 8,8% δεν πήρε θέση.
Σε ένα ακόμη μεγαλύτερο ποσοστό, που υπερβαίνει το 85%, οι ερωτηθέντες τάχθηκαν υπέρ μιας νομοθετικής πρωτοβουλίας για την επικαιροποίηση του πλαισίου και των κανόνων της ιατρικής δεοντολογίας, που χρονολογούνται από το 2005 και δεν έχουν ενσωματώσει την σημερινή πραγματικότητα.
Ειδήσεις υγείας σήμερα
Προχωρημένες επαφές για πώληση της Innovis Pharma
Πρώτη προκήρυξη για 53 μόνιμους ψυχιάτρους του Εθνικού Δικτύου Υπηρεσιών Ψυχικής Υγείας (ΕΔΥΨΥ)
Κουραμπιέδες, μελομακάρονα και μια αίσθηση ανεκπλήρωτου