Η παγκόσμια αγορά ευεξίας ξεπερνά ήδη τα 6,3 τρισ.δολάρια ενώ ο τουρισμός ευεξίας αναμένεται να αγγίξει τα 1,4 τρισ. δολ. μέσα στα επόμενα τρία χρόνια. Η Ελλάδα, με περισσότερες από 750 ιαματικές πηγές, ήπιο κλίμα, μοναδικό φυσικό περιβάλλον, μεσογειακή διατροφή και ισχυρό πολιτιστικό απόθεμα, αξιοποιεί λιγότερο από το 30% του πραγματικού της δυναμικού στον τομέα αυτό.

Αυτά είναι μερικά από τα ευρήματα έρευνας που πραγματοποιήθηκε για το 2025 από το Ελληνικό Συμβούλιο Τουρισμού Υγείας (Ελιτούρ) και επιδοτήθηκε από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD).

Το δείγμα της έρευνας ήταν εντυπωσιακά μεγάλο, καθώς συμμετείχαν αρκετοί πάροχοι υγείας από όλη την Ελλάδα, αλλά και ξενοδοχειακές μονάδες, wellness retreats και τουριστικά γραφεία, επιχειρήσεις από Κρήτη, Κυκλάδες, Πελοπόννησο, Αττική και άλλους τουριστικούς πυλώνες.

Η έρευνα αναλύει τόσο τον ιατρικό τουρισμό, όσο και τον τουρισμό ευεξίας, δύο κλάδους που συχνά συγχέονται, αλλά απευθύνονται σε διαφορετικές ανάγκες:

Ο πρώτος αφορά ταξιδιώτες που αναζητούν ιατρικές υπηρεσίες υψηλής ποιότητας, από επεμβάσεις έως εξειδικευμένες θεραπείες.

Ο δεύτερος αφορά ταξιδιώτες που επιζητούν ολιστική ευεξία, χαλάρωση, ψυχική ηρεμία και αναζωογόνηση. 

Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στον τομέα της υποβοηθούμενης αναπαραγωγής (IVF), όπου η Ελλάδα καταγράφει πάνω από 20.000 κύκλους ετησίως, με 7.000–8.000 γεννήσεις κάθε χρόνο και περισσότερα από 150.000 παιδιά συνολικά να έχουν γεννηθεί μέσω IVF στη χώρα μας.

Παράλληλα, ισχυρή δυναμική εμφανίζουν οι μονάδες αιμοκάθαρσης, τα κέντρα αποκατάστασης, τα οφθαλμολογικά και οδοντιατρικά κέντρα, με σημαντική εξωστρέφεια σε αγορές όπως το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γερμανία, η Σκανδιναβία, το Ισραήλ και ο Αραβικός κόσμος.

Τα δυνατά σημεία της Ελλάδας

Τα βασικά συμπεράσματα της έρευνας αναδεικνύουν τα δυνατά σημεία της χώρας μας τα οποία είναι τα εξής. Η Ελλάδα έχει ανεξάντλητο φυσικό πλούτο για wellness, διαθέτει υψηλής ποιότητας υπηρεσίες υγείας & Ιατρική Αριστεία, το brand “Greece” είναι ήδη διεθνώς ισχυρό και η σχέση ποιότητας – κόστους είναι εξαιρετικά ανταγωνιστική. Οι αδυναμίες, από την άλλη, που πρέπει να αντιμετωπίσουμε ως χώρα αφορούν την απουσία εθνικής στρατηγικής και ενιαίου brand, τη γραφειοκρατία, την έλλειψη ευελιξίας και αδειοδοτήσεων, την περιορισμένη ψηφιακή παρουσία πολλών επιχειρήσεων και την έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού σε επίπεδο spa & wellness. 

Οι 4 άξονες της εθνικής στρατηγικής

Η μελέτη, τέλος, προτείνει τέσσερις βασικούς άξονες για την εθνική στρατηγική που πρέπει να χαραχθεί στον Τουρισμό Υγείας και Ευεξίας. Αρχικά η δημιουργία ενιαίου εθνικού brand, σημαντικές επενδύσεις σε σύγχρονες υποδομές, εκπαίδευση και πιστοποίηση εξειδικευμένου προσωπικού και δημιουργία δικτύων συνεργασίας μεταξύ κλινικών, ξενοδοχείων, ασφαλιστικών και τουριστικών φορέων.

Η παρουσίαση της μελέτης επιβεβαίωσε ότι ο Τουρισμός Υγείας και Ευεξίας μπορεί να αποτελέσει έναν από τους ισχυρότερους πυλώνες βιώσιμης ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας για τα επόμενα χρόνια, ενισχύοντας την εξωστρέφεια, τις επενδύσεις και τη δημιουργία ποιοτικών θέσεων εργασίας.

Ειδήσεις υγείας σήμερα
Η LAMDA Development και ο Όμιλος Ιατρικού Αθηνών ανακοινώνουν τη στρατηγική τους συνεργασία
Ιδιαίτερα μαθήματα για μαθησιακές δυσκολίες: Πότε χρειάζονται και πώς βοηθούν ουσιαστικά
Ελληνική Καρδιολογική Εταιρεία: Υποστηρίζει ενεργά το EU Safe Hearts Plan της Ε.Ε. για την καρδιαγγειακή υγεία