Του Γιάννη Παγκαλιά
Το πόσο σημαντικό είναι οι πολίτες να γνωρίζουν τις διαθέσιμες υπηρεσίες και ψηφιακές εφαρμογές για την πρόληψη της υγείας του ανέδειξε ο Γιάννης Καραγιάννης πρόεδρος του δ.σ. της ΗΔΙΚΑ, στο HealthCare Transformation 2025 και στο πάνελ με θέμα «3 Πυλώνες Υγείας του Έθνους: Πρόληψη-Διαχείριση των χρόνιων νοσημάτων-Ενδυνάμωση των ασθενών».
Αναλύοντας την παρούσα κατάσταση, επισήμανε ότι η δεδομένη περίοδος είναι μια άκρως μεταβατική φάση, καθώς έχει τεθεί σε δημόσια διαβούλευση το νομοσχέδιο, με το οποίο η ΗΔΙΚΑ στο εγγύς μέλλον (στις αρχές του έτους σύμφωνα με τον ίδιο), θα είναι ένας οργανισμός που θα συνεποπτεύεται από τα Υπουργεία Υγείας και από το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Είναι κάτι σημαντικό το οποίο τρέχει ως εξέλιξη προκειμένου να λυθούν και κάποια διαδικαστικά-θεσμικά ζητήματα σχετικά με τη διαχείριση των δευτερογενών δεδομένων, κάτι το οποίο θα τρέξει στα επόμενα δύο χρόνια, υλοποιώντας το θεσμικό πλαίσιο που ήδη υπάρχει σε ευρωπαϊκό επίπεδο με το European Health Data Space.
Η τωρινή είναι μια φάση εξέλιξης όπως είπε, η ΗΔΙΚΑ είναι ο οργανισμός ο οποίος υλοποιεί την κατ’ εντολή του Υπουργείου Υγείας κάτω από την καθοδήγηση του Υπουργού Υγείας του Άδωνι Γεωργιάδη και στην αρμοδιότητα της αναπληρώτριας υπουργού της κυρίας Αγαπηδάκη, το πρόγραμμα «Προλαμβάνω» είναι ένα πρόγραμμα 300 εκατομμυρίων ευρώ χρηματοδοτούμενο από το Ταμείο Ανάκαμψης, με πολύ σημαντικές δράσεις πρόληψης. Στην ουσία μέσα από αυτό το πρόγραμμα προσπαθούμε οι φορείς δημόσιας υγείας να προσεγγίσουμε τον ασθενή και όχι να τον περιμένουμε να έρθει σε εμάς. Αυτές οι δράσεις είναι πολύ σημαντικές και σε εξέλιξη, συμπλήρωσε και στη συνέχεια παρέθεσε κάποια στατιστικά στοιχεία, ως προς την ανταπόκριση των πολιτών στα προληπτικά προγράμματα
Βάσει των στοιχείων αυτών, στη δράση κατά του καρκίνου του μαστού έχουν γίνει μέχρι σήμερα 818.000 μαστογραφίες και έχουν εντοπιστεί 51.362 γυναίκες με προβλήματα, δίχως πριν να έχουν διαγνωσθεί αυτά.
Στον καρκίνο του παχέος εντέρου έχουν γίνει 858.000 self-tests και έχουν προκύψει στη συνέχεια 29.500 κολονοσκοπήσεις και 11.000 βιοψίες. Στην τελευταία δράση καρδειαγγγειακών νοσημάτων 2.327.000 πολίτες έχουν κάνει μέχρι σήμερα τις εξετάσεις. Πολύ μεγάλο νούμερο. Άρα, υπογράμμισε, η ανταπόκριση είναι πάρα πολύ μεγάλη και θεωρεί ότι τα αποτελέσματα φαίνονται κιόλας.
Σε αυτό το σημείο, ο κ. Καραγιάννης έκανε σύνδεση αυτής της ανταπόκρισης με τον βαθμό γνώσης και εγγραμματοσύνης της υγείας του ασθενούς. Για τον ίδιο, είναι πολύ σημαντικό να γνωρίζει ο ασθενής και να χειρίζεται τις ψηφιακές εφαρμογές αλλά και να είναι ενήμερος σχετικά με αυτές.
Στη συνέχεια αναφέρθηκε στις επόμενες δράσεις που είναι προγραμματισμένες από το Υπουργείο Υγείας.
Ήδη είναι έτοιμη η δράση της παχυσαρκίας των ενηλίκων. Τα επόμενα projects είναι η νευρική δυσλειτουργία. Ο έλεγχος λιποπρωτεΐνης με αυξημένη τιμή της εξέτασης στο πλαίσιο της πρόληψης εμφάνισης καρδιαγγειακών νοσημάτων. Και βέβαια, είναι γνωστή η συνεργασία με τη UNICEF, η οποία τρέχει, που εφαρμόζει για πρώτη φορά μια εθνική δράση κατά της παιδικής παχυσαρκίας. Αυτά είναι όσα τρέχουν μέσα στο πρόγραμμα πρόληψης, στο πρόγραμμα «Προλαμβάνω».
Για τον πρόεδρο της ΗΔΙΚΑ, είναι επίσης πολύ σημαντικό το πόσο μπορεί ο ασθενής να εκμεταλλεύεται αυτές τις δράσεις, εάν γνωρίζει τις ψηφιακές εφαρμογές και πώς λειτουργούν. Για το MyHealthApp και τον Εθνικό Φάκελο Υγείας τα νούμερα μιλάνε από μόνα τους, τόνισε. Σήμερα την εφαρμογή MyHealth την έχουν κατεβάσει στο κινητό τους 1.200.000 χρήστες.
Ερωτηθείς αν οι χρήστες που έχουν κατεβάσει την εφαρμογή τη χρησιμοποιούν κιόλας απάντησε:
«Κοιτάξτε, θεωρώ ότι αυτή η εφαρμογή, επειδή από μόνη της έχει όλα αυτά τα αρχεία μέσα, όταν την κατεβάζεις στο κινητό σου και μπαίνεις σε αυτή τη διαδικασία, προφανώς και τη χρησιμοποιούν. Ωστόσο, το νούμερο, σε σχέση με τους Έλληνες πολίτες, ήταν πολύ μικρότερο πριν από έναν χρόνο, ήταν γύρω στους 600.000 χρήστες. Το ότι έχουμε φτάσει σε 1.200.000 χρήστες, προφανώς έχουμε κι εμείς μια ευθύνη, μαζί με τα συναρμόδια υπουργεία, να την περάσουμε, να ενημερώσουμε τον πολίτη, προκειμένου να μπαίνει και να κάνει χρήση αυτής της εφαρμογής, αφενός, αλλά και αφετέρου για τα πλεονεκτήματα της εφαρμογής.
Στην ουσία, το MyHealth App, και ο Ηλεκτρονικός Λειτουργικός Φάκελος Υγείας, είναι το παλιό βιβλιάριο υγείας, σε μια ψηφιακή μορφή. Δηλαδή, δεν χρειάζονται όλες οι εξετάσεις για να πάει κάποιος στον γιατρό. Είναι εκεί μέσα όλα τα στοιχεία του ασθενούς, εξήγησε.
Έχει τη δυνατότητα και ο ασθενής να έχει πρόσβαση, αλλά και ο θεράπων ιατρός. Ήδη λειτουργεί ψηφιακός βοηθός για τους ιατρούς και πολύ σύντομα και για τους πολίτες, για τους ασθενείς. «Αντιλαμβάνεστε ότι η χρηστικότητα αυτής της εφαρμογής είναι κρίσιμη για την Εθνική Υγεία και θεωρώ ότι θα είναι ακόμα πιο πετυχημένη στο άμεσο μέλλον», υπογράμμισε ο κ. Καραγιάννης.
«Είναι κρίσιμο να επανέρχομαι στην ψηφιακή αγραμματοσύνη, ο Έλληνας πολίτης να γνωρίζει και να αντιλαμβάνεται όλες αυτές τις ψηφιακές εφαρμογές και όχι μόνο να υπάρχουν αυτές οι ψηφιακές εφαρμογές. Με βάση τη στατιστική που έχουμε σήμερα, από τους Έλληνες πολίτες που έχουν την άλλη συνταγογράφηση, ο ένας στους δύο χρησιμοποιεί τα προγράμματα προσυμπτωματικού ελέγχου. Σε αυτούς που δεν έχουν την άυλη συνταγογράφηση είναι κάτω από 10%», προσέθεσε για να καταλήξει.
«Μόνο αυτό το νούμερο κάνει αντιληπτό πόσο κρίσιμο είναι να ενισχυθεί αυτός ο δείκτης γνώσης και νομίζω ότι με αυτό το νούμερο θεωρώ ότι σε αυτό το πεδίο θα πρέπει από εδώ και πέρα να ασχοληθούμε με ένταση», κατέληξε ο πρόεδρος δ.σ. της ΗΔΙΚΑ.
Ειδήσεις υγείας σήμερα
Η LAMDA Development και ο Όμιλος Ιατρικού Αθηνών ανακοινώνουν τη στρατηγική τους συνεργασία
Ιδιαίτερα μαθήματα για μαθησιακές δυσκολίες: Πότε χρειάζονται και πώς βοηθούν ουσιαστικά
Ελληνική Καρδιολογική Εταιρεία: Υποστηρίζει ενεργά το EU Safe Hearts Plan της Ε.Ε. για την καρδιαγγειακή υγεία