Του Γιάννη Παγκαλιά 

Την προσήλωση του ασθενή στη θεραπεία και τον κρίσιμο ρόλο που διαδραματίζει σε αυτή τη διαδικασία, επισήμανε ο Λευτέρης Θηραίος, Γενικός/Οικογενειακός Ιατρός, Διευθυντής ΕΣΥ και Πρόεδρος της Ιατρικής Εταιρείας Αθηνών,  στο HealthCare Transformation 2025 και στο πάνελ με θέμα «3 Πυλώνες Υγείας του Έθνους: Πρόληψη-Διαχείριση των χρόνιων νοσημάτων-Ενδυνάμωση των ασθενών».

Στην εισαγωγή του στάθηκε στο γεγονός ότι με δεδομένο της επιμήκυνσης του προσδόκιμου επιβίωσης, το βασικό πρόβλημα στα συστήματα υγείας σήμερα είναι τα χρόνια νοσήματα. Και πολύ περισσότερο αυτό που αποκαλείται πολυνοσηρότητα. Σήμερα, όπως σημείωσε, ένας στους τέσσερις ασθενείς πάνω από 65 χρονών παίρνει πέντε διαφορετικά φάρμακα γιατί είναι διαφορετικά νοσήματα. Άρα λοιπόν ένα κρίσιμο θέμα είναι πώς θα απαντήσει το σύστημα υγείας σε αυτή την πρόκληση.

Για τον κ. Θηραίο, οι επιλογές είναι προς τρεις κατευθύνσεις.

Το πρώτο είναι τεκμηριωμένη λήψη απόφασης, evidence. Υπάρχουν θεραπευτικά πρωτόκολλα, οφείλουν όμως να εφαρμόζονται και υπάρχει και μία διαδικασία audit για την αξιολόγηση της εφαρμογής τους. Το σημαντικό κομμάτι είναι ότι ένας μεγάλος αριθμός χρόνιων νοσημάτων προλαμβάνονται. Άρα η πρόληψη.

Και είναι πολύ σημαντικό, ότι από μία ευκαιριακή πρόληψη έχουμε ένα μοντέλο προληπτικού ελέγχου, που οφείλει όμως να οδηγήσει σε ένα εθνικό πρόγραμμα προληπτικού και προσυμπτωματικού ελέγχου ανά φύλο και ηλικία κατ' αναλογία με το εθνικό πρόγραμμα εμβολιασμών.

Και η τρίτη πρόκληση σήμερα είναι να αξιοποιηθούν τα ψηφιακά εργαλεία προς όφελος των ασθενών και των αναγκών τους.

Σύμφωνα με τον κ. Θηραίο, στον πυρήνα αυτού, στην ανάγκη δηλαδή του ασθενή να έχει μια ολοκληρωμένη και συστηματική παρακολούθηση βρίσκεται ο οικογενειακός-προσωπικός γιατρός ακριβώς σε ένα οφειλόμενο μοντέλο με βάση και τα ψηφιακά εργαλεία που έχουμε Γιατί σήμερα για τα χρόνια νοσήματα από τη μία πλευρά οφείλουμε να έχουμε ένα σύστημα υγείας που να ανταποκρίνεται στις ανάγκες των ασθενών από την άλλη πλευρά όμως οι ασθενείς εκπαιδεύονται στην αυτοφροντίδα και στην αυτοδιαχείρηση του νοσήματός τους.

Σε αυτό το πλαίσιο λοιπόν,  ο προσωπικός γιατρός είναι ο σύνδεσμος. Είναι ο σύνδεσμος σε μια προτυποποίηση της φροντίδας από την πρόληψη, την έγκαιρη διάγνωση, την παρακολούθηση την μακροχρόνια φροντίδα και ο ρόλος αυτός είναι ιδιαίτερα σημαντικός στο βαθμό που η πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας στην Ελλάδα δεν έχει ακόμα λειτουργικά διασυνδεθεί με το σύστημα υγείας, όπως εξήγησε.

Συνεχίζοντας, υποστήριξε, ότι ακόμα ο ασθενής στην Ελλάδα είναι αυτοπαραπεμπόμενος και συγχρόνως απουσιάζει παντελώς και η μακροχρόνια φροντίδα. «Δεν διαχειριζόμαστε απλά νοσήματα διαχειριζόμαστε ανάγκες ασθενών που πάσχουν από νοσήματα και στο πλαίσιο αυτό ο προσωπικός γιατρός μαζί με τον ασθενή αξιοποιώντας και τα εργαλεία οφείλει να δώσει σημασία και στην προτυποποίηση της φροντίδας σε συνεννόηση με τον ασθενή την ενημέρωσή του, τους δισταγμούς του, την εκτίμηση των αναγκών του».

Στη συνέχεια, ανέλυσε το πόσο σημαντική είναι η προσήλωση σε μια θεραπεία, καθώς είναι ένας σημαντικός παράγοντας γιατί σήμερα προσήλωση στη θεραπεία σημαίνει ότι ακολουθούμε συμφωνημένες θεραπείες. Η έννοια της συνεργασίας και του προσωπικού γιατρού και γενικότερα των επαγγελματιών υγείας της πρωτοβάθμιας με τον ασθενή είναι ακριβώς η ενίσχυση, η ενδυνάμωση του ασθενή, η ενημέρωσή του.

Το βασικό πρόβλημα της πολυνοσηρότητας και της πολυφαρμακίας που καμιά φορά και με ευθύνη των γιατρών καταλήγει σε αυτό, απαιτεί λοιπόν αυτή τη συνεργασία και στο κομμάτι της προσήλωσης στη θεραπεία «γιατί προσήλωση σημαίνει τι έχω ανάγκη, τι πρέπει να είναι οι θεραπευτικές επιλογές μου και πρέπει να τις ακολουθήσω. Πέρυσι περίπου τέτοια εποχή υπογράφηκε μια χάρτα για την προσήλωση των ασθενών στη θεραπεία όπου από διάφορους φορείς επιστημονικές κοινότητες ασθενείς, φαρμακοποιοί, μπήκαν στη λογική για το πώς μπορούμε να ενισχύσουμε τους ασθενείς», προσέθεσε ο κ. Θηραιός για να κλείσει με ένα μήνυμα για τη συνεργασία που απαιτείται:

«Είναι κρίσιμο σε οποιαδήποτε προσπάθεια κάνουμε για μια αποτελεσματική διαχείριση των χρονών νοσημάτων αλλά και για την πρόληψη να μετράμε, να ακούμε την εμπειρία των ασθενών. Είτε από την πρόσβασή τους στις υπηρεσίες υγείας και τι προβλήματα έχουν, είτε και από τη διαχείριση και τα προβλήματα της σε αυτό καθαυτό το νόσημά τους.  Και μέσα από αυτή τη συνεργατική διαδικασία να δώσουμε λύσεις που το ψηφιακό παρόν αλλά και το ψηφιακό μέλλον που έρχεται σίγουρα θα βοηθήσει πάρα πολύ σ' αυτό».

Ειδήσεις υγείας σήμερα
Διεισδυτικός στρεπτόκοκκος: Μειούμενη τάση μετά την έξαρση
Νέα θεραπευτική αγωγή για τον μεταστατικό καρκίνο του μαστού
Healthcare Transformation - Κ. Βαρσάμος: Νέα εποχή στην εκπαίδευση [βίντεο]