Υπάρχει βιολογικός λόγος για τον οποίο το αλκοόλ κάνει ένα άτομο να λαχταρά σνακ, όπως πατατάκια, ξηρούς καρπούς, πατάτες τηγανητές και πίτσα, υποστηρίζει μια νέα μελέτη.
Το αλκοόλ φαίνεται να ενεργοποιεί μια ορμόνη που σχετίζεται με την επιθυμία για αλμυρές γεύσεις, ανέφεραν πρόσφατα ερευνητές στο περιοδικό Obesity Reviews.
Αυτή η ορμόνη, η FGF21, συνδέεται με την όρεξη για πρωτεΐνες και, όταν ενεργοποιηθεί, μπορεί να μετατοπίσει την επιθυμία για αλμυρά τρόφιμα με γεύση ουμάμι, σύμφωνα με ερευνητές.
«Πολλοί άνθρωποι θα αναγνωρίσουν την εμπειρία του να πίνουν μερικά ποτά και ξαφνικά να λαχταρούν κάτι αλμυρό, όπως πατατάκια, τηγανητές πατάτες, πίτσα ή άλλα αλμυρά φαγητά», δήλωσε η επικεφαλής ερευνήτρια Amanda Grech, του Πανεπιστημίου του Σίδνεϊ.
«Τώρα έχουμε καλύτερη κατανόηση της ορμονικής δυναμικής που παίζει ρόλο, η οποία μπορεί να οδηγεί στην υπερκατανάλωση υπερεπεξεργασμένων τροφίμων», δήλωσε.
Παραδοσιακά, ο οργανισμός έχει συνδέσει γεύσεις που επηρεάζονται από την FGF21 με τροφές πλούσιες σε πρωτεΐνες όπως το κρέας, ανέφεραν οι ερευνητές.
Ωστόσο, οι σύγχρονοι παρασκευαστές τροφίμων έχουν σχεδιάσει σνακ που λειτουργούν ως «πρωτεινικά δολώματα», ξεγελώντας αυτό το σύστημα που αποσκοπεί στην αύξηση της πρόσληψης πρωτεΐνης, ώστε να αναζητούνται τρόφιμα που έχουν γεύση πρωτεΐνης αλλά δεν την παρέχουν», ανέφεραν οι ερευνητές.
Ως αποτέλεσμα, οι άνθρωποι υπερκαταναλώνουν αυτά τα σνακ σε μια μάταιη προσπάθεια να ικανοποιήσουν αυτό το σήμα, ανέφεραν οι ερευνητές.
Για τη νέα μελέτη, οι ερευνητές ανέλυσαν διατροφικά δεδομένα για περισσότερους από 12.000 συμμετέχοντες σε μια εθνική έρευνα υγείας στην Αυστραλία. Από αυτούς, το 35% δήλωσε ότι είχε καταναλώσει κάποια ποσότητα αλκοόλ την ημέρα της έρευνας.
Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι άνθρωποι έτρωγαν περισσότερα αλμυρά φαγητά τις ημέρες που έπιναν αλκοόλ παρά τις ημέρες που απείχαν.
Κάθε επιπλέον ποτό αύξανε την πρόσληψη αλμυρών τροφών και μείωνε την πρόσληψη γλυκών τροφών, αναφέρει η μελέτη.
«Η έντονη επιθυμία για ένα πακέτο πατατάκια με ένα ποτό (μερικές φορές αναφέρεται ως «φαινόμενο απεριτίφ»), μια πίτσα στο τέλος μιας μεγάλης βραδινής εξόδου ή ένα τηγανητό φαγητό το επόμενο πρωί μπορεί να οφείλεται στον τρόπο με τον οποίο το αλκοόλ μεταβάλλει τη ρύθμιση της όρεξης του σώματος, ιδιαίτερα για τις πρωτεΐνες», δήλωσε ο επικεφαλής ερευνητής David Raubenheimer.
«Η μελέτη μας υποδηλώνει ότι όταν η διαιτητική πρωτεΐνη είναι αραιωμένη, οι άνθρωποι αντισταθμίζουν την αυξημένη όρεξη για πρωτεΐνη που προκαλείται από το αλκοόλ», ανέφερε στην ανακοίνωση. «Με αυτόν τον τρόπο, το αλκοόλ μπορεί να συμβάλει στην υπερκατανάλωση τροφής, ιδιαίτερα όταν είναι άμεσα διαθέσιμα υπερεπεξεργασμένα, χαμηλής περιεκτικότητας σε πρωτεΐνες αλμυρά τρόφιμα».
Αυτά τα αποτελέσματα βοηθούν επίσης να εξηγηθεί γιατί οι επιπτώσεις του αλκοόλ στην αύξηση βάρους φαίνεται να διαφέρουν μεταξύ των ανθρώπων.
«Το αλκοόλ έχει διαφορετικές επιπτώσεις στη συνολική πρόσληψη ενέργειας ανάλογα με το διατροφικό περιβάλλον, ιδιαίτερα αν οι δίαιτες κυριαρχούνται από ελάχιστα επεξεργασμένα τρόφιμα ή από εξαιρετικά επεξεργασμένα αλμυρά τρόφιμα. Δεν πρόκειται απλώς για τις θερμίδες που περιέχει το ίδιο το αλκοόλ», δήλωσε ο ερευνητής Stephen Simpson.
«Αν επιλέξετε να πιείτε, αξίζει να έχετε υπόψη σας αυτή την ορμονική αλληλεπίδραση», είπε ο Raubenheimer. «Το να έχετε άμεσα διαθέσιμες τροφές πλούσιες σε πρωτεΐνες μπορεί να σας βοηθήσει να αποφύγετε τα υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα. Σκεφτείτε ψητά ρεβίθια, καπνιστό σολομό, άπαχα αλλαντικά, γαρίδες ή στρείδια».
Πηγές:
Obesity Reviews.
Ειδήσεις υγείας σήμερα
Ιατρικός βελονισμός: Πώς βοηθά τους ογκολογικούς ασθενείς
Το καλοκαιρινό φαρμακείο των διακοπών: Όσα θέλεις να έχεις μαζί σου και να μη χρειαστείς
Θεμιστοκλέους : Σε εξέλιξη μια από τις μεγαλύτερες προκηρύξεις γιατρών – Οι 300 θέσεις στα νησιά