Για πολλούς, η μουσική αποτελεί πηγή παρηγοριάς, καλής διάθεσης και αντίδοτο στις κακές σκέψεις. Βελτιώνεται όμως ουσιαστικά η ψυχική μας υγεία όταν ακούμε συχνά μουσική; Μια νέα μελέτη από ερευνητές του Ινστιτούτου Max Planck for Empirical Aesthetics στη Φρανκφούρτη, δείχνει ότι η σύνδεση δεν είναι τόσο ξεκάθαρη. Τα αποτελέσματα δημοσιεύθηκαν πρόσφατα στο Journal of Affective Disorders Reports.
Η ομάδα ανέλυσε δεδομένα από περίπου 10.500 άτομα το 2012 και επιπλέον 9.500 άτομα το 2022. Όλα τα δεδομένα αντλήθηκαν από το Σουηδικό Μητρώο Διδύμων. Η μελέτη εξέτασε τις συνήθειες ακρόασης μουσικής των συμμετεχόντων, ιδιαίτερα πόση μουσική άκουγαν και αν χρησιμοποιούσαν την ακρόαση μουσικής για να ρυθμίσουν τη διάθεσή τους.
Οι ερευνητές δεν βρήκαν στοιχεία που να αποδεικνύουν ότι η ακρόαση περισσότερης μουσικής στην καθημερινή ζωή σχετίζεται με καλύτερη ή χειρότερη ψυχική υγεία. Ωστόσο, η μελέτη έδειξε όντως ότι τα άτομα που βιώνουν κατάθλιψη, άγχος ή μοναξιά ήταν πιο πιθανό να χρησιμοποιούν την ακρόαση μουσικής για να ρυθμίσουν τη διάθεσή τους.
Επιπλέον, η ακρόαση μουσικής δεν φαίνεται να μετριάζει τις επιπτώσεις της γενετικής προδιάθεσης για ψυχικές ασθένειες. Η επικεφαλής συγγραφέας Miriam Mosing καταλήγει: “Τα ευρήματά μας υποδηλώνουν ότι η ακρόαση περισσότερης μουσικής στην καθημερινή ζωή δεν οδηγεί απαραίτητα σε καλύτερη ψυχική υγεία. Από την άλλη πλευρά, προηγούμενες μελέτες έδειξαν ότι οι δομημένες μουσικοθεραπείες που έχουν σχεδιαστεί για τη βελτίωση της ψυχικής υγείας μπορούν σίγουρα να έχουν θεραπευτικά οφέλη”.
Αυτά τα ευρήματα υπογραμμίζουν τη σημασία της διάκρισης μεταξύ στοχευμένων, θεραπευτικά καθοδηγούμενων μουσικών παρεμβάσεων και καθημερινών συνηθειών. Ενώ οι δομημένες μουσικοθεραπείες μπορούν να έχουν θετικά αποτελέσματα, αυτά τα οφέλη δεν μπορούν να γενικευτούν στις καθημερινές συνήθειες ακρόασης.
Προσθέστε το iatronet.gr στο DiscoverΕιδήσεις υγείας σήμερα
Η πατρότητα συνδέεται με χαμηλή θνησιμότητα, αλλά και με αυξημένους ''μη φυσικούς'' θανάτους
Ο Ελληνικός Ερυθρός Σταυρός γιόρτασε τη συμπλήρωση 149 ετών προσφοράς με αιμοδοσία στο Μετρό Συντάγματος
Υπνική άπνοια: Οι γυναίκες έχουν πιο έντονα συμπτώματα [μελέτη]