Το πράσινο τσάι είναι ένα από τα πιο δημοφιλή αφεψήματα στον κόσμο.

Προσφέρει διάφορα πιθανά οφέλη για την υγεία, από απώλεια βάρους μέχρι και βελτίωση της υγείας της καρδιάς.

Το μάτσα, μια ιδιαίτερη ποικιλία πράσινου τσαγιού, διατίθεται στην αγορά ως μία ακόμη πιο υγιεινή εναλλακτική από άλλους τύπους.

Αναπτύσσεται και προετοιμάζεται διαφορετικά από άλλα πράσινα τσάγια. Επιπλέον, καταναλώνεται όλο το φύλλο τσαγιού.

Αυτό το άρθρο εξηγεί εάν το μάτσα είναι πιο υγιεινό από άλλα πράσινα τσάγια.

Τι είναι το μάτσα;

Το μάτσα και το πράσινο τσάι προέρχονται από το το Camellia sinensis, το οποίο με τη σειρά του προέρχεται από την Κίνα.

Ωστόσο, το μάτσα αναπτύσσεται διαφορετικά από το κανονικό πράσινο τσάι. Τα φύλλα τσαγιού προστατεύονται από το ηλιακό φως για περίπου 20-30 ημέρες πριν από τη συγκομιδή.

Η σκιά προκαλεί αύξηση των επιπέδων χλωροφύλλης, η οποία οδηγεί τα φύλλα να πάρουν πιο σκούρα μορφή και αυξάνει την παραγωγή αμινοξέων.

Μετά τη συγκομιδή, τα στελέχη αφαιρούνται από τα φύλλα. Τότε αποκτούν  μια λεπτή, φωτεινή πράσινη σκόνη γνωστή ως μάτσα.

Επειδή ολόκληρη η σκόνη των φύλλων απορροφάται, το μάτσα είναι ακόμη υψηλότερο σε ορισμένες ουσίες - όπως η καφεΐνη και τα αντιοξειδωτικά - από το πράσινο τσάι.

Ένα φλιτζάνι (237 ml) τυποποιημένου μάτσα, κατασκευασμένο από 4 κουταλάκια του γλυκού σκόνη, περιέχει γενικά περίπου 280 mg καφεΐνης. Αυτό είναι σημαντικά υψηλότερο από ένα κύπελλο (237 ml) κανονικού πράσινου τσαγιού, το οποίο παρέχει 35 mg καφεΐνης.

Ωστόσο, οι περισσότεροι άνθρωποι δεν πίνουν ένα πλήρες φλυτζάνι (237 ml) μάτσα λόγω της υψηλής περιεκτικότητας σε καφεΐνη. Είναι πιο συνηθισμένο να πίνετε 250-100 ml. Η περιεκτικότητα σε καφεΐνη επίσης ποικίλλει ανάλογα με την ποσότητα σκόνης που προσθέτετε.

Το μάτσα, το οποίο μπορεί να έχει χλόη και πικρή γεύση, συχνά σερβίρεται με γλυκαντικό ή γάλα. Είναι επίσης δημοφιλές σε smoothies και στο ψήσιμο.

Οφέλη για την υγεία από το τσάι Μάτσα

Δεδομένου ότι το μάτσα είναι απλά μια ποικιλία από πράσινο τσάι, έχει σχεδόν τα ίδια οφέλη για την υγεία.

Ωστόσο, επειδή το μάτσα έχει μεγαλύτερη συγκέντρωση αντιοξειδωτικών, ένα μόνο φλιτζάνι (237 ml) μπορεί να είναι ισοδύναμο με περίπου 3 φλιτζάνια (711 ml) κανονικού πράσινου τσαγιού.

Αν και οι μελέτες σε ανθρώπους σχετικά με το μάτσα είναι περιορισμένες, μελέτες σε ζώα δείχνουν ότι μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο νεφρικής και ηπατικής βλάβης ενώ μειώνει τα επίπεδα σακχάρου, τριγλυκεριδίων και χοληστερόλης.

Εδώ είναι τα βασικά οφέλη για την υγεία που σχετίζονται με το πράσινο τσάι.

Πολλά αντιοξειδωτικά

Τα αντιοξειδωτικά καταπολεμούν τις ελεύθερες ρίζες στο σώμα σας, προστατεύοντας τα κύτταρα και τους ιστούς από βλάβες.

Το Μάτσα είναι πολύ υψηλό σε αντιοξειδωτικά, ειδικά σε κατεχίνες. Η πιο ισχυρή κατεχίνη της είναι η επιγαλλοκατεχίνη(EGCG).

Το EGCG έχει μελετηθεί εκτενώς. Μπορεί να καταπολεμήσει τη φλεγμονή στο σώμα σας, να βοηθήσει να διατηρήσει υγιείς αρτηρίες και να προωθήσει την επιδιόρθωση των κυττάρων.

Επιπλέον, τα τσάι ολόκληρων φύλλων περιέχουν περισσότερα αντιοξειδωτικά από τις σακούλες τσαγιού ή τα έτοιμα για κατανάλωση προϊόντα.

Μια μελέτη διαπίστωσε ότι το μάτσα περιέχει μέχρι και 137 φορές περισσότερα αντιοξειδωτικά από μια χαμηλού βαθμού ποικιλία πράσινου τσαγιού και μέχρι 3 φορές περισσότερα αντιοξειδωτικά από άλλα τσάγια υψηλής ποιότητας.

Μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο καρδιακής νόσου

Το πόσιμο πράσινο τσάι μπορεί να βοηθήσει στη βελτίωση πολλών από αυτούς τους παράγοντες κινδύνου, συμπεριλαμβανομένης της ολικής χοληστερόλης, της LDL (κακής) χοληστερόλης, των τριγλυκεριδίων και των επιπέδων σακχάρου στο αίμα.

Επιπλέον, το πράσινο τσάι μπορεί να προστατεύσει από την οξείδωση της LDL (κακής) χοληστερόλης, ενός άλλου σημαντικού παράγοντα κινδύνου καρδιακής νόσου.

Μελέτες δείχνουν ότι οι άνθρωποι που πίνουν πράσινο τσάι έχουν έως και 31% χαμηλότερο κίνδυνο καρδιακών παθήσεων από όσους δεν πίνουν.

Αυτό οφείλεται κυρίως στα αντιοξειδωτικά και στις ενώσεις φυτών στο πράσινο τσάι, τα οποία απαντώνται σε ακόμη μεγαλύτερες ποσότητες στο μάτσα.

Μπορεί να βοηθήσει την απώλεια βάρους

Ανθρώπινες μελέτες αποκαλύπτουν ότι το πράσινο τσάι αυξάνει τις συνολικές σας θερμίδες που μπορούν να καούν, αυξάνοντας το μεταβολικό σας ρυθμό. Έχει επίσης αποδειχθεί ότι αυξάνει το κάψιμο λίπους έως και 17%.

Ωστόσο, να έχετε κατά νου ότι το πράσινο τσάι είναι μόνο ένα πολύ μικρό κομμάτι του παζλ απώλειας βάρους - και δεν δείχνουν όλες οι μελέτες ότι βοηθά.

Μια πρόσφατη επισκόπηση κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η απώλεια βάρους εξαιτίας του πράσινου τσαγιού είναι τόσο μικρή που δεν χρίζει κλινικής σημασίας.

Μπορεί να βοηθήσει στην χαλάρωση

Εκτός από τη μεγάλη πηγή αντιοξειδωτικών, το πράσινο τσάι περιέχει ένα μοναδικό αμινοξύ που ονομάζεται L-theanine.

Στην πραγματικότητα, το μάτσα διαθέτει πολύ υψηλότερα επίπεδα L-theanine από άλλα είδη πράσινου τσαγιού.

Η L-θεανίνη μπορεί να αυξήσει τα άλφα κύματα στον εγκέφαλό σας. Αυτά τα κύματα συνδέονται με την ψυχική χαλάρωση και μπορούν να βοηθήσουν στην καταπολέμηση του στρες.

Δεν συνιστάται να πίνετε περισσότερα από 2 φλιτζάνια (474 ml) τσάι μάτσα ανά ημέρα. Λόγω του τρόπου παραγωγής έχει  εξαιρετικά μεγάλες ποσότητες πολλών φυτικών ενώσεων και μπορεί να φιλοξενεί ρύπους από το έδαφος ή το περιβάλλον. Τέλος, λόγω υπερκατανάλωσης έχουν αναφερθεί περιστατικά τοξικότητας στο συκώτι.