Ο καφές cold brew (ψυχρής εκχύλισης) έχει κερδίσει δημοτικότητα ανάμεσα στους καφέδες τα τελευταία χρόνια.

Αντί να χρησιμοποιείτε ζεστό νερό για να τραβήξετε τη γεύση και την καφεΐνη των κόκκων καφέ, ο καφές cold brew βασίζεται στην ώρα, μένοντας στο κρύο νερό για 12-24 ώρες.

Αυτή η μέθοδος τον καθιστά λιγότερο πικρό από τον καυτό καφέ.

Αν και οι περισσότερες έρευνες σχετικά με τα οφέλη του καφέ στην υγεία έχουν γίνει σε ζεστό καφέ, η ψυχρή παρασκευή θεωρείται ότι προσφέρει πολλά παρόμοια αποτελέσματα.

Μπορεί να ενισχύσει τον μεταβολισμό σας

Ο μεταβολισμός είναι η διαδικασία με την οποία το σώμα σας χρησιμοποιεί τρόφιμα για τη δημιουργία ενέργειας.

Όσο υψηλότερος είναι ο ρυθμός μεταβολισμού σας, τόσο περισσότερες θερμίδες καίτε σε κατάσταση ηρεμίας.

Ακριβώς όπως ο καυτός καφές, ο καφές cold brew περιέχει καφεΐνη, η οποία έχει αποδειχθεί ότι αυξάνει το μεταβολικό σας ρυθμό ηρεμίας έως και 11%.

Η καφεΐνη φαίνεται να ενισχύει τον μεταβολικό ρυθμό αυξάνοντας το πόσο γρήγορα το σώμα σας καίει λίπος.

Σε μια μελέτη σε 8 άνδρες, η κατανάλωση καφεΐνης οδήγησε σε αύξηση κατά 13% στην καύση θερμίδων, καθώς και διπλάσια αύξηση της καύσης λίπους - πολύ μεγαλύτερες επιπτώσεις από ό, τι μετά την λήψη ενός εικονικού φαρμάκου ή βήτα-αναστολέα.

Μπορεί να άρει την άσχημη διάθεσή σας

Η καφεΐνη στον κρύο καφέ μπορεί να βελτιώσει την κατάσταση του νου σας.

Η κατανάλωση καφεΐνης έχει αποδειχθεί ότι ενισχύει τη διάθεση, ιδιαίτερα μεταξύ ατόμων που έχουν υποστεί στέρηση ύπνου. Μια ανασκόπηση των μελετών σε περισσότερους από 370.000 ανθρώπους διαπίστωσε ότι όσοι έπιναν καφέ είχαν χαμηλότερα ποσοστά κατάθλιψης. Στην πραγματικότητα, για κάθε φλιτζάνι καφέ που καταναλώνεται ημερησίως, ο κίνδυνος κατάθλιψης έπεσε κατά 8%.

Ορισμένες έρευνες δείχνουν ακόμη ότι η καφεΐνη θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ως συμπλήρωμα διατροφής για να ενισχύσει τη διάθεση και τη λειτουργία του εγκεφάλου σε ηλικιωμένους ενήλικες.

Σε μια μελέτηπου έγινε σε 12 ενήλικες ηλικίας 63-74 ετών, η λήψη 13 mg ανά kg σωματικού βάρους βελτίωσε τη διάθεση κατά 17%. Αυτή η ποσότητα καφεΐνης είναι ισοδύναμη με περίπου δύο φλιτζάνια καφέ για τον άνθρωπο μεσαίου μεγέθους.

Μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο καρδιακών παθήσεων

Οι καρδιακές παθήσεις είναι ένας γενικός όρος για αρκετές καταστάσεις που μπορούν να επηρεάσουν την καρδιά σας, συμπεριλαμβανομένης της στεφανιαίας νόσου, καρδιακής προσβολής και εγκεφαλικού επεισοδίου. Είναι η πρώτη αιτία θανάτου παγκοσμίως.

Ο καφές ψυχρής παρασκευής περιέχει ενώσεις που μπορούν να μειώσουν τον κίνδυνο καρδιακών παθήσεων, όπως η καφεΐνη, οι φαινολικές ενώσεις, το μαγνήσιο, η τριγωνελλίνη, οι κινίνες και οι λιγνάνες. Αυτά αυξάνουν την ευαισθησία στην ινσουλίνη, σταθεροποιούν το σάκχαρο του αίματος και μειώνουν την αρτηριακή πίεση.

Το ποτό περιέχει επίσης χλωρογενικά οξέα (CGAs) και διτερπένια, τα οποία δρουν ως αντιοξειδωτικά και αντιφλεγμονώδη μέσα.

Η κατανάλωση 3-5 φλιτζανιών καφέ 450-750 ml καθημερινά μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο καρδιακών παθήσεων έως και 15%, σε σύγκριση με άτομα που δεν πίνουν καφέ.

Τα στοιχεία που υποδεικνύουν ότι η κατανάλωση περισσότερων από 3-5 φλιτζάνια την ημέρα αυξάνει τον κίνδυνο καρδιακής νόσου, αν και αυτό το αποτέλεσμα δεν έχει μελετηθεί σε άτομα που καταναλώνουν περισσότερα από 600 mg καφεΐνης την ημέρα, το ισοδύναμο περίπου 6 φλιτζανιών καφέ.

Μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο διαβήτη τύπου 2

Ο διαβήτης τύπου 2 είναι μια χρόνια κατάσταση στην οποία τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα σας είναι πολύ υψηλά. Εάν αφεθεί χωρίς θεραπεία, μπορεί να οδηγήσει σε πολλές σοβαρές επιπλοκές στην υγεία.

Ο κρύος βραστήρας μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο ανάπτυξης της νόσου. Στην πραγματικότητα, η κατανάλωση τουλάχιστον 4-6 φλιτζανιών καφέ την ημέρα σχετίζεται με χαμηλότερο κίνδυνο διαβήτη τύπου 2.

Αυτά τα οφέλη μπορεί να οφείλονται σε μεγάλο βαθμό σε χλωρογενικά οξέα, τα οποία είναι ισχυρά αντιοξειδωτικά στον καφέ.

Μία μελέτη σε περισσότερους από 36.900 ανθρώπους ηλικίας 45-74 διαπίστωσε ότι όσοι έπιναν τουλάχιστον 4 φλιτζάνια καφέ ημερησίως είχαν 30% χαμηλότερο κίνδυνο διαβήτη τύπου 2 από όσους δεν κατανάλωναν καθημερινά καφέ

Μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο εμφάνισης της νόσου του Πάρκινσον και του Alzheimer

Εκτός από την αύξηση της προσοχής και της διάθεσης, ο κρύος καφές μπορεί να ωφελήσει τον εγκέφαλό σας με άλλους τρόπους.

Η καφεΐνη διεγείρει το νευρικό σας σύστημα και μπορεί να επηρεάσει τον τρόπο λειτουργίας του εγκεφάλου σας.

Μια πρόσφατη μελέτη παρατήρησε ότι η κατανάλωση καφέ μπορεί να προστατεύσει τον εγκέφαλό σας από ασθένειες που σχετίζονται με την ηλικία.

Οι ασθένειες του Αλτσχάιμερ και του Πάρκινσον είναι νευροεκφυλιστικές καταστάσεις, πράγμα που σημαίνει ότι προκαλούνται από τον θάνατο των εγκεφαλικών κυττάρων που εμφανίζεται με την πάροδο του χρόνου. Και οι δύο ασθένειες μπορούν να οδηγήσουν σε άνοια, μια πτώση της ψυχικής υγείας που καθιστά δύσκολη την καθημερινή δραστηριότητα.

Η νόσος του Αλτσχάιμερ χαρακτηρίζεται από σημαντική εξασθένιση της μνήμης, ενώ η νόσος του Πάρκινσον προκαλεί συχνά φυσικούς τρόμους και δυσκαμψία.

Μια μελέτη παρατήρησης διαπίστωσε ότι οι άνθρωποι που έπιναν 3-5 φλιτζάνια καφέ την ημέρα είχαν 65% χαμηλότερο κίνδυνο ανάπτυξης άνοιας και Αλτσχάιμερ στην τρίτη ηλικία.

Μπορεί να είναι πιο ελαφρύς για το στομάχι σας

Πολλοί άνθρωποι αποφεύγουν τον καφέ επειδή είναι ένα όξινο ρόφημα που μπορεί να ενισχύσει την παλινδρόμηση οξέος.

Η παλινδρόμηση οξέος είναι μια κατάσταση στην οποία το οξύ του στομάχου ρέει συχνά από το στομάχι σας πίσω στον οισοφάγο σας, προκαλώντας ερεθισμό.

Η οξύτητα του καφέ τείνει επίσης να κατηγορείται για άλλες ασθένειες, όπως δυσπεψία και καούρα.

Η κλίμακα pH μετρά πόσο όξινο ή αλκαλικό διάλυμα είναι από το 0 έως το 14, με το 7 να είναι ουδέτερο, τους χαμηλότερους αριθμούς πιο όξινο και τους υψηλότερους αριθμούς πιο αλκαλικούς.

Ο cold brew και ο καυτός καφές έχουν γενικά παρόμοια επίπεδα οξύτητας, περίπου 5-6 στην κλίμακα pH, αν και αυτό μπορεί να ποικίλλει ανάλογα με τα ατομικά παρασκευάσματα.

Ακόμα, μερικές μελέτες έχουν βρει ότι ο cold brew είναι ελαφρώς λιγότερο όξινος, πράγμα που σημαίνει ότι μπορεί να ερεθίσει το στομάχι σας λιγότερο.

Ένας άλλος λόγος για τον οποίο αυτό το ρόφημα μπορεί να είναι λιγότερο ερεθιστικό από τον καυτό καφέ είναι το περιεχόμενο του σε ακατέργαστους πολυσακχαρίτες.

Αυτοί οι υδατάνθρακες, ή αλυσίδες μορίων ζάχαρης, ενισχύουν την ανοσία του πεπτικού σας συστήματος. Αυτό μπορεί να μειώσει τον ερεθισμό του εντέρου και τα ενοχλητικά αποτελέσματα της οξύτητας του καφέ στο στομάχι σας.

Πολύ εύκολος στην παρασκευή

Μπορείτε εύκολα να φτιάξετε cold brew καφέ στο σπίτι.

-Πρώτον, αγοράστε ολόκληρους καβουρδισμένους κόκκους καφέ

-Προσθέστε 226 γραμμάρια κόκκους σε ένα μεγάλο βάζο και ανακατέψτε απαλά με 2 φλιτζάνια (480 ml) νερού.

-Καλύψτε το βάζο και αφήστε τον καφέ στο ψυγείο για 12-24 ώρες.

-Τοποθετήστε  ένα φίλτρο λεπτού πλέγματος (π.χ κόσκινο) και ρίξτε τον καβουρδισμένο καφέ μέσα από αυτό σε ένα άλλο βάζο.

-Απορρίψτε τα στερεά που συλλέξατε στο τούλι/κόσκινο ή αποθηκεύστε για άλλες δημιουργικές χρήσεις. Το υγρό που παραμένει είναι ο συμπυκνωμένος κρύος παρασκευασμένος καφέ σας.

-Καλύψτε το βάζο με ένα αεροστεγές καπάκι και φυλάξτε το συμπύκνωμά σας στο ψυγείο για έως και δύο εβδομάδες.

Όταν θέλετε να πιείτε, προσθέστε 120 ml κρύο νερό σε 120 ml συμπυκνωμένο cold brew καφέ.