Το τσάι χωρίς ζάχαρη είναι πλούσιο σε αντιοξειδωτικά, τα οποία βοηθούν στην πρόληψη χρόνιων ασθενειών και στην αποκατάσταση των κυττάρων στο σώμα. «Το τσάι προέρχεται από το φυτό Camellia sinensis, το οποίο περιέχει αντιοξειδωτικά, γνωστά ως κατεχίνες, με σημαντικότερη από αυτά την γαλλική επιγαλοκατεχίνη (EGCG)», λέει ο Anthony Kouri, MD, ορθοπεδικός χειρουργός στο Τολέδο του Οχάιο. «Επιβραδύνουν τον σχηματισμό ελεύθερων ριζών στον οργανισμό και μειώνουν τη φλεγμονή."

Το τσάι προσφέρει εκπληκτικά οφέλη (και μόνο μερικούς κινδύνους):

Ο κίνδυνος για ορισμένους καρκίνους μειώνεται

Τα αντιοξειδωτικά και οι ενώσεις που βρίσκονται στο τσάι έχουν συνδεθεί με χαμηλότερο κίνδυνο για ορισμένους καρκίνους. «Ευεργετικές επιδράσεις έχουν βρεθεί σε καρκίνους του δέρματος, του προστάτη, του πνεύμονα και του μαστού», λέει η Uma Naidoo, MD, από το Γενικό Νοσοκομείο της Μασαχουσέτης και την Ιατρική Σχολή του Χάρβαρντ. «Διαφορετικοί τύποι τσαγιού επηρεάζουν διαφορετικούς καρκίνους». Η κατανάλωση τσαγιού είναι ένας από τους απλούς τρόπους για την πρόληψη  του καρκίνου.

Ο κίνδυνος για διαβήτη μειώνεται

Η κατανάλωση μαύρου τσαγιού καθημερινά μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο διαβήτη τύπου 2, βοηθώντας στον έλεγχο του σακχάρου στο αίμα σας μετά τα γεύματα. Σύμφωνα με μια μελέτη στο Asia Pacific Journal of Clinical Nutrition, το μαύρο τσάι μπορεί να μειώσει το σάκχαρό σας μετά την κατανάλωση τροφών που περιέχουν σακχαρόζη.

Τα δόντια σας θα είναι πιο δυνατά

Ενώ το τσάι μπορεί να λεκιάσει ελαφρώς τα δόντια σας, ίσως αξίζει τον κόπο. Σύμφωνα με μια μελέτη στο Journal of Oral and Maxillofacial Pathology, το πράσινο τσάι έχει αντιβακτηριακή δράση, η οποία θα μπορούσε να μειώσει τα βακτήρια που ευθύνονται για τον σχηματισμό πέτρας στο στόμα σας.

Η καρδιά σας θα σας ευχαριστεί

Οι αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες του τσαγιού μπορούν να διατηρήσουν τα αιμοφόρα αγγεία σας «χαλαρά», και έτσι να στρεσάρουν λιγότερο την καρδιά σας, σύμφωνα με μια μελέτη του 2019 που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Clinical Nutrition. «Οι κατεχίνες μειώνουν τη φλεγμονή και έτσι αναστέλλουν το σχηματισμό πλάκας σε ζωτικές αρτηρίες», λέει ο Δρ. Kouri. Η Δρ. Naidoo συνιστά να πίνετε τρία φλιτζάνια μαύρο τσάι την ημέρα.

Ο κίνδυνος της νόσου του Alzheimer θα μπορούσε να μειωθεί

Είναι σημαντικό να γνωρίζετε τα πρώτα σημάδια και να κάνετε ό, τι μπορείτε για να την αποτρέψετε. «Το πράσινο τσάι μπορεί να σας βοηθήσει να αναπτύξετε αντίσταση ενάντια στο στρες και ενδεχομένως τη νόσο  Αλτσχάιμερ», λέει η Δρ. Naidoo. «Οι πολυφαινόλες προστατεύουν τα κύτταρα».

Ο ύπνος σας θα μπορούσε να βελτιωθεί

Αν δεν αργείτε να αποκοιμηθείτε τα βράδια, δοκιμάστε να χαλαρώσετε με ένα φλιτζάνι τσάι από βότανα - χωρίς καφεΐνη, φυσικά. «Το φαρμακευτικό τσάι medicinal tea της Ανατολικής Ασίας μπορεί να βελτιώσει την αϋπνία», λέει η Δρ Naidoo. Σύμφωνα με μελέτη της Integrative Medicine Research, η κατανάλωση τσαγιού μπορεί να βοηθήσει στη βελτίωση του ύπνου και της ποιότητας ζωής σε άτομα με ήπια έως μέτρια αϋπνία.

Η συγκέντρωσή σας μπορεί να βελτιωθεί

Η καφεΐνη στο τσάι μπορεί να βελτιώσει την προσοχή και την εγρήγορση. «Η θεανίνη είναι ένα αμινοξύ που βρίσκεται σχεδόν αποκλειστικά στο τσάι (και στον μύκητα Bay bolete)», εξηγεί η Δρ. Naidoo. «Μπορεί επίσης να βελτιώσει την συγκέντρωση χαλαρώνοντας τον εγκέφαλο, αλλά τονώνοντάς τον όταν θέλετε να εστιάσετε. «Εάν ποτέ δυσκολεύεστε να εστιάσετε ή να συγκεντρωθείτε, δοκιμάστε να πιείτε ένα ζεστό φλιτζάνι τσάι λίγο πριν την ώρα που αρχίσετε να δουλεύετε.

Ο μεταβολισμός σας επιταχύνεται

«Η καφεΐνη στο τσάι βοηθά στη βελτίωση της οξύτητας του πνεύματος, καθώς και στην αύξηση του μεταβολισμού και της καύσης λίπους (έως και 100 θερμίδες την ημέρα)», λέει ο Δρ Kouri. Ένα φλιτζάνι πράσινο τσάι περιέχει περίπου 40 χιλιοστόγραμμα καφεΐνης και ο Δρ. Kouri συνιστά η ημερήσια πρόσληψη καφεΐνης να μην ξεπερνά τα 300 με 400 χιλιοστόγραμμα.

Μπορεί να μειωθεί η απορρόφηση σιδήρου

Οι κατεχίνες στο τσάι μπορούν να μειώσουν την ικανότητα του οργανισμού σας να απορροφά σίδηρο. Αυτό σημαίνει, ότι ακόμη και αν τρώτε αρκετά τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε σίδηρο, ίσως να μην είναι αρκετή η ποσότητα. «Αν και οι περισσότεροι υγιείς άνθρωποι δεν θα επηρεαστούν από αυτό, όσοι έχουν έλλειψη σιδήρου ή αναιμία θα πρέπει να μην το παρακάνουν με το πράσινο τσάι», συνιστά ο Δρ. Kouri. Τα παιδιά, οι έγκυες γυναίκες και όποιος έχει ιστορικό νεφρικής νόσου δεν πρέπει να πίνουν μεγάλες ποσότητες.

Μπορεί να διατρέχετε μεγαλύτερο κίνδυνο αιμορραγίας

Το να πίνετε μεγάλη ποσότητα τσαγιού κάθε μέρα μπορεί να αυξήσει τις πιθανότητες να αιμορραγήσει ακόμα και μία μικρή πληγή σας. «Σας κάνει πιο επιρρεπείς σε μώλωπες, εξηγεί η Michelle Lee, MD, πλαστικός χειρουργός στο Μπέβερλι Χιλς της Καλιφόρνια. «Απαιτώ από όλους τους ασθενείς μου να σταματήσουν να πίνουν τσάι δύο έως τρεις εβδομάδες πριν από τη χειρουργική επέμβαση».

Μπορεί να υπάρχει αλληλεπίδραση με το φάρμακό σας

Ενώ τα οφέλη του τσαγιού φαίνονται απεριόριστα, μιλήστε με τον γιατρό και τον φαρμακοποιό σας πριν αρχίσετε να πίνετε Καθημερινά τσάι. «Οι κατεχίνες μπορούν να επηρεάσουν ορισμένα φάρμακα για την καρδιά και την αρτηριακή πίεση», προειδοποιεί ο Δρ. Kouri.

Πόσο τσάι πρέπει να πίνετε;

Οι μελέτες ποικίλλουν, σχετικά με το πόσα φλιτζάνια τσάι μπορείτε και πρέπει να πίνετε καθημερινά. Θέλετε να αποκομίσετε τα περισσότερα οφέλη χωρίς να το παρακάνετε με την καφεΐνη. «Για να παίρνετε τα μέγιστα οφέλη για την υγεία από το πράσινο τσάι, είναι πιο αποτελεσματικό να πίνετε τρία έως πέντε φλιτζάνια πράσινο τσάι την ημέρα», συνιστά ο Δρ. Kouri.

Ποιο τσάι είναι το πιο υγιεινό;

Όταν επιλέγετε τσάι, βεβαιωθείτε ότι δεν έχει ζάχαρη. Ακόμα και αν δεν περιέχουν θερμίδες, μπορεί να έχει τεχνητά γλυκαντικά και συντηρητικά. Φτιάξτε το δικό σας τσάι αντί να το αγοράσετε έτοιμο. «Όση περισσότερη επεξεργασία έχουν υποστεί τα φύλλα τσαγιού, τόσο λιγότερο αποτελεσματικές γίνονται οι κατεχίνες», εξηγεί ο Kouri.