Η ικανότητα του εγκεφάλου να αναρρώνει από τραυματισμούς είναι αξιοσημείωτη αλλά χρειάζεται χρόνος και ανάπαυση. Νέα έρευνα του Georgetown University Medical Center βοηθά τους νευροεπιστήμονες να καταλάβουν γιατί.

Νέα στοιχεία από πειράματα σε ζώα δείχνουν ότι ο εγκέφαλος αποτυγχάνει να κάνει τις κατάλληλες ‘’επιδιορθώσεις’’ όταν δεν έχει αρκετό χρόνο μετά από τον τραυματισμό.

Για να εξετάσουν τις ικανότητες αποκατάστασης του εγκεφάλου στα πειραματόζωα, οι ερευνητές υπέβαλαν ποντικούς σε σειρά από διασείσεις- ορισμένους σε μια ελαφριά διάσειση καθημερινά για 30 ημέρες και σε άλλουςμια ελαφριά διάσειση εβδομαδιαίως για 30 εβδομάδες.

Ορισμένα πειραματόζωα υπέστησαν μια διάσειση μόνο, για να καθοριστεί η βάση της ανάκαμψης. Αυτά έχασαν 10 έως 15% των νευρικών συνδέσεων στον εγκέφαλο βραχυπρόθεσμα, αλλά δεν εμφάνισαν φλεγμονή ή κυτταρικό θάνατο.

Η ικανότητα ανάκαμψης ήταν σημαντικά εξασθενημένη όταν οι ποντικοί εμφάνιζαν διάσειση σε καθημερινή βάση. Οι συγκεκριμένοι ποντικοί είχαν φλεγμονή και κυτταρικό θάνατο.

Ο Mark P. Burns, του GUMC, δήλωσε ότι η βλάβη έγινε σταδιακά χειρότερη για 2 μήνες και παρέμεινε εμφάνισης ένα χρόνο μετά από το τελευταίο γεγονός.

Ποντικοί που είχαν μια εβδομάδα ανάρρωσης ανάμεσα από κάθε διάσειση εμφάνισαν εικόνα ανάκαμψης και νευρωνικής αποκατάστασης σε ευθυγράμμιση με τη βάση. Για τους συγκεκριμένους ποντικούς όλες οι νευρωνικές συνδέσεις αποκαταστάθηκαν εντός 3 ημερών ξεκούρασης.

Ο Burns δήλωσε ότι είναι καλά νέα ότι ο εγκέφαλος μπορεί να ανακάμψει από ισχυρό χτύπημα αν έχει αρκετό χρόνο να ξεκουραστεί.
Ωστόσο παρατηρήθηκε ότι ο εγκέφαλος δεν αναλαμβάνει την αποκατάσταση της ισορροπίας όταν τα γεγονότα δεν απέχουν πολύ χρονικά.

Η έρευνα δημοσιεύτηκε στο περιοδικό The American Journal of Pathology.

The American Journal of Pathology.