Ερευνητές ανακάλυψαν χημική υπογραφή για το σύνδρομο χρόνιας κόπωσης και  ότι η πάθηση μοιράζεται ορισμένα χαρακτηριστικά με ένα είδος χειμερίας νάρκης που περνούν ορισμένα είδη για να επιβιώσουν από το περιβαλλοντικό στρες.

Τα ευρήματα θα μπορούσαν να βοηθήσουν τους ερευνητές να κατανοήσουν καλύτερα τους μηχανισμούς που συνδέονται με την πάθηση, οδηγώντας σε καλύτερες αγωγές και διαγνώσεις.

Πρόκειται για νόσο που επηρεάζει πολλά συστήματα του οργανισμού. Τα συμπτώματα ποικίλλουν και είναι κοινά σε πολλές άλλες νόσους, ενώ δεν υπάρχει διαγνωστικό εργαστηριακό τεστ.
Η πάθηση προκαλεί σοβαρή κούραση που διαρκεί περισσότερο από 6 μήνες. Στο διάστημα αυτό ο ασθενής μπορεί να παρουσιάσει πονοκεφάλους, προβλήματα με τον ύπνο και τη μνήμη.

Οι γυναίκες γενικά έχουν περισσότερο κίνδυνο από τους άντρες, αν και η πάθηση επηρεάζει και τα δυο φύλα, συνήθως μεταξύ 30 και 50 ετών.

Για να ερευνήσει τις βιολογικές διαδικασίες που εμπλέκονται στη νόσο, ο Robert Naviaux του University of California San Diego και η ομάδα του επέλεξε 84 ανθρώπους με συμπτώματα της νόσου και 39 που χρησίμευσαν ως ομάδα ελέγχου.
Οι ερευνητές αφού έλαβαν δείγματα από τους εθελοντές εντόπισαν 612 μεταβολίτες και παρατήρησαν πώς αλληλοεπιδρούσαν με 63 χημικές οδούς εντός του πλάσματος.

Μετά την ανάλυση των διαφορών μεταξύ της ομάδας με σύνδρομο χρόνιας κόπωσης και της ομάδας ελέγχου, οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι όσοι είχαν συμπτώματα του συνδρόμου εμφάνιζαν ανωμαλίες σε 20 από αυτές τις οδούς και ποσοστό 80% των μεταβολιτών που μελετήθηκαν μειώθηκαν.

Αυτό υποδεικνύει ότι όσοι είχαν σύνδρομο χρόνιας κόπωσης μεταβόλιζαν πολύ πιο αργά-κάτι που θυμίζει ένα είδος χειμερίας νάρκης.
Παρά την ποικιλία των παραγόντων που οδηγούν στη νόσο, τα ευρήματα δείχνουν ότι η κυτταρική μεταβολική ανταπόκριση είναι ίδια στους ασθενείς.

Από χημική σκοπιά είναι παρόμοια με την κατάσταση που έχουν ορισμένοι οργανισμοί η οποία εμφανίζεται όταν το περιβαλλοντικό στρες προκαλεί επιβράδυνση του μεταβολισμού για να επιτρέψει την επιβίωση κάτω από συνθήκες που θα μπορούσαν αλλιώς να προκαλέσουν κυτταρικό θάνατο. Στην πάθηση αυτή, η επιβράδυνση έρχεται εις βάρος του μακροπρόθεσμου πόνου και της αναπηρίας.

Η κατανόηση της ομοιότητας με κατάσταση σαν τη χειμερία νάρκη θα μπορούσε να βοηθήσει να εξηγηθεί τι είναι αυτό που προκαλεί την πάθηση. Καθώς η παραπάνω κατάσταση είναι συνήθως ανταπόκριση στην πίεση του περιβάλλοντος η ομάδα σημειώνει ότι θα μπορούσε και η νόσος να λειτουργεί με τον ίδιο περίπου τρόπο.

Όλα τα ζώα έχουν τέτοιες αντιδράσεις στις αλλαγές των συνθηκών του περιβάλλοντος που απειλούν την επιβίωση.
Η ομάδα πλησίασε στην κατανόηση του πώς πρέπει να εξετάζονται ασθενείς με την πάθηση, αναλύοντας τον αριθμό των μεταβολιτών στον οργανισμό τους και τα ελαττώματα στο πλάσμα του αίματος.
Τα ευρήματα προσφέρουν ελπίδα σε όσους ψάχνουν καλύτερο τρόπο διάγνωσης.

Τα ευρήματα δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό Proceedings of the National Academy of Sciences.

Proceedings of the National Academy of Sciences.

ΗΠΑ: Δεύτερη μεταμόσχευση νεφρού γενετικά τροποποιημένου χοίρου σε ασθενή