To Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο Hadassah στην Ιερουσαλήμ χρησιμοποίησε βακτηριοφάγους και αντιβιοτικά για να θεραπεύσει άντρα που προσβλήθηκε από πολυανθεκτική μόλυνση στην αριστερή κνήμη, σώζοντας το πόδι του από ακρωτηριασμό.

Το οστό μολύνθηκε από δύο είδη βακτηρίων – το εξαιρετικά πολυανθεκτικό Acinetobacter Baumannii και το πολυανθεκτικό Klebsiella pneumoniae, σύμφωνα με τα ευρήματα που δημοσιεύθηκαν στο επιστημονικό περιοδικό του Oxford, «Clinical Infectious Diseases». Αφού αντιμετώπισαν τη μόλυνση, αναφέρουν οι ερευνητές, κατάφεραν να δημιουργήσουν μια μετάλλαξη του A. Baumannii σε συνθήκες εργαστηρίου, η οποία είναι ανθεκτική στους βακτηριοφάγους. Στην συνέχεια, απομονώσαν ένα καινούριο φάγο που καταπολέμησε το μεταλλαγμένο βακτήριο, «αποδεικνύοντας τις δυνατότητες της θεραπείας με βακτηριοφάγους.»

Ο Δρ Ran Nir-Paz, επιδημιολόγος στο Hadassah και ο Ronen Hazan, προϊστάμενος του εργαστηρίου για θεραπεία με φάγους στο Hebrew University, ανέφεραν ότι το συγκεκριμένο περιστατικό συμβάλλει στη διεύρυνση των γνώσεων για τη θεραπεία με φάγους, με διάφορους τρόπους. «Πρώτα, καταφέραμε να αντιμετωπίσουμε τη μόλυνση με τα δύο βακτήρια που όπως είχαμε δει στο εργαστήριο μπορούν να αλληλοπροστατευτούν από τα αντιβιοτικά. Έπειτα, αποδείξαμε μέσω προσομοίωσης στο εργαστήριο ότι αν προέκυπτε μια ανθεκτική μεταλλαγμένη μόλυνση, θα μπορούσαμε να τη θεραπεύσουμε. Αυτή η έρευνα είναι μια σπάνια περίπτωση συνεργασίας μεταξύ κλινικών γιατρών», είπαν στην Infectious Disease News. «Αυτή ήταν η πρώτη επιτυχής συνεργασία που έγινε ποτέ στο Ισραήλ και ελπίζουμε ότι θα οδηγήσει στη δημιουργία ενός προηγμένου κέντρου για την προσωπική, προσαρμοστική και δυναμική έρευνα και θεραπεία για μολυσματικά νοσήματα”.

Η έρευνα αφορούσε 42χρονο που νοσηλεύτηκε στο Κέντρο Τραυμάτων του Hadassah, μετά από οδικό δυστύχημα. Έξι εβδομάδες μετά από την εισαγωγή του στο νοσοκομείο, οι γιατροί ανακάλυψαν τη μόλυνση στην αριστερή του κνήμη από το εξαιρετικά πολυανθεκτικό A. Baumannii και το πολυανθεκτικό K. Pneumoniae. Ακολούθησαν έξι βδομάδες χορήγησης πιπερακιλλίνης/ταζομπακτάμης και έπειτα οκτώ βδομάδες χορήγησης μεροπενέμης με ψηλή δόση κολιστίνης. Αυτή η θεραπεία όμως, δεν κατάφερε να αντιμετωπίσει πλήρως τη μόλυνση.

Μετά από επτά μήνες νοσηλείας, οι γιατροί προχώρησαν σε ένα συνδυασμό θεραπείας με βακτηριοφάγους, στοχεύοντας σε δύο βακτηριακά στελέχη σε συνδυασμό με ενδοφλέβια χορήγηση μεροπενέμης και κολιστίνης. Μέσα σε μερικές μέρες, υπήρχαν ορατά σημάδια επούλωσης. Επίσης, ο πόνος στο πόδι του ασθενούς σταμάτησε. Κατά την οκτάμηνη παρακολούθηση μετά τη θεραπεία, ο ασθενής δεν παρουσίασε θετική καλλιέργεια ούτε για το A. Baumannii ούτε για το K. Pneumoniae. Η πληγή έκλεισε, ο πόνος στο πόδι του υποχώρησε και οι αναλύσεις ήταν καθαρές από απομονώσεις βακτηρίων.

"Λαϊκό": Για πρώτη φορά, ράντζα στη Μονάδα Μεταμοσχεύσεων