Το μορφωτικό επίπεδο συμβάλλει στη διακοπή της καπνιστικής συνήθειας, αλλά όχι τόσο πολύ στην έναρξη του καπνίσματος.

Πρόσφατες αναλύσεις έχουν δείξει πως συνδέεται με θετικά αποτελέσματα υγείας. Η σχέση αυτή μπορεί εν μέρει να οφείλεται στην επίπτωση της εκπαιδευτικής επίδοσης στη συμπεριφορά καπνίσματος.

Υπάρχει, όμως, ένας περιορισμός στις αναλύσεις που σχετίζονται με το εκπαιδευτικό επίπεδο. Η μόρφωση πρέπει να συνοδεύεται και από ανάλογη επίδραση στη γνωστική ικανότητα, η οποία σχετίζεται με την ανώτερη εκπαιδευτική επίδοση.

Αυτή η διάκριση έχει σημαντικές επιπτώσεις στην κατανόηση του δυνητικού ρόλου της εκπαίδευσης στη μείωση των ανισοτήτων στην Υγεία.

Τα παραπάνω προκύπτουν, μεταξύ άλλων, από πρόσφατη μελέτη, για την οποία αξιοποιήθηκαν στοιχεία από τη βρετανική μελέτη “Biobank” και από μία σειρά άλλων ερευνητικών προσπαθειών.

Σύμφωνα με τους συντάκτες της, τα αποτελέσματα δείχνουν πως τα περισσότερα χρόνια εκπαίδευσης σχετίζονται με μειωμένη πιθανότητα καπνίσματος.

Βρέθηκε, ωστόσο, αρνητική συσχέτιση μεταξύ της εκπαίδευσης και της έναρξης του καπνίσματος, ενώ η γενική γνωστική ικανότητα συνδέεται θετικά με τη διακοπή της συνήθειας.

Το κάπνισμα παραμένει ο μεγαλύτερος, τροποποιήσιμος παράγοντας που συμβάλλει στη νοσηρότητα και την πρόωρη θνησιμότητα σε χώρες υψηλού εισοδήματος.

Την ώρα που η συνήθεια μειώνεται σταθερά από τη δεκαετία του ’50, καταγράφονται σημαντικές διαφορές σε επίπεδο κοινωνίας. Συγκεκριμένα, το κάπνισμα έχει μειωθεί σημαντικά στις υψηλότερες κοινωνικοοικονομικές ομάδες, αλλά η μείωση είναι σημαντικά μικρότερη στις χαμηλότερες κοινωνικοοικονομικές ομάδες.

Σύμφωνα με την επιστημονική ομάδα, το κάπνισμα εμφανίζει έντονα κοινωνικά χαρακτηριστικά και αποτελεί σημαντικό παράγοντα των ανισοτήτων στον τομέα της Υγείας.

Πρόσφατες αναλύσεις έχουν δείξει ότι το εκπαιδευτικό επίτευγμα είναι ένας σημαντικός καθοριστικός παράγοντας σε θέματα υγείας, όπως η στεφανιαία νόσος.

Η ερευνητική ομάδα σχολιάζει πως εάν ο προστατευτικός ρόλος της εκπαίδευσης οφείλεται στη γενική γνωστική ικανότητα, τότε η αύξηση των ετών στην εκπαίδευση δεν θα βελτιώσει απαραίτητα το αποτέλεσμα.

Κρίνει, έτσι, ως αναγκαίο να αποσαφηνιστούν οι επιδράσεις της γενικής γνωστικής ικανότητας.

Ικανότητες

Στη μελέτη χρησιμοποιήθηκαν γενετικά χαρακτηριστικά που συνδέονται με το εκπαιδευτικό επίπεδο με χαρακτηριστικά που συνδέονται με τις γενικές γνωστικές ικανότητες.

Από την ανάλυση των δεδομένων προέκυψε πως η επίδραση της εκπαιδευτικής επίδοσης στο κάπνισμα δεν οφείλεται στην επίδραση της γενικής γνωστικής ικανότητας.

Παρατηρήθηκε μία μικρή αρνητική συσχέτιση μεταξύ του εκπαιδευτικού επιπέδου, της γενικής γνωστικής ικανότητας και του καπνίσματος.

Βρέθηκε, επίσης, μία αρνητική συσχέτιση μεταξύ της εκπαίδευσης και της έναρξης του καπνίσματος και μια θετική συσχέτιση μεταξύ της γενικής γνωστικής ικανότητας και της έναρξης του καπνίσματος.

Το εκπαιδευτικό επίτευγμα και η γενική γνωστική ικανότητα συνδέονταν θετικά με την διακοπή του καπνίσματος.

Δημ.Κ.

Πηγές:
Nature Communications

Ειδήσεις υγείας σήμερα
ΙΣΑ: 1ο Εκπαιδευτικό Σεμινάριο: ‘’Έμφραγμα του Μυοκαρδίου- Νεότερες προσεγγίσεις’’
LIVE μετάδοση Λαπαροσκοπικής κολεκτομής 26 Απριλίου 2024
Ανδρική υπογονιμότητα: Σχετίζεται με τη χρήση κινητών τηλεφώνων;