Σε μεγάλη έρευνα που πραγματοποίησαν αμερικανοί επιστήμονες κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η συστηματική κατανάλωσή τους αυξάνει την πιθανότητα για έμφραγμα και εγκεφαλικό. Μάλιστα όσο περισσότερα τηγανητά τρώει ένα άτομο, τόσο περισσότερο κινδυνεύει.

Ειδικότερα, η έρευνα έδειξε πως όσοι έτρωγαν τηγανητά φαγητά 1-3 φορές την εβδομάδα είχαν 7% μεγαλύτερη πιθανότητα για έμφραγμα και εγκεφαλικό συγκριτικά με όσους τα έτρωγαν σπανιότερα από μία φορά την εβδομάδα. Όσοι όμως έτρωγαν κάθε μέρα τηγανητά φαγητά, είχαν 14% μεγαλύτερη πιθανότητα.

Παλαιότερες έρευνες έχουν συνδέσει τα τηγανητά φαγητά με χρόνιες παθήσεις, όπως ο διαβήτης τύπου 2, η καρδιακή ανεπάρκεια, η παχυσαρκία και η υπέρταση. Νωρίτερα εφέτος άλλη έρευνα τα είχε συσχετίσει και με την καρδιοπάθεια στις γυναίκες.

Στη νέα έρευνα επιστήμονες εξέτασαν στοιχεία από σχεδόν 155.000 βετεράνους. Το 90% ήταν άνδρες με μέση ηλικία τα 64 έτη. Οι ερευνητές τους ζήτησαν να συμπληρώσουν αναλυτικά ερωτηματολόγια διατροφής, που περιλάμβαναν και ερωτήσεις για το αν και πόσο συχνά έτρωγαν τηγανητά φαγητά.

Σχεδόν οι μισοί είπαν ότι έτρωγαν τηγανητά φαγητά σπανιότερα από μία φορά την εβδομάδα. Το περίπου ένα τρίτο είπαν 1-3 φορές την εβδομάδα και ένα μικρό ποσοστό (το 5%) είπαν ότι τα έτρωγαν καθημερινά.

Οι επιστήμονες παρακολούθησαν τους βετεράνους για 3 χρόνια. Μέχρι το τέλος της περιόδου παρακολούθησης, οι 6.725 από αυτούς είχαν πάθει έμφραγμα ή εγκεφαλικό.

Όσο περισσότερα τηγανητά φαγητά έτρωγαν οι βετεράνοι, τόσο πιθανότερο ήταν να υποστούν έμφραγμα ή εγκεφαλικό. Και αυτό ίσχυε ακόμα και όταν οι ερευνητές έλαβαν υπόψη άλλους παράγοντες κινδύνου για καρδιαγγειακά επεισόδια, όπως το κάπνισμα, η καθιστική ζωή, η κατανάλωση αλκοόλ, η ηλικία κ.λπ.

Οι επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο Emory, το Harvard και άλλα ερευνητικά κέντρα, σημειώνουν στο άρθρο τους ότι το τηγάνισμα των τροφίμων τροποποιεί με πολλούς μηχανισμούς τα τρόφιμα, μεταξύ των οποίων ο πολυμερισμός, η οξείδωση και η υδρογόνωση. Μολονότι, όμως, οι επιπτώσεις του τηγανίσματος στην θρεπτική αξία των τροφίμων εξαρτώνται από παράγοντες, όπως το είδος του λαδιού για το τηγάνισμα, το τρόφιμο που τηγανίζεται και τη διάρκεια του τηγανίσματος, ένα κοινό επακόλουθο είναι ότι αυξάνεται το θερμιδικό φορτίο του.

"Το να τρώει ένας άνθρωπος περιστασιακά κάποιο τηγανητό φαγητό δεν είναι το τέλος του κόσμου. Ωστόσο η συστηματική κατανάλωση μόνο αρνητικές συνέπειες μπορεί να έχει στην υγεία", υπογραμμίζουν οι ερευνητές.

Πηγές: Clinical Nutrition