Τις προηγούμενες δεκαετίες, ο διαλογισμός ενσυνειδητότητας. έγινε όλο και πιο δημοφιλής, ιδιαίτερα ως εργαλείο μείωσης του στρες ή του άγχους και  απόκτησης μεγαλύτερης αίσθησης ευεξίας. Ενώ πολλές εμπειρικές έρευνες επιβεβαίωσαν ότι ο τακτικός διαλογισμός- ιδιαίτερα ο διαλογισμός ενσυνειδητότητας- μπορεί να έχει ωφέλιμη επίδραση στην ψυχική υγεία των ανθρώπων, μέχρι τώρα πολύ λίγα είναι γνωστά για τον μηχανισμό τους.

Ερευνητές του Pontifical University of Salamanca, που δημοσίευσαν την έρευνά τους στο Journal of clinical Psychology, εντόπισαν 3 κύριους παράγοντες που θα μπορούσαν να συνδέονται με τα οφέλη στην ψυχική υγεία που έχουν παρατηρηθεί από πρακτικές διαλογισμού ενσυνειδητότητας.

Ο ερευνητής Jose Ramon Yela δήλωσε ότι μετά από επισκόπηση ορισμένων από τις συμβολές προηγούμενων ερευνών στον τομέα προτείνει  ότι 3 μεταβλητές θα μπορούσαν να παίζουν σημαντικό ρόλο: η ικανότητα για αυτο ενσυναίσθηση, η εμπειρία ότι η ζωή έχει νόημα και η μείωση της έκτασης στην οποία κάποιος αποφεύγει σκέψεις, συναισθήματα ή εμπειρίες που είναι δυσάρεστες, αλλά μέρος της ζωής του.

Οι ερευνητές προτείνουν ότι το να κάνει κάποιος διαλογισμό σε τακτική βάση μπορεί να αυξήσει τα επίπεδα της αυτοενσυναίσθησης, που με τη σειρά της κάνει τη ζωή πιο ουσιαστική, κινητοποιώντας τελικά τον άνθρωπο που διαλογίζεται να εμπλακεί περισσότερο σε αυτήν, μειώνοντας την αποφυγή τους για ευχάριστες και προκλητικές εμπειρίες.

Ζήτησαν από 414ανθρώπους που διαλογίζονταν και 414 που δεν διαλογίζονταν να απαντήσουν σε ερωτηματολόγια που σχεδιάστηκαν να μετρήσουν τα επίπεδα ψυχικής υγείας, αυτοενσυναίσθησης και αποφυγής εμπειριών καθώς και πόσο ένιωθαν ότι η ζωή τους είχε νόημα. Στη συνέχεια, ανέλυσαν τα στοιχεία συγκρίνοντας τις απαντήσεις των 2 ομάδων.

Οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι η αυτοενσυναίσθηση, η παρουσία νοήματος στη ζωή και η μειωμένη αποφυγή εμπειριών μπορεί ενδεχομένως –όλα- να συνδέονται με ωφέλιμη επίδραση του διαλογισμού ενσυνειδητότητας. Πιο συγκεκριμένα, οι παρατηρήσεις τους υποδεικνύουν ότι η συνεχής εξάσκηση του διαλογισμού ενθαρρύνει την αυτοενσυναίσθηση, βοηθά τους ανθρώπους να βρουν καλύτερο νόημα στη ζωή αλλά και μειώνει την τάση να αποφεύγουν ή να δραπετεύουν από δυσάρεστα συναισθήματα ή σκέψεις που προκαλούν πόνο ή δυσφορία. Σε συνδυασμό, οι 3 παράγοντες θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε βελτίωση της ευεξίας και της ψυχικής υγείας.

Οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι για να σχετιστεί ο διαλογισμός με θετικές επιδράσεις θα πρέπει να γίνεται τακτικά, κάτι που ευθυγραμμίζεται με προηγούμενα εμπειρικά αποτελέσματα. Όταν γίνεται μόνο περιστασιακά, οι επιδράσεις της μπορεί να είναι αμελητέες ή η πρακτική μπορεί ακόμα να γίνει μορφή αποφυγής εμπειριών.

Πηγές: Journal of clinical Psychology,