Ερευνητές του Francis Crick Institute ανακάλυψαν πώς τα καρκινικά κύτταρα προστατεύονται από ιούς που είναι επιβλαβείς σε όγκους, αλλά όχι στα υγιή κύτταρα. Τα ευρήματα θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε βελτιωμένες ιικές αγωγές για τη νόσο.

Οι ερευνητές εντόπισαν μηχανισμό που προστατεύει τα καρκινικά κύτταρα από ογκολυτικούς ιούς που μολύνουν και σκοτώνουν καρκινικά κύτταρα.

Αυτοί οι ιοί ορισμένες φορές χρησιμοποιούνται ως αγωγή για την καταστροφή καρκινικών κυττάρων και προκαλούν ανοσολογική απόκριση έναντι του όγκου. Ωστόσο, δουλεύουν μόνο σε μειοψηφία ασθενών και οι αιτίες για το αν είναι ή όχι αποτελεσματικοί δεν είναι πλήρως γνωστοί.

Οι ερευνητές εξέτασαν το περιβάλλον γύρω από έναν όγκο και πώς τα καρκινικά κύτταρα αλληλεπιδρούν με τα γειτονικά, συγκεκριμένα ινοβλάστες που σχετίζονται με τον καρκίνο, τα οποία οι ερευνητές  γνωρίζουν ότι παίζουν σημαντικό ρόλο στην προστασία καρκίνου, ανάπτυξη και εξάπλωση (CAF).

Ανακάλυψαν ότι όταν καρκινικά κύτταρα είναι σε άμεση επαφή με τα CAF, αυτό οδηγεί σε φλεγμονή που μπορεί να θέσει σε εγρήγορση τον περιβάλλοντα ιστό, καθιστώντας πιο δύσκολη για τους ιούς την εισβολή και πολλαπλασιασμό εντός του καρκινικού κυττάρου.

Αυτή η προστατευτική φλεγμονώδης αντίδραση συμβαίνει όταν καρκινικά κύτταρα περνούν μικρές ποσότητες κυτοπλάσματος στα CAF. Αυτό οδηγεί τις ινοβλάστες να σηματοδοτήσουν σε κοντινά κύτταρα να απελευθερώσουν κυτοκίνες.

Ο Erik Sahai, του Tumour Cell Biology Laboratory στο Crick, δήλωσε ότι η διαδικασία συμβαίνει μόνο όταν καρκινικά κύτταρα και ινοβλάστες είναι σε άμεση επαφή μεταξύ τους.

Σε υγιή ιστό, αυτού του τύπου η φλεγμονώδης αντίδραση θα μπορούσε να συμβεί μόνο σε τραυματισμό, καθώς συνήθως υπάρχει μεμβράνη που τα διαχωρίζει.

Αυτό είναι τέλειο παράδειγμα του τρόπου που ο καρκίνος επιβάλλεται στους προστατευτικούς  μηχναισμους του οργανισμού προς όφελός του.

Όταν οι ερευνητές μπλόκαραν την οδό σηματοδότησης σε καλλιέργειες κυττάρων και σε όγκους στο εργαστήριο, ανακάλυψαν ότι τα καρκινικά κύτταρα έγιναν πιο ευαίσθητα σε ογκολυτικούς ιούς.

Ελπίζουν πως στο μέλλον τα ευρήματα μπορεί ενδεχομένως να συμβάλλουν στην ανάπτυξη αγωγής που θα μπορούσε να ρυθμίζει τη φλεγμονή και να βοηθά ογκολυτικούς ιούς να στοχεύουν καρκινικά κύτταρα ω.

Η έρευνα δημοσιεύτηκε στο Nature Cell Biology.