Η παχυσαρκία αυξάνει την απελευθέρωση μορίων που προάγουν την ανάπτυξη όγκου, από λιπώδη ιστό, ενώ σχετίζεται με αυξημένο κίνδυνο για καρκίνο του μαστού, σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύθηκε στο Cancer σχετικά με το ενδοκρινικό σύστημα. Η μελέτη διαπίστωσε ότι ο λιπώδης ιστός σε άτομα με παχυσαρκία απελευθέρωσε αυξημένες ποσότητες εξωκυτταρικών κυστιδίων (EV) εμπλουτισμένων με επιβλαβή και φλεγμονώδη μόρια στο κυκλοφορικό, τα οποία μπορούν να μετατρέψουν τα καρκινικά κύτταρα του μαστού σε πιο επιθετικά. Αυτά τα ευρήματα υποδηλώνουν ότι ουσίες που απελευθερώνονται από τον λιπώδη ιστό μπορεί να αυξήσουν την κακοήθεια του όγκου, που θα μπορούσε να οδηγήσει σε νέους θεραπευτικούς στόχους και βελτιωμένες θεραπείες για τον καρκίνο.

Η παχυσαρκία είναι ένα παγκόσμιο πρόβλημα δημόσιας υγείας με ταχέως αυξανόμενα ποσοστά, ενώ έχει συνδεθεί με αυξημένο κίνδυνο του καρκίνου του μαστού. Ο καρκίνος του μαστού είναι ο πιο κοινός καρκίνος στις γυναίκες και παρά την πολύ γνωστή σχέση μεταξύ της παχυσαρκίας και του αυξημένου κινδύνου για καρκίνο του μαστού, λίγες μελέτες έχουν αξιολογήσει το ρόλο του λιπώδους ιστού. Ο λιπώδης ιστός είναι γνωστό ότι απελευθερώνει φλεγμονώδη μόρια που μπορούν να αυξήσουν τον κίνδυνο για διαβήτη, καρδιαγγειακές παθήσεις και καρκίνο.

Η καθηγήτρια Christina Barja-Fidalgo και η ομάδα της, από το κρατικό πανεπιστήμιο του Ρίο ντε Τζανέιρο, ανέλυσαν τις επιδράσεις που προέρχονται από λιπώδη ιστό στα καρκινικά κύτταρα του μαστού. Ο λιπώδης ιστός ελήφθη από παχύσαρκους ασθενείς που είχαν υποβληθεί σε χειρουργική επέμβαση για την απώλεια βάρους και από αδύνατα άτομα που υποβλήθηκαν σε πλαστική χειρουργική. Αυτοί οι ιστοί επωάστηκαν σε καλλιέργεια για 24 ώρες και συγκρίθηκε η ποσότητα και ο τύπος των ουσιών που εκκρίνονται και από τα δύο. Η ανάλυση έδειξε ότι ο λιπώδης ιστός από παχύσαρκους ασθενείς εκκρίνει υψηλότερες ποσότητες φλεγμονωδών μορίων και επίσης παρήγαγε μεγαλύτερο αριθμό μικρών κυστιδίων, που μπορεί να αυξήσουν τον κίνδυνο καρκίνου του μαστού.

"Όταν τα εξωκυτταρικά κυστίδια που φέρουν φλεγμονώδη μόρια αλληλεπιδρούν με τα καρκινικά κύτταρα του μαστού, βλέπουμε ότι είναι σε θέση να τροποποιήσουν τη συμπεριφορά τους, έτσι ώστε να γίνουν πιο επιθετικά με αυξημένη ικανότητα εισβολής σε άλλους ιστούς", εξηγεί η καθηγήτρια Barja-Fidalgo.

Αυτά τα ευρήματα δείχνουν πως η παχυσαρκία μπορεί να προκαλέσει αλλοιώσεις στη λειτουργία του λιπώδους ιστού, γεγονός που μπορεί να εξηγήσει πώς η παχυσαρκία συμβάλλει στον αυξημένο κίνδυνο καρκίνου του μαστού, καθώς και γιατί οι παχύσαρκες γυναίκες είναι πιο πιθανό να έχουν χειρότερη πρόγνωση.

Η Barja-Fidalgo λέει, "Ο εντοπισμός αυτών των επιβλαβών εκκρίσεων λιπώδους ιστού στο αίμα των παχύσαρκων ασθενών θα μπορούσε να είναι μια νέα παράμετρος που πρέπει να παρακολουθείται, ως δείκτης της προόδου του καρκίνου. Η κατανόηση του περιεχομένου των κυστιδίων που απελευθερώνονται από λιπώδη ιστό κατά την παχυσαρκία μπορεί να προσφέρει νέα θεραπευτικούς στόχους και βελτίωση της θεραπείας του καρκίνου."

Η Barja-Fidalgo, σχεδιάζει τώρα να διερευνήσει τα χαρακτηριστικά και τα ειδικά περιεχόμενα των εξωκυτταρικών κυστιδίων που απελευθερώνονται από τον λιπώδη ιστό, για να προσδιορίσει τα κύρια μόρια που σχετίζονται με τις μεταβολές που προκαλούνται από την παχυσαρκία στα καρκινικά κύτταρα και τους τρόπους δράσης τους.

1.026 πάσχοντες από αιμορροφιλία στην Ελλάδα - Εκστρατεία ευαισθητοποίησης #WearYourEverydayGenes
Νέα εξέταση ούρων θα μπορούσε να βοηθά άντρες να αποφύγουν τη βιοψία στον καρκίνο προστάτη
Γιατί είναι ξηρά τα χέρια μου;