Τα φάρμακα που χορηγούνται για την αντιμετώπιση της στυτικής δυσλειτουργίας μπορεί να παρατείνουν τη ζωή των ανδρών με καρκίνο του παχέος εντέρου, αναφέρει νέα έρευνα.

Επιστήμονες από τη Σουηδία ανακάλυψαν πως η πιθανότητα πρόωρου θανάτου μειωνόταν έως 18% στους άνδρες με καρκίνο του εντέρου που λάμβαναν αυτά τα φάρμακα.

Τα φάρμακα συνδέθηκαν επίσης με μείωση 15% της πιθανότητας θανάτου από την κύρια αιτία που κοστίζει τη ζωή των ασθενών με καρκίνο: τις μεταστάσεις.

Η έρευνα αυτή είναι η πρώτη που διενεργείται σε πληθυσμιακό επίπεδο και εξετάζει τις επιδράσεις των συγκεκριμένων φαρμάκων στον κίνδυνο θανάτου από καρκίνο του παχέος εντέρου στους άνδρες, δήλωσε η κύρια ερευνήτρια Wuqing Huang, από το Πανεπιστήμιο του Lund στη Σουηδία.

Η νέα έρευνα αφορά τους λεγόμενους αναστολείς της φωσφοδιεστεράσης τύπου 5 (αναστολείς του PDE5), μία ομάδα φαρμάκων που αντιμετωπίζουν τη στυτική δυσλειτουργία ρυθμίζοντας την ροή αίματος στο πέος. Στην ομάδα αυτή ανήκουν όλα τα γνωστά φάρμακα για τη στυτική δυσλειτουργία (σιλδεναφίλη, βαρδεναφίλη, ταδαλαφίλη).

Όπως εξήγησε η Huang, προηγούμενες έρευνες είχαν δείξει ότι τα φάρμακα αυτά μπορεί να έχουν αντικαρκινικές ιδιότητες. Πειράματα σε ποντίκια είχαν δείξει ότι καταστέλλουν την ανάπτυξη των όγκων και τη δραστηριότητα ενός γονιδίου που λέγεται PDE5A.

Αντίστοιχα, έρευνες σε ανθρώπους είχαν δείξει πως οι ασθενείς με καρκίνο του εντέρου και χαμηλή δραστηριότητα αυτού του γονιδίου μπορεί να επιζήσουν "σημαντικά περισσότερο" απ' ό,τι οι ασθενείς με υψηλή δραστηριότητα του γονιδίου.

Ιστορικό

Στη νέα έρευνα, εξετάστηκαν σε πληθυσμιακό επίπεδο οι πιθανές επιδράσεις των φαρμάκων. Οι επιστήμονες αξιολόγησαν το ιατρικό ιστορικό των ανδρών στη Σουηδία που διαγνώστηκαν με καρκίνο του παχέος εντέρου μεταξύ 2005 και 2014.

Συνολικά εντόπισαν πάνω από 11.300 άνδρες που δεν λάμβαναν φάρμακα για τη στυτική δυσλειτουργία και περίπου 1.000 που τα λάμβαναν. Η λήψη είχε αρχίσει πριν από την έναρξη της έρευνας και ήταν ανεξάρτητη από αυτήν.

Μετά από τέσσερα χρόνια παρακολούθησης, η θνησιμότητα στους άνδρες που λάμβαναν φάρμακα για τη στυτική δυσλειτουργία ήταν περίπου 10%. Σε όσους δεν τα έπαιρναν όμως ήταν 17,5%. Ο κίνδυνος θανάτου ήταν ακόμα πιο μειωμένος στην υποομάδα των ανδρών που είχαν χειρουργηθεί για τον καρκίνο του παχέος εντέρου και έπαιρναν φάρμακα για τη στυτική δυσλειτουργία.

Οι ερευνητές δεν ξέρουν που θα μπορούσαν να οφείλονται οι μειώσεις αυτές. Υπάρχουν όμως πολλές πιθανές εξηγήσεις, όπως ότι τα φάρμακα βελτιώνουν την ανοσοποιητική λειτουργία, τον κυτταρικό θάνατο και την ευαισθησία των καρκινικών κυττάρων στη χημειοθεραπεία.

Έως ότου επαληθευτούν τα ευρήματα, οι ερευνητές τονίζουν πως οι άνδρες με καρκίνο του εντέρου δεν πρέπει να αρχίσουν να παίρνουν φάρμακα για τη στυτική δυσλειτουργία, εκτός κι αν τους τα έχει συστήσει ο γιατρός τους αποκλειστικά για τα προβλήματα στύσης.

Η νέα έρευνα δημοσιεύθηκε στο περιοδικό "Nature Communications".

Οπιοειδή στην εγκυμοσύνη: Καμία σύνδεση με ψυχιατρικές επιπτώσεις στα παιδιά [μελέτη]