Ιάπωνες ερευνητές εντόπισαν γονίδιο που φαίνεται πως καθορίζει την κυκλική απώλεια τριχών στα ποντίκια και πιστεύουν ότι μπορεί πιθανόν να είναι υπεύθυνο για την απώλεια μαλλιών ή αλωπεκία, στους ανθρώπους.

Σε έρευνα που δημοσιεύεται στο περιοδικό ‘Proceedings of the National Academy of Sciences’, οι επιστήμονες περιέγραψαν πώς δημιούργησαν ποντίκια από τα οποία απουσίαζε το γονίδιο Sox21.

Τα ποντίκια άρχισαν να χάνουν τη γούνα τους από την ενδέκατη ημέρα γέννησης, αρχίζοντας από το κεφάλι και προχωρώντας προς την περιοχή της ουράς. Μεταξύ της εικοστής και της εικοστής πέμπτης ημέρας τα ποντίκια τελικά έχασαν όλο το τρίχωμά τους και το μουστάκι.

Λίγες μέρες αργότερα άρχισε να αναπτύσσεται καινούργιο τρίχωμα αλλά ακολουθήθηκε από νέα απώλεια τριχών.

Η κυκλική αλωπεκία συνεχίστηκε για περισσότερα από 2 χρόνια και οι ερευνητές παρατήρησαν ότι τα μεταλλαγμένα ποντίκια είχαν μεγεθυσμένους σμηγματογόνους αδένες γύρω από το θύλακα της τρίχας και σκληρότερη στοιβάδα κυττάρων του δέρματος σε περιόδους απώλειας μαλλιών.

Όπως σημειώνουν οι ερευνητές, με επικεφαλής τον Yumiko Saga του Εθνικού Ινστιτούτου Γενετικής στη Μισίμα, το γονίδιο πιθανόν εμπλέκεται στη διαφοροποίηση των βλαστικών κυττάρων που δημιουργούν την εξωτερική στοιβάδα του κορμού των τριχών.

Οι επιστήμονες εξέτασαν δείγματα δέρματος ανθρώπων όπου υπήρχε ένδειξη του ίδιου γονιδίου.

Επιβεβαίωσαν ότι το Sox21 εκφράζεται επίσης στον κορμό της τρίχας των μαλλιών των ανθρώπων. Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι το γονίδιο μπορεί ενδεχομένως να είναι υπεύθυνο για ορισμένες καταστάσεις απώλειας μαλλιών στους ανθρώπους.

‘Proceedings of the National Academy of Sciences’.