Στην εκπνοή του 2019, έξι θεσμικά όργανα από τον ευρύτερο χώρο της Υγείας, μάς κατέθεσαν τις προτάσεις τους τόσο σε θεσμικό επίπεδο όσο και σε οικονομικό, που πρέπει να λάβει σοβαρά υπόψη της η Πολιτεία προκειμένου να βγει ο ευαίσθητος αυτός κοινωνικός τομέας από το τέλμα στο οποίο έχει περιέλθει τα τελευταία χρόνια.

Οι παρεμβάσεις ανά Φορέα είναι οι εξής:

  

Μάρκος Ολλανδέζος, επιστημονικός διευθυντής, Πανελλήνιας Ένωσης Φαρμακοβιομηχανίας (ΠΕΦ)

Οικονομικά - Χρηματοδότηση 

  • Αύξηση του ορίου του προϋπολογισμού της φαρμακευτικής δαπάνης σύμφωνα με την αύξηση του ΑΕΠ.
  • Καθορισμός  ανώτατου ποσού clawback για τη βιομηχανία από το 2020. Τυχόν υπέρβαση πέραν του ποσού αυτού θα πρέπει να αναλαμβάνεται από την Πολιτεία, στο πλαίσιο της συνυπευθυνότητας βιομηχανίας- Πολιτείας για τον έλεγχο της δαπάνης.
  • Εξαίρεση της δαπάνης των εμβολίων από τον προϋπολογισμό της δημόσιας φαρμακευτικής δαπάνης και ταξινόμησή της  σε κονδύλι πρόληψης.
  • Κάλυψη της δαπάνης των ανασφαλίστων από κονδύλι του υπουργείου Εργασίας. 

Θεσμικά - Διαρθρωτικά μέτρα συγκράτησης της δαπάνης

  • Πλαίσιο τριετούς συμφωνίας μεταξύ Πολιτείας και βιομηχανίας με σταθερούς κανόνες και στόχους.
  • Επιτάχυνση των διαπραγματεύσεων για το κόστος των νέων ακριβών φαρμάκων.
  • Διαρθρωτικά μέτρα για τον εξορθολογισμό της κατανάλωσης και τον έλεγχο της αναίτιας υποκατάστασης των οικονομικών θεραπειών από νεότερες ακριβότερες. (δεσμευτικά θεραπευτικά πρωτόκολλα, φίλτρα συνταγογράφησης).
  • Κίνητρα συνταγογράφησης - διάθεσης - χρήσης γενοσήμων σε επαγγελματίες Υγείας και ασθενείς.

Αννα Μαστοράκου, Α’ Αντιπρόεδρος Πανελλήνιου Ιατρικού Συλλόγου

Οικονομικά

Κατάργηση του clawback που έχει στερέψει τα μικρά εργαστήρια από την όποια ρευστότητα, εξ ου και τα εκατοντάδες λουκέτα που έχουν υπάρξει από την εφαρμογή του εισπρακτικού μέτρου. Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι η επιβολή του clawback που μεσοσταθμικά ανέρχεται σε 24% είναι πρωτοφανής ελληνική πρωτοτυπία σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Μέσω αυτού τιμωρούνται τα μικρά εργαστήρια αλλά και οι γιατροί που έχουν επιλέξει να μείνουν στην Ελλάδα και να εργαστούν. Σημειώνω ότι την περίοδο 2009-2018 έχουν αποχωρήσει σε άλλες αγορές για εργασία 18.000 ιατροί.

Θεσμικά

  • Ο Θεσμός του Οικογενειακού Γιατρού παραμένει ανεκπλήρωτος καθώς ουσιαστικά δεν έχει ολοκληρωθεί η εφαρμογή του.
  • Αποτελεί επιτακτική ανάγκη η αναβάθμιση της Πρωτοβάθμιας Περίθαλψης και η αναδιάρθρωση του ΕΣΥ. Πρέπει πλέον να προσαρμοστούμε στον ευρωπαϊκό μέσο όρο, καθώς σήμερα η Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας υπολείπεται κατά 8% από τον αντίστοιχο ευρωπαϊκό όρο.

Γεράσιμος Λειβαδάς, πρόεδρος στον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Ιατρικών και Βιοτεχνολογικών Προϊόντων (ΣΕΙΒ)

Θεσμικά

  • Ελλιπής ενημέρωση από τον ΕΟΠΥΥ σχετικά με το ύψος του clawback και την κατανομή των κονδυλίων ανά κατηγορία.
  • Μητρώο ιατροτεχνολογικών προϊόντων του ΕΟΦ. Στην Ευρώπη δόθηκε εξαρχής παράταση δύο ετών, ενώ στην Ελλάδα δίνονται παρατάσεις τρίμηνες, εξάμηνες.
  • Έχει δημιουργηθεί μία σύγχυση στα νοσοκομεία, εξαιτίας των εξαγγελιών του ΕΟΠΥΥ ότι η προμήθεια των νοσοκομείων σε υλικά περνά στη δική του δικαιοδοσία. Υπάρχει ασάφεια ως προς αυτές τις εξαγγελίες.
  • Ζητείται η δημιουργία μητρώου προμηθευτών στο οποίο θα κατατίθενται τα δεκάδες δικαιολογητικά που απαιτούνται για συμμετοχή σε διαγωνισμούς, καθώς και για την εκτέλεση των συμβάσεων.

Οικονομικά

  • Να υπάρξει περιορισμός της σπατάλης που γίνεται στα νοσοκομεία.
  • Μολονότι την τελευταία περίοδο τα Νοσοκομεία πληρώνουν κανονικά, υπάρχουν δημόσιες δομές που ακόμη προμηθεύονται ιατροτεχνολογικά προϊόντα χωρίς τιμολόγια  μόνο με Δελτίο Αποστολής, διότι δεν έχουν εξασφαλίσει επιπλέον κονδύλια ή έχουν εξαντλήσει αυτά που είχαν.

Γρηγόρης Σαραφιανός, πρόεδρος Πανελλήνιας Ένωσης Ιδιωτικών Κλινικών (ΠΕΙΚ)

Θεσμικά

  • Χάραξη Εθνικής Στρατηγικής για την Υγεία, συμπεριλαμβανομένου του Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα.
  • Αντιμετώπιση Δημόσιου Τομέα από το Κράτος με τους ίδιους όρους που αντιμετωπίζεται ο Ιδιωτικός Τομέας.
  • Κατάργηση Κρατικών Ενισχύσεων.
  • Κατάρτιση Ετήσιου Προϋπολογισμού και Αποζημίωσης των νοσοκομείων με τις ίδιες τιμές που αποζημιώνεται ο Ιδιωτικός Τομέας, ώστε η επιλογή νοσηλείας να είναι ελεύθερη από τον κάθε φορολογούμενο.

Οικονομικά

  • Ρύθμιση των 120 δόσεων - Έκδοση της Υπουργικής Απόφασης που θα ξεδιαλύνει τον τρόπο επιβολής ανάλογα με το ποσό επιστροφής.
  •  Αύξηση των δαπανών από το 5% του ΑΕΠ στο 8%. Σήμερα ο προϋπολογισμός είναι 255 εκατ. ευρώ και με βάση τις υποβολές πρέπει να αυξηθεί στα 380 εκατ. ευρώ.
  • Επίλυση των θεμάτων που υπάρχουν με τις Μονάδες Εντατικής Θεραπείας, καθώς και με την συνεργασία με το ΕΚΑΒ.
  • Αλλαγή του ενιαίου κανονισμού παροχών Υγείας (ΕΚΠΥ) του ΕΟΠΥΥ, όσον αφορά τη νοσοκομειακή περίθαλψη.
  • Ελεύθερη τιμολόγηση προς τους ασθενείς.

Κωνσταντίνος Λουράντος, πρόεδρος του Φαρμακευτικού Συλλόγου Αττικής (ΦΣΑ)

Θεσμικά

  • Λόγω της πληθώρας των γενοσήμων υπάρχει αδυναμία εκτέλεσης των επιθυμιών των γιατρών για ειδικό γενόσημο.
  • Επίλυση του θέματος του ωραρίου. Υπάρχει σοβαρό πρόβλημα μετά των προσφυγή των 21 φαρμακοποιών στο Συμβούλιο της Επικρατείας για την κατάργηση του υπάρχοντος ωραρίου. Σε περίπτωση που το ΣτΕ ταχθεί υπέρ τη προσφυγής θα επανέλθει το χάος και δεν υπάρχει λόγος για εφημερίες και διανυκτερεύσεις.
  • Επίλυση του θέματος του Ιδιοκτησιακού. Ο φαρμακοποιός πρέπει να είναι ο ιδιοκτήτης του φαρμακείου ελέγχοντας τουλάχιστον το 51% του κεφαλαίου του, όπως ισχύει στη Γερμανία. Διαφορετικά θα αυξηθούν οι αλεξιπτωτιστές που ήδη λειτουργούν στον χώρο.
  • Από την 1η Ιανουαρίου, ξεκινά και επίσημα από τα ιδιωτικά φαρμακεία που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον η διάθεση Φαρμάκων Υψηλού Κόστους . Δεν υπάρχει καμία ενημέρωση αν είναι έτοιμη η σχετική πλατφόρμα από τον ΕΟΠΥΥ.

Οικονομικά

Πρέπει να διευθετηθεί το θέμα της πληρωμής των ΦΥΚ από τα ιδιωτικά φαρμακεία, καθώς μιλάμε για μία επιπλέον παροχή υπηρεσίας, που απαιτεί χώρο και επιπλέον χρόνο εργασίας.

Ολύμπιος Παπαδημητρίου, πρόεδρος Συνδέσμου Φαρμακευτικών Επιχειρήσεων Ελλάδος (ΣΦΕΕ)

Θεσμικά

  • Επιτάχυνση των εργασιών της Επιτροπής Διαπραγμάτευσης.
  • Καμία νομοθέτηση με αναδρομική ισχύ. 
  • Δραστική επιβολή μέτρων ελέγχου συνταγογράφησης.
  • Επανεξέταση του Θετικού καταλόγου και μεταφορά κάποιων κατηγοριών στον Αρνητικό κατάλογο.
  • Άμεση δημιουργία κοινής ομάδας εργασίας μεταξύ Πολιτείας και Φαρμακοβιομηχανίας, με σκοπό την προετοιμασία και υποβολή προτάσεων για τη σύναψη τριετούς Μνημονίου Συνεργασίας (για την περίοδο 2021 - 2023).

Οικονομικά (Ως άμεσες προτεραιότητες για τον περιορισμό του clawback, εντός του έτους 2020)

  • Αύξηση του προϋπολογισμού της δημόσιας φαρμακευτικής δαπάνης.
  • Χωριστά, πρόσθετα, κονδύλια για τους ανασφάλιστους και τα εμβόλια. 
  • Επιβολή ορίου (cap) στο clawback - συνυπευθυνότητα με την Πολιτεία.
  • Συμμετοχή και των υπόλοιπων μερών της εφοδιαστικής αλυσίδας στο clawback-υπολογισμός clawback στις τιμές που πουλάει η βιομηχανία (ex- factory)
  • Αύξηση του προϋπολογισμού της νοσοκομειακής δαπάνης, καθώς οι υποχρεωτικές επιστροφές έχουν φτάσει να είναι ισόποσες της δημόσιας δαπάνης.

Ειδήσεις υγείας σήμερα
Προχωρημένες επαφές για πώληση της Innovis Pharma
Πρώτη προκήρυξη για 53 μόνιμους ψυχιάτρους του Εθνικού Δικτύου Υπηρεσιών Ψυχικής Υγείας (ΕΔΥΨΥ)
Κουραμπιέδες, μελομακάρονα και μια αίσθηση ανεκπλήρωτου