Γράφει η Μπουγουλιά Μαρία, Ενδοκρινολόγος- Διαβητολόγος

 

Το Σύνδρομο Ευερέθιστου Εντέρου ταλαιπωρεί εκατομμύρια ανθρώπους παγκοσμίως. Εντοπίζεται κυρίως σε άτομα ηλικίας 20-40 ετών, με μεγαλύτερη συχνότητα εμφάνισης στο γυναικείο φύλο, αφού για κάθε 4 άτομα που νοσούν οι 3 είναι γυναίκες. Στην χώρα μας πάνω από ένα εκατομμύριο Έλληνες πάσχουν από Σύνδρομο Ευερέθιστου Εντέρου, με συχνότερα συμπτώματα τα φουσκώματα και τις εναλλαγές διάρροιας και δυσκοιλιότητας.

Πόσο μας επηρεάζει το άγχος;

Σημαντικός παράγοντας εμφάνισης του Συνδρόμου Ευερέθιστου Εντέρου είναι το άγχος, το οποίο φαίνεται ότι επηρεάζει τη λειτουργία του γαστρεντερικού συστήματος. Το κέντρο των συναισθημάτων στον εγκέφαλο επικοινωνεί άμεσα με το στομάχι, αυξάνοντας τα γαστρικά υγρά και τα οξέα του στομάχου σε μεγάλο βαθμό, γεγονός που αποτελεί αιτία για πολλά προβλήματα όπως γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση και έλκος. Το άγχος επίσης επηρεάζει την κινητικότητα του εντέρου προκαλώντας διάρροια ή, αντίθετα, δυσκοιλιότητα.

Πώς συνδέεται το έντερο με τον εγκέφαλό μας;

Το έντερο είναι ένας δεύτερος εγκέφαλος στον οργανισμό μας. Απαρτίζεται από περίπου εκατό εκατομμύρια νευρικά κύτταρα. Το έντερο όχι μόνο φαίνεται να έχει στενή επικοινωνία με τον εγκέφαλο, αλλά τα νευροδιαβιβαστικά  σήματα που στέλνει στον εγκέφαλο, είναι περισσότερα από αυτά που λαμβάνει από εκείνον. Το έντερο δεν φροντίζει μονάχα  για την πέψη και τον μεταβολισμό των τροφών, αλλά δείχνει να φροντίζει εξίσου για το μεταβολισμό και τη διαχείριση των συναισθημάτων μας. Η σεροτονίνη, για παράδειγμα, της οποίας τα υψηλά επίπεδα στον οργανισμό ευθύνονται για την αίσθηση ευφορίας, παράγεται κατά το πλείστον στο έντερό μας και όχι στον εγκέφαλό μας. Από το έντερο δρα προς τον εγκέφαλο και αλλάζει την ψυχική μας διάθεση. Έτσι λοιπόν, όταν το άγχος γίνεται μόνιμο, το κεντρικό νευρικό σύστημα λαμβάνει συνεχώς νέα σήματα άγχους, τα οποία οδηγούν σε περαιτέρω απελευθέρωση ορμονών του άγχους. Οι ορμόνες με τη σειρά τους είναι επιβλαβείς για τον εντερικό βλεννογόνο. Έτσι δημιουργείται ένας φαύλος κύκλος που οδηγεί, ακόμα και χωρίς εξωτερική αιτία, σε μόνιμη συναισθηματική δυσφορία και ενοχλητικά συμπτώματα του εντέρου.

Πώς μπορούμε να ανακουφίσουμε τα συμπτώματα;

Μην αγχώνεστε!

Ακούγεται απλό αλλά σίγουρα δεν είναι! Προσπαθήστε να εφαρμόσετε τεχνικές χαλάρωσης μέσα στην καθημερινότητά σας.

Φροντίστε για επαρκή ημερήσια πρόσληψη του φυλλικού οξέος και βιταμίνης Β12

Οι δύο αυτές βιταμίνες είναι «φίλοι» του νευρικού συστήματος. Ιδιαίτερα, το φυλλικό οξύ και η βιταμίνη Β12 διαδραματίζουν κεντρικό ρόλο στην ομαλή λειτουργία των νευρικών κυττάρων και του εγκεφάλου. Η ανεπάρκεια αυτών των βιταμινών έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση της ικανότητας συγκέντρωσης, των μαθησιακών ικανοτήτων και ικανοτήτων αντίληψης. Το φυλλικό οξύ και η βιταμίνη Β12 φροντίζουν για τη ψυχική ευεξία και ισορροπημένο νευρικό σύστημα.

Φροντίστε την εντερική χλωρίδα σας

Τα προβιοτικά είναι ζωντανά, αναπαραγωγικά μη παθογόνα βακτήρια που ζουν φυσιολογικά μέσα στο έντερό μας και είναι απαραίτητα για τη φυσιολογική του λειτουργία. Προάγουν αποτελεσματικά την υγεία του πεπτικού και ανοσοποιητικού μας συστήματος. Επιπλέον, μπορούν να επηρεάσουν θετικά το συναισθηματικό μας κόσμο και να αντισταθμίσουν το φορτίο του άγχους. Αποδεδειγμένα μπορούν να μειώσουν τα επίπεδα της κορτιζόλης, ορμόνης του άγχους. Προβιοτικά μπορεί να λάβει κανείς και μέσω της διατροφής, τρώγοντας γιαούρτι ή κεφίρ. Όταν όμως η πρόσληψη μέσω της διατροφής δεν είναι επαρκής, τα προβιοτικά χορηγούνται μέσω συμπληρωμάτων διατροφής.

Αποφεύγετε τροφές που αποδεδειγμένα σας προκαλούν ή σας χειροτερεύουν τα συμπτώματα

Τα τρόφιμα που καταναλώνουμε έχουν διαφορετική επίδραση στο γαστρεντερικό μας σύστημα στον καθέναν από εμάς. Για αυτό είναι πολύ βοηθητικό να σημειώνουμε και να περιορίζουμε την κατανάλωση επιλεκτικά των τροφίμων που μας προκαλούν έντονα συμπτώματα και δυσφορία.

Πίνετε άφθονα υγρά αλλά αποφεύγετε τα ανθρακούχα ποτά

Η κατανάλωση νερού είναι ιδιαίτερα σημαντική για τη λειτουργία του οργανισμού συνολικά, ιδιαίτερα σε περιπτώσεις δυσκοιλιότητας.

Αποφεύγετε να χρησιμοποιείτε υπακτικά φάρμακα

Η χρήση τέτοιων φαρμάκων μπορεί να βοηθήσει παροδικά στην ανακούφιση των συμπτωμάτων αλλά μακροχρόνια μπορεί να επηρεάσει αρνητικά τη λειτουργία του εντέρου.

Σταματήστε το κάπνισμα

Ό,τι το κάπνισμα επιβαρύνει τον οργανισμό μας είναι κάτι πολύ γνωστό. Ειδικότερα, η νικοτίνη προκαλεί σπασμό του εντέρου με αποτέλεσμα εντονότερους πόνους και δυσφορία.