Η ενσυναίσθηση αποκτά διεθνώς ολοένα και περισσότερο χώρο στην κλινική πράξη και στη σχέση επαγγελματία υγείας- ασθενή. Περίπου 100 ιατρικές σχολές της Ευρώπης, στο πλαίσιο του The Tuning-Medicine Project (MEDINE), συμφώνησαν ότι ο πτυχιούχος ιατρικής θα πρέπει να έχει εκπαιδευτεί στην ενσυναίσθηση κατά τη διάρκεια των σπουδών του.

Tι είναι η ενσυναίσθηση;

Ο Carl Rogers, ο θεμελιωτής της Προσωποκεντρικής Προσέγγισης στην ψυχοθεραπεία, πρότεινε τον παρακάτω ορισμό, ο οποίος έκτοτε συναντάται και συχνότερα στη βιβλιογραφία: ενσυναίσθηση είναι η ικανότητα να «αντιλαμβάνομαι το εσωτερικό πλαίσιο αναφορά ενός άλλου ανθρώπου με την ακρίβεια σαν να ήμουν εκείνο το άτομο, χωρίς όμως να χάνω αυτή τη «σαν να» συνθήκη». Λίγα χρόνια αργότερα επανήλθε και περιέγραψε την ενσυναίσθηση ως την κατάσταση κατά την οποία υπεισέρχομαι στον ιδιωτικό κόσμο του άλλου και τον βιώνω σαν να ήμουν εκείνος.

Στο χώρο της υγείας, η ικανότητα του επαγγελματία υγείας να μπορεί να βλέπει τον κόσμο «μέσα από τα μάτια» του ασθενή του χωρίς να φορτώνεται τα προβλήματά του, αναπτύσσοντας έτσι μια επικοινωνιακή δεξιότητα, του επιτρέπει να βρίσκεται πιο κοντά στους ασθενείς του και επομένως να γίνεται πιο αποτελεσματικός.

Τι είναι το «έλα στη θέση μου, γιατρέ!»;

Το «Έλα στη θέση μου, Γιατρέ!» είναι ένα πρότυπο βιωματικό πρόγραμμα εκπαίδευσης φοιτητών ιατρικής  και επαγγελματιών υγείας στην ενσυναίσθηση, διάρκειας 60 ωρών, το οποίο σχεδιάστηκε το 2013 και υλοποιήθηκε στο Ιατρικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων στο πλαίσιο της Διδακτορικής Διατριβής του ψυχολόγου Βασίλη Κιοσσέ.

Τα παραπάνω από ενθαρρυντικά αποτελέσματα που αναδείχθηκαν, έκαναν το αυτό το βιωματικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα επιλεγόμενο μάθημα στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων με τίτλο «Η ενσυναίσθηση στη σχέση γιατρού - ασθενή».

Το «Έλa στη θέση μου, Γιατρέ!» είναι μια εντατική βιωματική πρότυπη εκπαίδευση, μοναδική στην Ελλάδα η οποία είναι διεθνώς αναγνωρισμένη. Βραβευμένη με την κορυφαία διάκριση International 2019 Global Person-Centered Care Innovation Award, εγγυάται την προσωποκεντρική φύση του εργαστηρίου αλλά και την ποιότητά του. Επιπλέον είναι αναγνωρισμένη από την Εταιρία Προσωποκεντρικής και Βιωματικής Εκπαίδευσης Ελλάδος.

Δομή εκπαίδευσης

Οι συμμετέχοντες θα έχουν την ευκαιρία να συμμετέχουν σε:

παιχνίδια ρόλων
βιωματικές ασκήσεις μέσω τέχνης και παιχνιδιού
ομάδες μελέτης
εργαστήρια ενεργητικής ακρόασης
εργαστήρια ενσυναίσθησης
μελέτες περίπτωσης- κλινικά σενάρια
 

Περιεχόμενο εκπαίδευσης

Οι θεματικές ενότητες που θα καλυφθούν στην εκπαίδευση είναι:

Επικοινωνιακές δεξιότητες
μη λεκτική επικοινωνία
λήψη ιατρικού ιστορικού
διεξαγωγή προσωποκεντρικής συνέντευξης
προσωποκεντρική ιατρική και φροντίδα
ενσυναίσθηση στην κλινική πράξη
μεταφορά δυσάρεστων ειδήσεων
θεωρία του πένθους
 
*δεν απαιτεί καθόλου κατ’ οίκον μελέτη.

Το «Έλα στη θέση μου, Γιατρέ!» βασίζεται στις αρχές της Προσωποκεντρικής Προσέγγισης, η οποία αναπτύχθηκε από τον Carl Rogers την δεκαετία του 1950, και διέπεται από τις αρχές της Προσωποκεντρικής Φροντίδας.

Ημερομηνίες διεξαγωγής και διάρκεια

Οι ημερομηνίες διεξαγωγής είναι οι εξής:

21-22/3/2020

25-26/4/2020

23-24/5/2020

 

Τα Σάββατα το ωράριο είναι 10.00-18.00

Τις Κυριακές το ωράριο είναι 10.00-15.00

 

2 εποπτικές συναντήσεις 2 ωρών (σε 3 και 6 μήνες από την ολοκλήρωση του προγράμματος. Ο προγραμματισμός των εποπτικών συναντήσεων θα γίνει από κοινού με την ομάδα)

Πληροφορίες

[email protected] 
www.empathizedoctor.com 
6974451680 (Βασίλης Κιοσσές)
6943232310 (Νάντια Συμεωνίδου)

 

Συντονιστές

Ο Βασίλης Κιοσσές είναι ψυχολόγος, προσωποκεντρικός θεραπευτής και Διδάκτωρ της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Δημιούργησε το «Έλα στη Θέση μου, Γιατρέ!», την πρότυπη βιωματική εκπαίδευση επαγγελματιών υγείας στην ενσυναίσθηση, η οποία απέσπασε 3 βραβεία (μεταξύ των οποίων το International 2019 Global Person-Centered Innovation Award), ενώ είναι επίσημα αναγνωρισμένη από την Εταιρία Προσωποκεντρικής & Βιωματικής Εκπαίδευσης. Δίδαξε το μάθημα «Η ενσυναίσθηση στη σχέση γιατρού-ασθενή» στο Ιατρικό τμήμα του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων από το 2014 έως το 2017.

 

Η Νάντια Συμεωνίδου είναι σύμβουλος ψυχικής υγείας και προσωποκεντρική θεραπεύτρια. Έλαβε τίτλο Master of Science στην Προσωποκεντρική Συμβουλευτική από το University of Strathclyde. Εργάζεται ατομικά και ομαδικά, ενώ είναι συν-συντονίστρια στις βιωματικές ομάδες εκπαίδευσης στην ενσυναίσθηση στο πλαίσιο του «Έλα στη θέση μου, Γιατρέ!».

Το «Έλα στη θέση μου, Γιατρέ!» είναι ένα πρότυπο βιωματικό πρόγραμμα εκπαίδευσης φοιτητών ιατρικής  και επαγγελματιών υγείας στην ενσυναίσθηση, το οποίο βασίζεται στις αρχές της Προσωποκεντρικής Προσέγγισης και είναι επίσημα αναγνωρισμένη από την Ελληνική Εταιρεία Προσωποκεντρικής και Βιωματικής Εκπαίδευσης. [Επιστημονικά Υπεύθυνος:  Δρ Βασίλειος Κιοσσές 6974451680 ]