Oρισμός

Το Σύνδρομο του Asperger συχνά θεωρείται μια μορφή αυτισμού υψηλής λειτουργικότητας. Τα άτομα με αυτό το σύνδρομο δυσκολεύονται να αλληλεπιδράσουν κοινωνικά, επαναλαμβάνουν συμπεριφορές και συχνά είναι αδέξια. Τα στάδια που σχετίζονται με την κινητική δεξιότητα ενδέχεται να καθυστερήσουν.

Εναλλακτικές ονομασίες

Διάχυτη αναπτυξιακή διαταραχή-Σύνδρομο Asperger, Διαταραχή του αυτιστικού φάσματος - Asperger.

Αίτια

Ο Hans Asperger χαρακτήρισε αυτή τη διαταραχή «αυτιστική ψυχοπάθεια» το 1944. Η ακριβής αιτία είναι άγνωστη. Πιθανότατα, μια ανωμαλία στον εγκέφαλο είναι η αιτία του Συνδρόμου Asperger.

Υπάρχει μια πιθανή σύνδεση με τον αυτισμό και οι γενετικοί παράγοντες μπορεί να διαδραματίσουν κάποιο ρόλο. Η διαταραχή τείνει να είναι κληρονομική. Κάποιο συγκεκριμένο γονίδιο δεν έχει ταυτοποιηθεί.

Το Σύνδρομο φαίνεται να εμφανίζεται συχνότερα στα αγόρια παρά στα κορίτσια.

Παρόλο που τα άτομα με Σύνδρομο Asperger συχνά αντιμετωπίζουν δυσχέρειες κοινωνικής προσαρμογής, πολλά έχουν νοημοσύνη υψηλότερη του μέσου όρου. Μπορούν να διακριθούν σε τομείς όπως ο προγραμματισμός υπολογιστών. Δεν υπάρχει καθυστέρηση στη νοητική ανάπτυξη, στην ικανότητα να αυτοεξυπηρετούνται ή στην περιέργεια για το περιβάλλον τους.

Συμπτώματα

Τα άτομα με Σύνδρομο Asperger εστιάζουν υπερβολικά ή γίνονται εμμονικά με ένα μόνο αντικείμενο ή θέμα, αγνοώντας όλα τα υπόλοιπα. Θέλουν να γνωρίσουν τα πάντα για το θέμα και συχνά μιλούν σχεδόν μόνο για αυτό.

  • Τα παιδιά με Σύνδρομο Asperger θα παρουσιάζουν πολλά δεδομένα αναφορικά με το θέμα που τους ενδιαφέρει, αλλά δεν θα εμφανίζεται κανένα νόημα ή συμπέρασμα.
  • Συχνά δεν αντιλαμβάνονται ότι το άλλο πρόσωπο έχει χάσει το ενδιαφέρον του για το θέμα.
  • Τα πεδία ενδιαφέροντος μπορεί να είναι αρκετά περιορισμένα, όπως μια εμμονή με τα χρονοδιαγράμματα των σιδηροδρόμων, τους τηλεφωνικούς καταλόγους, μια ηλεκτρική σκούπα ή τις συλλογές αντικειμένων.

Τα άτομα με Asperger δεν απομακρύνονται από τον κόσμο με τον τρόπο που το κάνουν οι άνθρωποι με αυτισμό. Θα προσεγγίσουν συχνά άλλους ανθρώπους. Ωστόσο, τα προβλήματα με την ομιλία και τη γλώσσα σε ένα κοινωνικό περιβάλλον συχνά οδηγούν σε απομόνωση.

  • H γλώσσα του σώματος ίσως να μην υφίσταται
  • Ενδεχομένως να μιλούν μονότονα και να μην ανταποκρίνονται στα σχόλια ή τα συναισθήματα άλλων ανθρώπων.
  • Μπορεί να μην καταλάβουν το σαρκασμό ή το χιούμορ, ή να ερμηνεύουν κυριολεκτικά ένα σχήμα λόγου.
  • Δεν αναγνωρίζουν την ανάγκη αλλαγής της έντασης της φωνής τους σε διαφορετικές συνθήκες.
  • Αντιμετωπίζουν προβλήματα στην οπτική επαφή, τις εκφράσεις του προσώπου, τις στάσεις του σώματος ή τις χειρονομίες (μη λεκτική επικοινωνία).
  • Mπορεί τα άλλα παιδιά να τα ξεχωρίζουν ως «παράξενα» ή «περίεργα».

Τα άτομα με Σύνδρομο Asperger έχουν πρόβλημα να διαμορφώσουν σχέσεις με άλλα συνομήλικα παιδιά ή με ενήλικες, επειδή:

  • Δεν είναι σε θέση να ανταποκριθούν συναισθηματικά σε κανονικές κοινωνικές αλληλεπιδράσεις.
  • Δεν είναι ευέλικτα σε θέματα τελετουργικά ή ρουτίνας.
  • Έχουν δυσκολία να εμφανίσουν, να παρουσιάσουν ή να επισημάνουν αντικείμενα ενδιαφέροντος σε άλλους ανθρώπους.
  • Δεν εκφράζουν ευχαρίστηση στη χαρά άλλων ανθρώπων.

Τα παιδιά με Σύνδρομο Asperger μπορεί να εμφανίσουν καθυστερήσεις στις κινητικές δεξιότητες και ατυπική συμπεριφορά όπως για παράδειγμα:

  • Kαθυστερήσεις στη δυνατότητα να οδηγήσουν ένα ποδήλατο, να πιάσουν μια μπάλα ή να σκαρφαλώσουν σε παιχνίδια αναρρίχησης.
  • Είναι αδέξια όταν περπατάνε ή κάνουν άλλες δραστηριότητες.
  • Επαναλαμβανόμενες συμπεριφορές, στις οποίες μερικές φορές αυτοτραυματίζονται
  • Επαναλαμβανόμενα κτυπήματα δακτύλων, στρίψιμο ή κινήσεις ολόκληρου του σώματος.

Πολλά παιδιά με Σύνδρομο Asperger είναι πολύ δραστήρια και μπορεί επίσης να διαγνωστούν με Διαταραχή ελλειμματικής προσοχής/υπερκινητικότητας (ADHD). Το άγχος ή η κατάθλιψη μπορεί να αναπτυχθούν κατά τη διάρκεια της εφηβείας και στην αρχή της ενηλικίωσης. Συμπτώματα της ιδεοψυχαναγκαστικής διαταραχής και μιας διαταραχής τύπου “τικ”, όπως το σύνδρομο Tourette, μπορεί να παρατηρηθούν.

Έλεγχος και εξετάσεις

Δεν υπάρχει ένα τυποποιημένο (που να χρησιμοποιείται και να είναι αποδεκτό από σχεδόν όλους) τεστ για τη διάγνωση του Συνδρόμου Asperger.

Οι περισσότεροι γιατροί αναζητούν μια βασική ομάδα συμπεριφορών που θα τους βοηθήσει στη διάγνωση του Συνδρόμου Asperger. Αυτές οι συμπεριφορές περιλαμβάνουν:

  • Ασυνήθιστη οπτική επαφή
  • Ψυχρότητα
  • Δεν ανταποκρίνονται όταν τους καλούν ονομαστικά
  • Δεν χρησιμοποιούν χειρονομίες για να υποδείξουν ή να παρουσιάσουν
  • Έλλειψη διαδραστικού παιχνιδιού
  • Έλλειψη ενδιαφέροντος για συνομηλίκους

Τα συμπτώματα μπορεί να είναι εμφανή κατά τους πρώτους μήνες της ζωής. Τα προβλήματα θα πρέπει να είναι προφανή από την ηλικία των 3 ετών.

Φυσικές, συναισθηματικές και νοητικές εξετάσεις πραγματοποιούνται για να αποκλειστούν άλλες αιτίες και να αναζητηθούν ενδελεχέστερα ενδείξεις του Συνδρόμου. Οι γιατροί που θα εξετάσουν το παιδί σας πιθανότατα είναι νευρολόγος, και ψυχίατρος, ενώ θα πρέπει να δει ακόμη ψυχολόγο, λογοθεραπευτή και άλλους επαγγελματίες που είναι ειδικοί στη διάγνωση παιδιών με Σύνδρομο Asperger.

Θεραπευτική αγωγή

Δεν υπάρχει μια βέλτιστη θεραπεία για όλα τα παιδιά με Σύνδρομο Asperger. Οι περισσότεροι ειδικοί θεωρούν ότι όσο νωρίτερα ξεκινήσει μια θεραπεία, τόσο το καλύτερο.

Προγράμματα για παιδιά με Σύνδρομο Asperger διδάσκουν δεξιότητες μέσω μιας σειράς απλών βημάτων, με τη χρήση προσεκτικά οργανωμένων δραστηριοτήτων. Σημαντικές εργασίες ή σημεία τους επαναλαμβάνονται κάθε τόσο ώστε να βοηθήσουν σε ορισμένες συμπεριφορές.

Οι τύποι προγραμμάτων μπορεί να περιλαμβάνουν:

      - Γνωσιακή συμπεριφορά ή λογοθεραπεία, για να βοηθήσουν τα παιδιά να διαχειριστούν τα συναισθήματά τους, τις επαναλαμβανόμενες συμπεριφορές και τις εμμονές.
      -Εκπαίδευση γονέων για τη διδασκαλία τεχνικών που μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε οικιακό πειρβάλλον.
       - Φυσιοθεραπεία ή εργοθεραπεία για να τα βοηθήσει στις κινητικές δεξιότητες και στα αισθητήρια προβλήματα.
       -Εκπαίδευση για κοινωνικές δεξιότητες, που συχνά διδάσκονται ομαδικά
        -Λογοθεραπεία και γλωσσική θεραπεία  για να βοηθήσει στην ικανότητα της καθημερινής συνομιλίας.

Φαρμακευτική αγωγή όπως επιλεκτικοί αναστολείς επαναπρόσληψης σεροτονίνης (SSRIs), αντιψυχωσικά και διεγερτικά μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη θεραπεία προβλημάτων όπως άγχος, κατάθλιψη και επιθετικότητα.

Πρooπτική (πρόγνωση)

Με τη θεραπεία, πολλά παιδιά και οι οικογένειές τους μπορούν να μάθουν να αντιμετωπίζουν τα προβλήματα του Συνδρόμου Asperger. Η κοινωνική αλληλεπίδραση και οι διαπροσωπικές σχέσεις ενδέχεται να εξακολουθούν να είναι πρόβλημα. Ωστόσο, πολλοί ενήλικες εργάζονται με επιτυχία σε κανονικές θέσεις εργασίας και είναι σε θέση να έχουν ανεξάρτητη ζωή, εφόσον έχουν διαθέσιμη τη σωστή υποστήριξη.

Πότε να επικοινωνήσετε με το γιατρό

Ζητήστε ένα ραντεβού με τον γιατρό σας εάν το παιδί σας:

  • Δεν ανταποκρίνεται στους ανθρώπους
  • Έχει παράξενη ή περίεργη ομιλία
  • Έχει συμπεριφορά που μπορεί να οδηγήσει σε αυτοτραυματισμό

Πηγές:

Bostic JQ, Prince JB. Child and adolescent psychiatric disorders. In: Stern TA, Rosenbaum JF, Fava M, Biederman J, Rauch SL, eds. Massachusetts General Hospital Comprehensive Clinical Psychiatry. 1st ed. Philadelphia, Pa: Mosby Elsevier;2008:chap 69.

Shah PE, Dalton R, Boris NW. Pervasive developmental disorders and childhood psychosis. In: Kliegman RM, Behrman RE, Jenson HB, Stanton BF, eds. Nelson Textbook of Pediatrics. 18th ed. Philadelphia, Pa: Saunders Elsevier; 2007:chap 29.

Asperger Syndrome Fact Sheet. NINDS. January 2005. National Institute of Neurological Disorders and Stroke. NIH Publication No. 05-5624. Last updated Octboer 19, 2009.

Επικαιροποίηση από:

Συνεργάτες του iatronet.gr