Η τεστοστερόνη είναι η σεξουαλική ορμόνη των ανδρών, αλλά βρίσκεται σε μικρές ποσότητες και στον  οργανισμό της γυναίκας. Κατά την εφηβεία, ευθύνεται για τις περισσότερες σωματικές αλλαγές που βιώνουν τα αγόρια, όπως η αυξημένη μυϊκή μάζα, η βαθύτερη φωνή αλλά και η τριχοφυΐα. Είναι, όμως, σημαντικό, να την δiατηρούμε σε υγιή επίπεδα καθ' όλη την διάρκεια της ζωής μας.

Τα υγιή επίπεδα τεστοστερόνης στους ενήλικες έχουν συσχετιστεί με τη γενικότερη καλή υγεία, τη σεξουαλική λειτουργία, αλλά και πολλές ακόμα λειτουργίες - και όχι μόνο στους άνδρες. Τα επίπεδα τεστοστερόνης στον οργανισμό αρχίζουν να πέφτουν φυσικά μετά τα 30, σε αργό αλλά σταθερό ρυθμό. Ευτυχώς, υπάρχουν τρόποι να ενισχύουμε φυσικά αυτή την ορμόνη.

Γυμναζόμαστε και κάνουμε βάρη

Η γυμναστική είναι απαραίτητο κομμάτι της ζωής μας για να είμαστε υγιείς και σε φόρμα, αλλά επίσης ανεβάζει τα επίπεδα τεστοστερόνης - ειδικά οι ασκήσεις με βάρη. Εδώ, επιπλέον, για να μην ξεχνάμε και τις γυναίκες, να θυμίσουμε πως οι ασκήσεις με βάρη είναι εξαιρετικές για την γυναικεία φόρμα και δεν πρέπει να τις αποφεύγετε. Μην ανησυχείτε, δεν θα αποκτήσετε ξαφνικά "ανδρικό" σώμα, ό,τι κι αν σημαίνει αυτό.

Τρώμε αρκετή πρωτεΐνη...

...αλλά πάντα σε ένα πλαίσιο ισορροπημένης διατροφής. Αυτό σημαίνει πως ένα σημαντικό κομμάτι των θερμίδων που λαμβάνουμε μέσα στην ημέρα πρέπει να προέρχεται από υγιεινούς υδατάνθρακες και καλά λιπαρά. Δίνουμε περισσότερη προσοχή στην ποιοτική, άλιπη πρωτεΐνη, όπως αυτή που βρίσκουμε στο στήθος κοτόπουλου ή στον άπαχο μοσχαρίσιο κιμά. Τα επίπεδα τεστοστερόνης μπορούν να μειωθούν αν κάνετε εξαντλητικές δίαιτες, συνεπώς το μέτρο είναι απαραίτητο.

Μειώστε το στρες σας...

...συνεπώς και τα επίπεδα της ορμόνης του στρες στον οργανισμό. Η ορμόνη αυτή, που ονομάζεται κορτιζόλη, μειώνει απότομα την τεστοστερόνη όταν βρίσκεται στον οργανισμό σε μεγάλη συγκέντρωση. Για την ακρίβεια, η κορτιζόλη και η τεστοστερόνη έχουν μία σχέση... "τραμπάλας" μεταξύ τους: όταν αυξάνεται η μία, μειώνεται η άλλη. Αυτό σημαίνει πως όταν διατηρούμε την τεστοστερόνη μας σε υγιή επίπεδα, διαχειριζόμαστε καλύτερα και το στρες.

Δεν ξεχνάμε τη βιταμίνη D

Τη συνθέτουμε φυσικά με την έκθεση στον ήλιο, αλλά στην εποχή που ζούμε, μπορεί να είναι χρήσιμο να λάβετε και κάποιο συμπλήρωμα. Η βιταμίνη αυτή έχει συσχετιστεί με πολλά οφέλη για τον οργανισμό μας (η αντικαταθλιπτική της δράση είναι ιδιαίτερα δημοφιλής), και φαίνεται να παίζει κάποιον ρόλο και στα επίπεδα τεστοστερόνης του οργανισμού. Ένα ακόμα θρεπτικό συστατικό που έχουν δείξει έρευνες πως συνδέεται με τα επίπεδα τεστοστερόνης μας , είναι ο ψευδάργυρος.

Κοιμόμαστε αρκετά και κοιμόμαστε καλά

Είναι εξαιρετικά σημαντικό να κοιμόμαστε οκτώ ώρες περίπου κάθε νύχτα και να φροντίζουμε αυτός ο ύπνος να είναι καλός. Που σημαίνει ότι πρέπει να τηρούμε ένα σταθερό πρόγραμμα ύπνου και πρωινού ξυπνήματος, καθώς και να φροντίσουμε να έχουμε καλές συνήθειες το βράδυ, όπως να μην πέφτουμε στο κρεβάτι και να περνάμε πολλή ώρα στο σκοτάδι κοιτώντας το κινητό μας, καθώς και να μην κάνουμε κατάχρηση ουσιών όπως το αλκοόλ πριν τον ύπνο. Όλα αυτά δεν επιτρέπουν στον οργανισμό μας να ξεκουραστεί όπως του αξίζει. Και, μέσα στις πολλές πλευρές  της ζωής μας που υποφέρουν εξαιτίας του κακού ύπνου, βρίσκονται και τα επίπεδα τεστοστερόνης μας.