Η βραχυπρόθεσμη μνήμη είναι αυτού του είδους η μνήμη που χρειαζόμαστε για να κάνουμε πράγματα άμεσα. Είτε μιλάμε για τις καθημερινές μας δουλειές, είτε μιλάμε για το να θυμόμαστε το όνομα κάποιου αφού μας συστηθεί - μέχρι το να θυμόμαστε αν όντως κλείσαμε τον θερμοσίφωνο πριν φύγουμε από το σπίτι.

Ανάλογα με το πόσο σημαντική είναι μια βραχυπρόθεσμη ανάμνηση και πόσο συχνά την επαναφέρουμε στη μνήμη μας, σιγά-σιγά γίνεται μακροχρόνια ανάμνηση.

Η βραχυπρόθεσμη μνήμη έχει τρεις φάσεις. Αρχικά πρέπει να παρατηρήσουμε μια πληροφορία, έπειτα να την αποθηκεύσουμε και μετά να μπορούμε να την επαναφέρουμε στην μνήμη μας σωστά. Και, φυσικά, κάτι μπορεί να πάει στραβά σε οποιοδήποτε από αυτά τα βήματα. Αυτό δεν είναι αφύσικο, ειδικά αν αναλογιστούμε πόση πολλή πληροφορία αναγκαζόμαστε να αποθηκεύουμε καθημερινά στον εγκέφαλό μας. Το πρόβλημα αρχίζει όταν αυτό συμβαίνει συχνά.

Είναι περισσότερο ανησυχητικό όταν δεν μπορούμε να αποθηκεύσουμε νέες αναμνήσεις, παρά όταν δυσκολευόμαστε να τις ανακαλέσουμε. Υπάρχει ένας τρόπος για να το καταλάβουμε αυτό. Αν, για παράδειγμα, δεν θυμόμαστε το όνομα κάποιου, μπορούμε να του ζητήσουμε να μας δώσει τρεις επιλογές. Αν και πάλι δεν μπορούμε να θυμηθούμε το όνομά του, τότε έχουμε πρόβλημα με την αποθήκευση αναμνήσεων. Αν θυμηθούμε το όνομα αφού το ακούσουμε πρώτα, τότε το πρόβλημα είναι στην ανάκληση.

Τι μπορεί να φταίει όμως για τα προβλήματα στην μνήμη;

Έλλειψη γυμναστικής

Η αυξημένη κυκλοφορία του αίματος λόγω της γυμναστικής κάνει καλό και στον εγκέφαλό μας. Η γυμναστική δεν είναι αναγκαία μόνο για να διατηρούμε το βάρος μας και για να είναι η σωματική μας υγεία καλά. Βοηθάει και τον εγκέφαλό μας να παραμένει νέος.

Η κατάχρηση ουσιών

Ουσίες όπως η μαριχουάνα και το αλκοόλ μπορούν να προκαλέσουν σημαντικές βλάβες στον εγκέφαλο αν υπάρχει κατάχρηση, και βλάπτουν τη βραχυπρόθεσμη μνήμη μας. Οι χρήστες μαριχουάνας, κατά μέσο όρο, έχουν εγκέφαλο τρία χρόνια πιο γερασμένο σε σχέση με τους μη καπνιστές.

Προβλήματα ψυχικής υγείας

Η κατάθλιψη, η αγχώδης διαταραχή και το χρόνιο στρες μπορούν να προκαλέσουν προβλήματα στην μνήμη, κάνοντας κακό στον εγκέφαλο. Είναι πολύ σημαντικό αν παρατηρήσουμε συμπτώματα κατάθλιψης ή πολύ έντονο στρες, να ζητήσουμε βοήθεια.

Έλλειψη ύπνου

Η έλλειψη ύπνου είναι ίσως από τους σημαντικότερους λόγους που η βραχυπρόθεσμη μνήμη μας υποφέρει. Κατά τη διάρκεια του ύπνου, ο εγκέφαλός μας "επεξεργάζεται" τις πληροφορίες που έλαβε μέσα στην ημέρα και τις οργανώνει καλύτερα, διαχωρίζοντας τις σημαντικές από τις ασήμαντες. Αυτός είναι και ο λόγος που τα όνειρά μας είναι πολλές φορές σκόρπιες σκέψεις και εικόνες από την ημέρα μας.

Υποθυρεοειδισμός

Ο υποθυρεοειδισμός κάνει τα πάντα στον οργανισμό να δουλεύουν πιο αργά. Την πέψη μας, τη δημιουργία κυττάρων, αλλά και τη διαδικασία της μνήμης. Τις περισσότερες φορές που οφείλεται στον θυρεοειδή η απώλεια μνήμης, πάντως, διορθώνεται με τα ανάλογα φάρμακα.

Κακή διατροφή

Οι φλεγμονές στον οργανισμό βλάπτουν και τον εγκέφαλο. Για την ακρίβεια, όσο περισσότερες φλεγμονές υπάρχουν στον οργανισμό μας, τόσο χειρότερη μπορεί να γίνει η μνήμη μας. Πρέπει να φροντίζουμε η διατροφή μας να περιέχει τροφές πλούσιες σε αντιφλεγμονώδεις ουσίες, όπως φρούτα και λαχανικά, και να αποφεύγουμε τις επεξεργασμένες τροφές και τη ζάχαρη.