Η κατάσταση της πανδημίας έχει φέρει τόσες πολλές αλλαγές στη ζωή μας. Φυσικά, το πρόβλημα της στάσης του σώματος και της μέσης δεν ήταν κάτι καινούριο - όποιος έχει δουλέψει ποτέ σε γραφείο το ξέρει καλά αυτό. Το νέο πλαίσιο, όμως, της δουλειάς από το σπίτι, έχει φέρει νέους τρόπους που δεν είχαμε υπολογίσει για να εμφανιστούν αυτά τα προβλήματα, άρα το καλύτερο που έχουμε να κάνουμε είναι να μένουμε ενήμεροι και να μην ξεχνάμε να φροντίζουμε τον εαυτό μας.

Από τότε που πολλοί συμπολίτες μας ξεκίνησαν να εργάζονται από το σπίτι στο πλαίσιο των μέτρων προστασίας από τον κορωνοϊό, έχει λίγο-πολύ γίνει η νέα νόρμα να περνάμε πολλές, πολλές ώρες μπροστά από τον υπολογιστή. Αυτό μπορεί να είναι προβληματικό, ειδικά αν συμβαίνει στο σπίτι, επειδή είναι πολύ εύκολο να ξεχνάμε την σωστή στάση του σώματος, αλλά και να καμπουριάζουμε. Έτσι αυξάνεται ο κίνδυνος να έχουμε πόνους στη μέση, αλλά και να βλάψουμε τη σπονδυλική μας στήλη. Αν το συνδυάσουμε αυτό με το στρες της πανδημίας και τη γενικότερη έλλειψη σταθερού προγράμματος γυμναστικής, τότε τα αποτελέσματα μπορεί να είναι καταστροφικά. Για να μην μιλήσουμε και για την κακή διατροφή, που πάντα παίζει επιπλέον ρόλο σε κάθε σωματικό πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε.

Είναι σημαντικό, λοιπόν, να καταλάβουμε πώς μπορούμε να μειώσουμε τον κίνδυνο κάποιου τραυματισμού στην σπονδυλική μας στήλη. Ευτυχώς, υπάρχουν τρόποι:

Καθόμαστε σε καρέκλα

Όχι στο πάτωμα. Όχι στον καναπέ. Όχι στο κρεβάτι. Το ότι βρισκόμαστε σπίτι δεν σημαίνει ότι είναι καλό να δουλεύουμε από όποια περιοχή φτάνει το ασύρματο ίντερνετ. Πρέπει να έχουμε ένα χώρο εργασίας που να θυμίζει όσο το δυνατόν περισσότερο το γραφείο μας. Τα πόδια μας πρέπει να είναι και τα δύο στο πάτωμα, και η οθόνη του υπολογιστή πρέπει να βρίσκεται σε τέτοιο ύψος που να μην χρειάζεται να καμπουριάζουμε για να την βλέπουμε. Ιδανικά, θα πρέπει να είναι στο οπτικό μας πεδίο, ώστε να έχουμε το πιγούνι μας ίσιο όταν την κοιτάμε. Έπειτα, το να δουλεύουμε σε γραφείο βοηθά να μπούμε σε διάθεση "εργασίας" και να τελειώσουμε πιο αποτελεσματικά τις δουλειές μας, με αποτέλεσμα να μην περνάμε όλη την ημέρα μας μπροστά στην οθόνη, καταπονώντας τη μέση αλλά και τα μάτια μας. Και, προς Θεού, ποτέ μα ποτέ μην κάνετε δουλειά έχοντας πάρει το λάπτοπ στο κρεβάτι και έχοντας ξαπλώσει: είναι η απόλυτη συνταγή για καταστροφή της μέσης και του αυχένα.

Το πιγούνι ψηλά, είπαμε

Εφόσον έχετε βρει την κατάλληλη θέση για την οθόνη του υπολογιστή, μην ξεχνάτε να κρατάτε τη σπονδυλική σας στήλη ίσια. Σε αυτό βοηθά να ισιώσετε τον λαιμό και να κρατάτε το πιγούνι σας ψηλά. Διαφορετικά, η πίεση που θα ασκείται στον αυχένα θα είναι τεράστια και μετά από λίγο καιρό θα αρχίσετε να βλέπετε τα αποτελέσματα. Επιπλέον, η κακή οπτική γωνία απέναντι στην οθόνη μπορεί να προκαλέσει πιο εύκολα πονοκέφαλο, συνεπώς έχουμε άλλον ένα λόγο να προσέχουμε.

Κάνουμε διατάσεις

Επειδή ακόμα και αν έχουμε βρει την τέλεια στάση σώματος, με την πιο εργονομική καρέκλα, το να καθόμαστε για πολλές ώρες στην ίδια θέση είναι κακό για το σώμα μας. Πρέπει να κινηθούμε και να τεντώσουμε τα άκρα μας. Κάντε συχνά-πυκνά διαλείμματα, μερικές απλές διατάσεις και μια μικρή βόλτα στο σπίτι - αν μπορείτε να κάνετε και λίγο μεγαλύτερο διάλειμμα, κάντε μια βόλτα στη γειτονιά, για να σας δει και λίγο ο ήλιος. Η σπονδυλική μας στήλη - όπως και κάθε οστό και μυς του σώματος - χρειάζεται κίνηση για να είναι υγιής. Βέβαια, αυτό δεν είναι πάντα εύκολο, επειδή όταν δουλεύουμε από το σπίτι μπορούμε να χάσουμε την αίσθηση του χρόνου. Συνεπώς...

...βάζουμε ειδοποιήσεις

Μπορούμε να βάλουμε ένα επαναλαμβανόμενο ξυπνητήρι στο κινητό μας κάθε ώρα, ώστε να μας θυμίζει πως ήρθε η ώρα για χαλάρωση και να τεντωθούμε λίγο. Επίσης, είναι μια καλή ευκαιρία για να θυμίζετε στον εαυτό σας την στάση του σώματος, και να τσεκάρετε αν χάλασε όσο σας είχε απορροφήσει η δουλειά.