Οι Μαθησιακές Δυσκολίες εντοπίζονται κυρίως στη γραφή και ανάγνωση του ατόμου (παιδιού ή ενήλικα), στην κατανόηση του λόγου, παρουσιάζοντας επίσης επιμέρους συμπτώματα στη γνωστική του ανάπτυξη.

Οι Μαθησιακές Δυσκολίες που μπορεί να παρατηρηθούν σε παιδιά ή ενήλικες μπορεί να οφείλονται σε νοητική καθυστέρηση, βαρηκοΐες ή κωφώσεις, δυσκολίες στην όραση, περιβαλλοντικούς ή συγκινησιακούς παράγοντες, ψυχολογικούς παράγοντες, κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις ή νευρολογικά αίτια.

Η διάγνωση των Μαθησιακών Δυσκολιών / Δυσλεξίας περιλαμβάνει τις παρακάτω επιμέρους λεπτομερείς εξετάσεις:

  • Συνέντευξη των γονέων και πλήρες ιστορικό για την αναπτυξιακή εκτίμηση του παιδιού.
  • Εξέταση Ανάγνωσης σε κείμενο σύμφωνα με την χρονολογική ηλικία του παιδιού από το αναγνωστικό βιβλίο της τάξης που παρακολουθεί το παιδί ή της αμέσως προηγούμενης.
  • Εξέταση Ορθογραφίας σε κείμενο ανάλογα με την χρονολογική ηλικία του παιδιού.
  • Εξέταση επιλεγμένων λέξεων σύμφωνα με την χρονολογική ηλικία του παιδιού.
  • Εξέταση ελεύθερης γραφής πάνω σε θέμα το οποίο διαλέγει το ίδιο το παιδί.
  • Έλεγχος πλευρίωσης βάσει συγκεκριμένων ασκήσεων.
  • Έλεγχος των γνωστικών ικανοτήτων, όπως προσανατολισμός στο χώρο, βραχεία μνήμη βάσει ειδικού test (Bangor Dyslexia Test).
  • Εξέταση Οπτικής Διάκρισης / Γραφημικής – Φωνημικής διάκρισης.
  • Εξέταση Αριθμητικών εννοιών σύμφωνα με τη χρονολογική ηλικία του παιδιού.
  • Σημασιολογική εξέταση-ερμηνεία ακουστικών παραστάσεων-μνήμη ακουστικών ακολουθιών-εξέταση συγκερασμού γλωσσικών φθόγγων-άσκηση ολοκλήρωσης ελλιπών λέξεων, για τον εντοπισμό της ψυχογλωσσικής ηλικίας του παιδιού σύμφωνα με επιμέρους tests του ΙΤΡΑ.

Η αποκατάσταση των Μαθησιακών Δυσκολιών / Δυσλεξίας ποικίλλει και διαφέρει από άτομο σε άτομο σύμφωνα με τα αίτια και το βαθμό δυσκολίας του προβλήματος καθώς επίσης και με την ηλικία του ατόμου.

Σημαντικό ρόλο στην αποκατάσταση των Μαθησιακών Δυσκολιών / Δυσλεξίας παίζει η οικογένεια του ατόμου καθώς και οι προσπάθειες που καταβάλλονται από το ίδιο το άτομο.

Η σχολική αποτυχία που πιθανώς να αντιμετωπίζει το παιδί τόσο στις τάξεις του δημοτικού, όσο και του γυμνασίου μπορεί να οφείλεται σε πληθώρα αιτιών, βάσει των οποίων καθορίζεται και περιγράφεται η φύση του μαθησιακού προβλήματος.

Τα μαθησιακά προβλήματα μπορεί να οφείλονται σε:
1. συναισθηματικά προβλήματα,
2. περιβαλλοντικούς παράγοντες,
3. διανοητική καθυστέρηση,
4. σχολικά / μαθησιακά κενά,
5. στερημένο πολιτιστικά περιβάλλον,
6.

σοβαρές ασθένειες / ατυχήματα,
7. σωματικές βλάβες, κ.α.

Επίσης, αρκετά συχνά, η δυσλεξία αποτελεί καθοριστική αιτία της σχολικής αποτυχίας. Τα κυριότερα χαρακτηριστικά δυσλεξίας περιγράφονται κυρίως ως:

  • δυσκολία στην ανάγνωση,
  • δυσκολία στη γραφή και την ορθογραφία,
  • φτωχή μνήμη ακουστικών ακολουθιών
  • δυσκολία σε ότι αφορά σειρές ακολουθιών,
  • δυσκολία στον χώρο-χρονικό προσανατολισμό

Η δυσλεξία αποτελεί ένα σύνολο συμπτωμάτων, η διάγνωση των οποίων θα πρέπει να γίνεται από διεπιστημονική ομάδα ώστε να εντοπίζεται με ακρίβεια η δυσκολία και να καθορίζεται το ανάλογο πρόγραμμα αποκατάστασης.

Ειδήσεις υγείας σήμερα
ECDC: Κρούσματα λιστερίωσης απο καπνιστό σολομό σε τρεις χώρες
Οπιοειδή στην εγκυμοσύνη: Καμία σύνδεση με ψυχιατρικές επιπτώσεις στα παιδιά [μελέτη]
Οι νικητές των Αριστείων Φαρμακευτικής Αγοράς 2024