Ο πρωινός πόνος στο σώμα είναι καθημερινό φαινόμενο για πολλούς ανθρώπους. Στην πραγματικότητα, μια μελέτη του 2016 που διεξήχθη από ερευνητές με θέμα την αρθρίτιδα, διαπίστωσε ότι περίπου 28 εκατομμύρια άνθρωποι στο Ηνωμένο Βασίλειο είναι ή έχουν επηρεαστεί από χρόνιο πόνο, και αν προσθέσετε τους πόνους που προκαλούνται από τις εποχιακές συνθήκες στο μίγμα, οι μύες και αρθρώσεις δεν χαλαρώνουν μέσα στο χρόνο.

Ακολουθεί μια ανασκόπηση των πιο κοινών αιτιών που προκαλούν πόνο - και τι μπορείτε να κάνετε:

Κρυολόγημα και σωματικοί πόνοι

Ένα κρυολόγημα γενικά χαρακτηρίζεται από βουλωμένη μύτη και πονόλαιμο, παρά πόνο στους μυς. Ωστόσο, μπορεί να αρχίσετε να αισθάνεστε πόνους στο σώμα σας όσο γίνεστε καλύτερα. «Γενικά, λόγω της ακαμψίας κατά τη διάρκεια του κρυώματος οι μύες δεν κινούνται, με αποτέλεσμα να καταπονηθούν περισσότερο όταν αρχίστε πάλι να είστε πιο ενεργός», εξηγεί ο κ. Michael Fatica, Lead Osteopath στο The Mayfair Clinic.

Γρίπη και σωματικοί πόνοι

Τα συμπτώματα της γρίπης περιλαμβάνουν πυρετό, κόπωση, αδυναμία, πονοκέφαλο, πονόλαιμο, βουλωμένη μύτη, ρίγη και – καλά μαντέψατε – σωματικούς πόνους. Οι μυϊκοί πόνοι προκαλούνται από φυσικές χημικές ουσίες που απελευθερώνονται από το σώμα σας, για να βοηθήσουν τα λευκά αιμοσφαίρια να καταπολεμήσουν τη λοίμωξη.

Έτσι, αν δεν αισθάνεστε άνετα, οι πόνοι αυτοί συχνά είναι καλή ένδειξη ότι ο οργανισμός σας εργάζεται σκληρά για να ανακάμψει. Οι περισσότερες περιπτώσεις γρίπης κάνουν τον κύκλο τους μέσα σε δύο εβδομάδες και αν το πιάσετε, το καλύτερο που μπορείτε να κάνετε είναι να ξεκουραστείτε και να κοιμηθείτε και να παραμείνετε ενυδατωμένοι. Εάν ανήκετε σε ευάλωτη ομάδα, μπορείτε επίσης να κάνετε το «εμβόλιο γρίπης.

Κρύος καιρός και σωματικοί πόνοι

«Οι άνθρωποι που πάσχουν από αρθρίτιδα μπορεί να εμφανίσουν αυξημένο πόνο και δυσκαμψία κατά τη διάρκεια των ψυχρότερων μηνών», λέει ο Σύμβουλος Ρευματολόγος Dr. Rod Hughes.

«Αυτό μπορεί να οφείλεται στο γεγονός ότι η χαμηλή βαρομετρική πίεση έχει φυσική επίδραση στις αρθρώσεις ή ότι «ενθαρρύνει» τη φλεγμονή, με φυσικό επόμενο τον πόνο των αρθρώσεων. Επιπλέον, κατά τη διάρκεια του κρύου καιρού το σώμα επικεντρώνεται στην κυκλοφορία του αίματος γύρω από τον πυρήνα και τα κύρια όργανα και όχι τόσο στους μυς και στις αρθρώσεις. Ως αποτέλεσμα, μπορεί να αισθάνεστε τις αρθρώσεις σας λιγότερο ευλύγιστες.»

Ο Δρ. Hughes συνιστά να παραμείνετε ενεργοί όσο το δυνατόν περισσότερο. «Ασκηθείτε τακτικά, βγαίνοντας για περπάτημα, κολύμπι, γιόγκα,ώστε να βοηθήσετε στην υποστήριξη των αρθρώσεων, κάνοντας τους συνδέσμους σας ισχυρούς και ευλύγιστους».

Διατροφικη ανεπάρκειεα και σωματικοί πόνοι

«Οι άνθρωποι συχνά δεν συνδέουν τους σωματικούς τους πόνος με την επιλογή του τρόπου ζωής τους και την κακή διατροφή, ωστόσο και τα δύο παίζουν σημαντικό ρόλο», λέει η διατροφολόγος Aγγελική Πανάγου. «Υπάρχουν πολλές δομές στην άρθρωση - συμπεριλαμβανομένων των οστών, των χόνδρων, των συνδέσμων, των τενόντων και του κολλαγόνου - που χρειάζονται πολλές θρεπτικές ουσίες για να διατηρηθούν υγιείς και σε καλή κατάσταση. Βασικά θρεπτικά συστατικά για την υγεία των αρθρώσεων είναι: βιταμίνη D, βιταμίνη C και ασβέστιο.

«Συμβουλεύω τους πελάτες μου να επιλέγουν τρόφιμα όπως το μπρόκολο, το σπανάκι, τα κεράσια, το σκόρδο, οι πιπεριές, τα αμύγδαλα, τα φρούτα και οι ντομάτες, ειδικά για την πρόσληψη των προαναφερθέντων θρεπτικών συστατικών. Επιπλέον, αποφύγετε τρόφιμα που μπορούν να αυξήσουν τη φλεγμονή, όπως τα τρόφιμα υψηλής περιεκτικότητας σε ζάχαρη.

Στρες και σωματικοί πόνοι

Το αίσθημα έντονου στρες και έντασης είναι πιθανό να επηρεάσει τη σωματική σας ευεξία.

Εκτός από πιο περίπλοκους λόγους που οι άνθρωποι συχνά αγχώνονται, οι σωματικές συνέπειες του στρες εξηγούν τους πονεμένους ώμους, την πλάτη και το λαιμό που συχνά αναφέρονται από τους ασθενείς », λέει ο Fatica.

«Αν είστε στρεσαρισμένοι, το σώμα τείνει να παίρνει μια προστατευτική στάση, στρογγυλεύοντας τους ώμους και γέρνοντας με το κεφάλι προς τα εμπρός. Αυτό αυξάνει την καταπόνηση της σπονδυλικής στήλης και των μυών, οδηγώντας σε πόνους στις αρθρώσεις».

Πόνοι στους μυς

Αν ξεκινήσατε τώρα το γυμναστήριο ή έχετε αυξήσει πρόσφατα τις προπονήσεις σας, ο πόνος που αντιμετωπίζετε μπορεί να είναι το αποτέλεσμα της καθυστερημένης εκδήλωσης του μυϊκού πόνου (DOMS). Αυτός ο πόνος συνήθως παρατηρείται 24 έως 72 ώρες μετά από μια νέα ή έντονη προπόνηση και είναι αποτέλεσμα μικροσκοπικών δακρύων στις μυϊκές σας ίνες.

Ενώ αυτό μπορεί να ακούγεται τροματικό, μην πανικοβληθείτε! Το DOMS είναι απόλυτα φυσιολογικό και δεν χρειάζεται να ανησυχείτε - στην πραγματικότητα, μόλις το σώμα σας επισκευάσει τη μικρή ζημιά, οι μύες σας θα είναι ισχυρότεροι. Είναι καλό να ασκείστε πιο χαλαρά κατά τη διάρκεια του DOMS - στην πραγματικότητα, αυτό θα βοηθήσει να μειωθεί η ευαισθησία. Περπάτημα, κολύμπι ή γιόγκα συνιστώνται ανεπιφύλακτα.

Κακή στάση του σώματος και πόνοι

Η κακή στάση του σώματος είναι μία από τις συνηθέστερες αιτίες γενικευμένων πόνων στην πλάτη και στο λαιμό, επιβεβαιώνει ο Fatica. «Αν αδιαφορείτε για τους πόνους που προκαλούνται από τη στάση του σώματος, μακροπρόθεσμα αυτό θα έχει συνέπειες, όπως οστεοαρθρίτιδα ή σπονδυλίωση».

Αν αντιμετωπίζετε πόνο στον αυχένα ή στην πλάτη, καλό είναι να επισκεφτείτε έναν ορθοπεδικό ώστε να βρείτε μαζί τρόπους να βελτιώσετε τη στάση σου σώματος.

Ιατρικές καταστάσεις και πόνος στο σώμα

Εάν αντιμετωπίζετε πόνους στις αρθρώσεις σας, ίσως και να είναι ιατρικό το θέμα. «Ο πιο συνηθισμένος τύπος αρθρικού πόνου είναι η οστεοαρθρίτιδα, που επηρεάζει περίπου 8,5 εκατομμύρια ανθρώπους στο Ηνωμένο Βασίλειο», εξηγεί η ιατρός, Dr Sarah Jarvis.

«Οι πιθανότητες αυξάνονται όσο μεγαλώνετε και είναι πιθανότερο να αντιμετωπίσετε μία τέτοια ασθένεια, εάν έχετε τραυματίσει προηγουμένως μια άρθρωση».