Σε ορισμένες περιπτώσεις, όπως η ρευματοειδής αρθρίτιδα, αισθάνεστε ότι η θερμοκρασία του σώματός σας έχει ανέβει, νιώθετε πόνο, ερεθισμό και οίδημα. Αλλά σε άλλες περιπτώσεις - όπως οι καρδιακές παθήσεις, η νόσος του Αλτσχάιμερ και ο διαβήτης – η φλεγμονή δεν είναι τόσο προφανής. Αν δεν το ψάχνατε με εξετάσεις, δεν θα καταλαβαίνετε ότι έχετε φλεγμονή.

Η φλεγμονή δεν είναι απαραίτητα κάτι αρνητικό. Είναι μέρος της φυσικής απάντησης του ανοσοποιητικού σας συστήματος για την θεραπεία ενός τραυματισμού ή την καταπολέμηση μιας λοίμωξης. Ωστόσο αφού θεραπευτείτε, η φλεγμονή πρέπει να σταματήσει. Αλλά αν ο οργανισμός σας παράγει πολλά λευκά αιμοσφαίρια για καιρό, δεν είναι θετικό σημάδι. Η μακροχρόνια ή «χρόνια» φλεγμονή παρατηρείται σε πολλές ασθένειες και καταστάσεις.

Θα μπορούσε να οδηγήσει σε καρδιακή προσβολή;

Οι φλεγμονώδεις αρτηρίες είναι συχνές σε άτομα με καρδιακές παθήσεις. Μερικοί ερευνητές πιστεύουν ότι όταν τα λιπίδια συσσωρεύονται στα τοιχώματα των στεφανιαίων αρτηριών της καρδιάς, το σώμα απαντά με φλεγμονώδη χημικά, καθώς το βλέπει αυτό ως «τραυματισμό» στην καρδιά. Αυτό θα μπορούσε να προκαλέσει θρομβώσεις και αυτές με τη σειρά τους καρδιακή προσβολή ή εγκεφαλικό επεισόδιο.

Διαβήτης

Η φλεγμονή και ο διαβήτης τύπου 2 συνδέονται. Οι γιατροί δεν γνωρίζουν ακόμα αν η φλεγμονή προκαλεί την ασθένεια. Ορισμένοι ειδικοί λένε ότι η παχυσαρκία προκαλεί τη φλεγμονή, γεγονός που καθιστά πιο δύσκολο για τον οργανισμό να χρησιμοποιεί ινσουλίνη. Αυτός μπορεί να είναι ένας λόγος για τον οποίο το φυσιολογικό βάρος και η διατήρησή του είναι ένα βασικό βήμα για να μειώσετε την πιθανότητα εμφάνισης σακχαρώδη διαβήτη τύπου 2.

Συνδέεται με το Αλτσχάιμερ

Η χρόνια εγκεφαλική φλεγμονή εμφανίζεται συχνά σε άτομα με αυτό τον τύπο άνοιας. Οι επιστήμονες δεν κατανοούν ακόμη πώς ακριβώς λειτουργεί αυτό, αλλά η φλεγμονή μπορεί να διαδραματίσει ενεργό ρόλο στην ασθένεια. Οι ειδικοί μελετούν αν αντιφλεγμονώδες φάρμακο θα περιορίσει τη νόσο του Αλτσχάιμερ. Μέχρι στιγμής, τα αποτελέσματα είναι μικτά, δηλαδή όχι τόσο ξεκάθαρα.

Μπορεί να βλάψει το έντερό σας

Η χρόνια φλεγμονή συνδέεται με την ελκώδη κολίτιδα και τη νόσο του Crohn, οι οποίες είναι τύποι φλεγμονώδους νόσου του εντέρου. Αυτό συμβαίνει όταν το ανοσοποιητικό σας σύστημα προσβάλλει εσφαλμένα τα υγιή βακτήρια στο έντερο και προκαλεί φλεγμονή. Τα συνηθισμένα συμπτώματα είναι ο πόνος στην κοιλιά, κράμπες και διάρροια.

Ρευματοειδής αρθρίτιδα

Αυτό που πολλοί άνθρωποι θεωρούν ως "αρθρίτιδα" είναι η οστεοαρθρίτιδα, κατά την οποία ο ιστός που μαλακώνει τους αρθρώσεις, τους χόνδρους, σπάει, ειδικά καθώς οι άνθρωποι γερνούν. Η ρευματοειδής αρθρίτιδα είναι διαφορετική. Στην ΡΑ, το ανοσοποιητικό σύστημα προσβάλλει τις αρθρώσεις του σώματός σας, προκαλώντας φλεγμονή η οποία μπορεί να τους προκαλέσει βλάβη - ακόμα και την καρδιά. Τα συμπτώματα περιλαμβάνουν πόνο, δυσκαμψία και πρησμένες αρθρώσεις.

Είναι μέρος της ινομυαλγίας;

Η ινομυαλγία μπορεί να προκαλέσει πόνο, ευαισθησία και κόπωση. Σε αντίθεση με την ΡΑ, η φλεγμονή στην ινομυαλγία δεν επιτίθεται στις αρθρώσεις. Πρόσφατες έρευνες δείχνουν, ωστόσο, ότι η φλεγμονή του εγκεφάλου μπορεί να σχετίζεται με την ινομυαλγία. Απαιτούνται περισσότερες έρευνες για να αποδειχθεί αυτή η σχέση.

Όταν εμφανίζεται απότομα

Μερικές φορές φλεγμονή χτυπά ξαφνικά όταν το σώμα σας καταπολεμά μια λοίμωξη. Ίσως πρόκειται για κυτταρίτιδα, μία λοίμωξη του δέρματος ή σκωληκοειδίτιδα, που επηρεάζει την απόφυσή σας. Θα χρειαστεί να επισκεφτείτε το γιατρό σας για να κάνετε γρήγορα τη σωστή θεραπεία.

Η διατροφή σας έχει σημασία

Οι τύποι τροφίμων που τρώτε επηρεάζουν τη φλεγμονή. Τρώτε πολλά φρούτα, λαχανικά, δημητριακά ολικής αλέσεως, φυτικές πρωτεΐνες (όπως φασόλια και ξηρούς καρπούς), ψάρια πλούσια σε ωμέγα-3 λιπαρά οξέα (όπως σολομό, τόνο και σαρδέλες) και υγιεινά έλαια όπως το ελαιόλαδο. Επίσης τρώτε τρόφιμα με προβιοτικά, όπως το γιαούρτι (ελέγξτε απλά ότι δεν έχει υπερβολική ζάχαρη). Περιορίστε τα κορεσμένα λιπαρά που βρίσκονται στα κρέατα, τα πλήρη  γαλακτοκομικά προϊόντα και τα επεξεργασμένα τρόφιμα.

Μείνετε ενεργοί

Ακόμα και αν έχετε ΡΑ, στην οποία η φλεγμονή είναι πρόβλημα, η άσκηση θα αποδειχθεί καλή για εσάς. Εάν σας γίνει συνήθεια, θα δείτε αποτελέσματα. Για παράδειγμα, σας βοηθά να διατηρήσετε υγιές βάρος, και η διατήρησή του είναι ένας καλός τρόπος για να ελέγχετε τη φλεγμονή.

Κοιμηθείτε!

Οι έρευνες δείχνουν ότι όταν οι υγιείς άνθρωποι δεν κοιμούνται επαρκώς, έχουν περισσότερη φλεγμονή.

Το κάπνισμα την επιδεινώνει

Το τσιγάρο κατά κάποιο τρόπο «τρέφει» τη φλεγμονή. Όπως και στους περισσότερους ανθρώπους που προσπαθούν να αποβάλουν τη συνήθεια, μπορεί κα σε σας να μη φανεί εύκολο. Θα χρειαστούν πολλές προσπάθειες για να κόψετε το τσιγάρο. Με λίγη θέληση, επιμονή και υπομονή, θα τα καταφέρετε. Ενημερώστε τον γιατρό και ζητήστε τη συμβουλή του.

Τα μπαχαρικά ίσως να βοηθούν

Η ρίζα τζίντζερ έχει αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες. Όπως επίσης και η κανέλα, το γαρίφαλο, το μαύρο πιπέρι και ο κουρκουμάς (αυτό που δίνει στο κάρι το πορτοκαλοκίτρινο χρώμα). Οι επιστήμονες μελετούν τι ποσότητες χρειάζονται για να φανεί διαφορά. Αυτά τα μπαχαρικά είναι ασφαλή και κάνουν τα πιάτα μας πολύ νόστιμα. Αν θέλετε να τα δοκιμάσετε σε συμπληρώματα, ρωτήστε πρώτα τον γιατρό σας. Μπορεί να ελέγξει κατά πόσον μπορεί να επηρεάσει οποιαδήποτε φάρμακα που παίρνετε και αν είναι κατάλληλα για εσάς.