Τα Χριστούγεννα θεωρούνται η πιο μαγευτική εποχή του χρόνου, αλλά για κάποιους από εμάς είναι και η πιο αγχωτική. Έξοδα ή κλειστοφοβικές οικογενειακές συγκεντρώσεις, υπάρχουν πολλοί λόγοι για τους οποίους δεν απολαμβάνουμε όλοι την εορταστική περίοδο.

Χάρη στις αναγκαστικές οικογενειακές συγκεντρώσεις στο σπίτι της γιαγιάς, το κρύο και την υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ, τα Χριστούγεννα μπορεί να γίνουν ένα συναισθηματικό rollercoaster και είναι απολύτως φυσιολογικό να μην έχετε μπει στο πνεύμα των Χριστουγέννων.

Γιατί οι οικογενειακές σχέσεις «καταρρέουν» τα Χριστούγεννα;

Κάθε Ιανουάριο, το Relate (site υποστήριξης οικογενειών) παρατηρεί μια σημαντική αύξηση στις κλήσεις καθώς οι οικογενειακές εντάσεις εντείνονται κατά τις διακοπές των Χριστουγέννων, οπότε θυμηθείτε ότι δεν είστε μόνοι αν αντιμετωπίζετε αποξένωση ή κακή διάθεση.

Σύμφωνα με τη σύμβουλο του Relate, Rachel Davies, υπάρχουν δύο βασικοί λόγοι για τους οποίους τα Χριστούγεννα μπορούν να μετατραπούν σε μια ιδιαίτερα δύσκολη στιγμή για την οικογένεια.

«Πολλοί άνθρωποι που έχουν αντιμετωπίσει δυσκολίες μέσα στο έτος προσπαθούν να επικεντρωθούν στην οικογένεια και στον ποιοτικό χρόνο που θα περάσουν μαζί σκεπτόμενοι ότι τα προβλήματα θα λυθούν», λέει η Davies.

Χάρις στα κοινωνικά δίκτυα και τη διαφήμιση που απευθύνεται στις οικογένειες, οι προσδοκίες για τα τέλεια Χριστούγεννα μπορούν επίσης να διαδραματίσουν έναν ρόλο στο να μας κάνουν να νιώθουμε ανεπαρκείς και απογοητευμένοι. «ο κόσμος νιώθει ανεπαρκής και απογοητευμένος όσο πλησιάζει η μέρα των Χριστουγέννων. Υπάρχει πρόβλημα τις προσδοκίες που δημιουργούνται. Όλοι φανταζόμαστε ένα μεγάλο οικογενειακό τραπέζι με ξαδέρφια και θείους», λέει η Davis.

Πώς να διαχειριστείτε τις προσδοκίες των Χριστουγέννων

Οργανώστε μία ρεαλιστική εβδομάδα

Εάν γνωρίζετε ότι υπάρχει πιθανότητα να συγκρουσθείτε με την οικογένειά σας, το να σκέφτεστε να περάσετε πολύ χρόνο μαζί τους τα Χριστούγεννα μπορεί να μην είναι ρεαλιστική απόφαση. Ορίστε επιτεύξιμους στόχους όπως ο μικρότερος χρόνος που μπορείτε να διαθέσετε για τα  ιδιαίτερα δύσκολα μέλη της οικογένειας. Φροντίστε να τα συναντήσετε σε μια παμπ ή να πάτε για ένα γεύμα, κάπου που μπορείτε να κρατήσετε χαμηλά τους τόνους.

Συμβιβαστείτε για μία ημέρα

Θυμηθείτε ότι τα Χριστούγεννα είναι μόνο για μία ημέρα, οπότε προσπαθήστε να συμβιβαστείτε. Μια υγιής δόση αποδοχής και κατανόησης θα σας βοηθήσει να αντέξετε τα Χριστούγεννα, οπότε αναπνεύστε βαθιά και προετοιμαστείτε να συναντήσετε την οικογένεια με χωρίς και προκαταλήψεις και με τη σκέψη ότι θα τα βρείτε κάπου στη μέση. Για παράδειγμα, αγνοείστε τα κακοπροαίρετα σχόλια της θείας σας.

«Μπορεί να έχετε στην οικογένειά σας μερικούς ανθρώπους που πίνουν πιο έντονα από άλλους και κάποιους που δεν πίνουν καθόλου», λέει η οικογενειακή σύμβουλος Diane Stevens. Έτσι, συμβιβαστείτε και αποφασίστε να αρχίσετε να πίνετε στο δείπνο των Χριστουγέννων, αντί νωρίτερα μεσα στην ημέρα. «Περιορίστε το αλκοόλ, διότι αυτό θα σας δημιουργήσει προφανώς επιπλέον ευερεθιστότητα ».

Κρατήστε τον εαυτό σας απασχολημένο

Εάν ο θείος σας εκνευρίζει κάθε χρόνο με τις παλιομοδίτικες πολιτικές του απόψεις ή η γιαγιά ξεκινά να πίνει τσίπουρο στις 11πμ και συνεχίζει να ρωτάει γιατί δεν είστε παντρεμένος, δεν χρειάζεται να τους πιάνετε και πολλή κουβέντα.

Αντί να αναγκάζετε τον εαυτό σας να περάσει περισσότερο χρόνο με τα μέλη της οικογένειάς σας, χωρίστε το χρόνο σας σε διαστήματα για να ανακουφιστείτε από την πίεση βρίσκοντας τρόπους να απασχοληθείτε. Αν είστε στο σπίτι των γονιών σας, για παράδειγμα, προθυμοποιηθείτε να κάνετε κάποια δουλειά στον κήπο.

«Υπάρχουν πολλά έξυπνα πράγματα  που μπορείτε να κάνετε» λέει η Davis. «όπως το να βγάλετε βόλτα τον σκύλος ή βγείτε από το σπίτι για να αγοράσετε λίγο γάλα. Είναι σημαντικό να κάνετε ένα διάλειμμα.»

Μιλήστε

Δεν είναι αυτή η εποχή του χρόνου που θα κατηχήσετε τον πατέρα σας ή θα επιλύσετε αυτή τη μακροχρόνια διαμάχη με την αδερφή σας. Επιλέξτε ελαφρύτερες συζητήσεις, αν η κουβέντα πάει στα πολιτικά ή την οικογενειακή κληρονομιά, απλά κατευθύνετε τη συνομιλία αλλού. Εναλλακτικά, παίξτε επιτραπέζια.

«Προσπαθήστε να αποφύγετε τις “βαριές” συνομιλίες αν μπορείτε ή τα αμφιλεγόμενα θέματα σχετικά με την πολιτική», λέει η Davis. «Εκτός αν η οικογένειά σας πραγματικά απολαμβάνει αυτές τις συζητήσεις!»

Μιλήστε εκ των προτέρων

Ανησυχείτε ότι πρέπει να αντιμετωπίσετε τον νέο σύντροφο της μητέρας σας ή ότι θα περάσετε υπερβολικά πολύ χρόνο με τη μαμά σας από το διαζύγιο; Βρείτε ένα μέλος της οικογένειας που μπορείτε να εμπιστευτείτε πριν επισκεφθείτε το σπίτι σας και μιλήστε για τις ανησυχίες σας. Μπορεί να νιώσετε ανακούφιση αν εκφράσετε προφορικά τις ανησυχίες σας.

«Συζητήστε με έναν αξιόπιστο φίλο ή μέλος της οικογένειας πώς θα διαχειριστείτε την οικογένειά σας αυτές τις λίγες μέρες», συμβουλεύει η Davis. «Και σε περίπτωση που δεν μοιράζονται τις ίδιες ανησυχίες με εσάς, ακόμα καλύτερα γιατί θα έχουν καλές συμβουλές να σας δώσουν».

Φροντίστε πρώτα τον εαυτό σας

Αν δεν υπάρχει τρόπος να λύσετε μια οικογενειακή διαμάχη και να συνυπάρξετε σε ένα μικρό διαμέρισμα με όλη την οικογένειά σας για μια εβδομάδα, το μόνο που θα καταφέρετε είναι να κάνετε τα πράγματα χειρότερα. Επιτρέψτε στον εαυτό σας να βγει από αυτήν την κατάσταση το συντομότερο δυνατό. Δεν είναι κακό να βάλετε σε προτεραιότητα τον εαυτό σας εάν η κατάσταση επηρεάζει την ψυχική σας υγεία.