Περίθαλψη & Ασφάλιση

Η δυνατότητα παράκαμψης θεραπευτικών πρωτοκόλλων αποτελεί μία από τις βασικές αιτίες της υπερσυνταγογράφησης

Ανύπαρκτος έλεγχος, διάθεση φαρμάκων χωρίς ιατρική συνταγή, ανενημέρωτοι πολίτες συνθέτουν το παζλ των προβλημάτων.

Δευτέρα, 29 Ιουλίου 2019, 10:57

Δέσποινα Καραγιαννοπούλου
Επιχειρηματικό Ρεπορτάζ Υγείας

Πως μπορείς να λύσεις ένα πρόβλημα, όταν δεν έχει γίνει ποτέ και από κανέναν καμία ουσιαστική, πραγματική και εμπεριστατωμένη καταμέτρηση του μεγέθους που καταλαμβάνει, αναρωτιούνται παράγοντες από την φαρμακοβιομηχανία αναφερόμενοι στην περιβόητη μεν κραταιά δε υπερσυνταγογράφηση. Οπως λένε, λαμβάνονται κάθε τόσο διαρθρωτικά μέτρα για την τιθάσευσή της που όμως αργά ή γρήγορα αποτυγχάνουν, λόγω ανύπαρκτου ή ασθενικού ελέγχου από το κράτος, ενώ την ίδια στιγμή δεσμεύουν ποικιλοτρόπως την ιδιωτική πρωτοβουλία καθιστώντας την προβληματική.

Εξαιτίας αυτού σήμερα -μεταξύ άλλων- το 5% των φαρμακοβιομηχανιών δεν είναι τυπικές στις καταβολές του clawback, γεγονός που αργά ή γρήγορα θα μεταφραστεί και σε ντόμινο εξαγορών μικρότερων παικτών από μεγαλύτερους. Ήδη έχουμε πρόσφατα παραδείγματα, απλά αυτά προβλέπεται ότι θα ενταθούν στο μέλλον. Στο πλαίσιο αυτό, παράγοντες της αγοράς θεωρούν ότι οι κυβερνώντες πρέπει άμεσα να προχωρήσουν όχι τόσο σε νέα μέτρα αλλά στον έλεγχο της εφαρμογής θεσμοθετημένων μέτρων που αποδεδειγμένα βρίσκονται προς τη σωστή κατεύθυνση, πραγματοποιώντας εμβόλιμα παρεμβάσεις όπου αυτό κρίνεται αναγκαίο. Στο πλαίσιο αυτό, προτείνεται ένας μπούσουλας 5 μέτρων... που η αγορά πιστεύει ότι είναι προς την σωστή κατεύθυνση για τον έλεγχο της υπερσυνταγογράφησης.

1. Να εφαρμοστούν τα θεραπευτικά πρωτόκολλα και το βασικότερο να ελέγχεται ότι αυτά εφαρμόζονται. Σήμερα, όπως υποστηρίζουν παράγοντες της αγοράς δεν υπάρχει αυτοματοποιημένος έλεγχος των στοιχείων που πρέπει να πληρούνται για να εφαρμοστεί το θεραπευτικό πρωτόκολλο και άρα μπορεί να υπάρξουν περιπτώσεις παράκαμψης. Το σχετικό πρόβλημα θα μπορούσε να βρει λύση μέσω της ενεργοποίησης του ηλεκτρονικού φακέλου του ασθενή.

2. Να μην χορηγείται πια κανένα φάρμακο χωρίς ιατρική συνταγή. Εκτιμάται ότι κάθε μήνα εκδίδονται 6,5 εκατ. συνταγές ηλεκτρονικά, νούμερο που είναι σημαντικά αυξημένο από το αντίστοιχο του 2009.Τότε κάποιοι ισχυρίζονται ότι έφθαναν τα 4,5 εκατ. συνταγές το μήνα. Ετσι, ενώ η φαρμακευτική δαπάνη από την έναρξη των μνημονίων έχει μειωθεί σε ποσοστό πάνω από 60%, οι συνταγές αυξήθηκαν πάνω από 40%. Την ίδια στιγμή πληροφορίες αναφέρουν ότι υπάρχει ένα ποσοστό άνω του 10% των φαρμάκων που διακινούνται και αγοράζονται χωρίς ιατρική συνταγή.

3. Το ΑΜΚΑ να έχει ισχύ όπως έχει το ΑΦΜ ή ο αριθμός ταυτότητας. Παράλληλα, ο ασθενής, ο γιατρός κ.λπ. να ενημερώνονται ηλεκτρονικά κάθε φορά που γίνεται χρήση του ΑΜΚΑ τους.

4. Επιτακτική ανάγκη θεωρείται η ενημέρωση των πολιτών -και όχι μόνο- που στερούνται της απαραίτητης εκπαίδευσης, όπως επιβεβαιώνει η πολυφαρμακία που επικρατεί στη χώρα ή η πρωταγωνιστική θέση που κατέχουν οι Ελληνες στην χρήση αντιβιοτικών.

5. Αναμφίβολα, υποστηρίζουν παράγοντες από την αγορά του φαρμάκου, μερίδιο ευθύνης στην υπερσυνταγογράφηση έχουν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς, άρα και οι φαρμακοβιομηχανίες, οι οποίες στο παρελθόν ακολούθησαν λανθασμένες πρακτικές προώθησης των σκευασμάτων τους. Μολονότι, όπως, υποστηρίζουν έναντι του 2009 τα έξοδα προώθησης έχουν περιοριστεί στο 1/3 και η πλειονότητα των επιχειρήσεων ακολουθούν πιστά τα όσα ορίζει ο Κώδικας Δεοντολογίας του ΣΦΕΕ που αποτελεί και Νόμο του Κράτους, υπάρχουν ακόμη περιθώρια μεγαλύτερης συνεισφοράς από την πλευρά των εταιρειών στην καταπολέμηση της υπερσυνταγογράφησης.


ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΜΠΕΙΤΕ ΣΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ

Loading ...
Προσθήκη Σχολίου

ΣΗΜΕΡΑ ΣΤΟ IATRONET.GR

Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας


Εμείς και οι συνεργάτες μας χρησιμοποιούμε τεχνολογίες, όπως cookies, και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως διευθύνσεις IP και αναγνωριστικά cookies, για να προσαρμόζουμε τις διαφημίσεις και το περιεχόμενο με βάση τα ενδιαφέροντά σας, για να μετρήσουμε την απόδοση των διαφημίσεων και του περιεχομένου και για να αποκτήσουμε εις βάθος γνώση του κοινού που είδε τις διαφημίσεις και το περιεχόμενο. Κάντε κλικ παρακάτω για να συμφωνήσετε με τη χρήση αυτής της τεχνολογίας και την επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων για αυτούς τους σκοπούς. Μπορείτε να αλλάξετε γνώμη και να αλλάξετε τις επιλογές της συγκατάθεσής σας ανά πάσα στιγμή επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο.

Πολιτική Cookies
& Προστασία Προσωπικών Δεδομένων