Η διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας δεν εξαφανίζεται πάντα όσο ένα άτομο μεγαλώνει. Για την ακρίβεια, σε πολλές περιπτώσεις μπορεί να συνοδεύσει το άτομο και στην ενηλικίωση, ίσως και χωρίς να έχει διαγνωστεί ποτέ, και να έχει καταστροφικές συνέπειες για την καθημερινή του ζωή.

Δεν είναι εύκολη πάθηση στη διαχείρισή της, αλλά δεν πρέπει να ξεχνάμε πως είναι διαχειρίσιμη. Και πως, ευτυχώς, υπάρχουν πράγματα που είναι στο χέρι μας να σταματήσουμε να κάνουμε, για να μην επιδεινώνουμε την κατάσταση.

Η έλλειψη γυμναστικής

Κι όμως, έμμεσα υπάρχει συσχετισμός. Η γυμναστική δεν βοηθά μόνο το σώμα, αλλά και την υγεία του εγκεφάλου. Με την σειρά του, αυτό θα μας βοηθά να έχουμε λιγότερα προβλήματα συγκέντρωσης και μνήμης.

Το φαγητό από έξω

Δύο λόγοι, ένας άμεσα σχετικός με την υγεία, και ένας έμμεσα. Άμεσα, το φαγητό από έξω πιθανότατα θα έχει περισσότερες θερμίδες από όσες χρειαζόμαστε - ειδικά αν το παραγγείλαμε πεινασμένοι, επειδή δεν σκεφτήκαμε καν να μαγειρέψουμε μέχρι το απόγευμα, κάτι που κάθε άνθρωπος με ΔΕΠΥ ξέρει ότι θα συμβεί αρκετά συχνά. Έμμεσα, το φαγητό από έξω κοστίζει αρκετά, η κακή διαχείριση των οικονομικών δημιουργεί περισσότερο στρες, το περισσότερο στρες "χτυπάει" την ΔΕΠΥ με μερικές κρίσεις άγχους παραπάνω. Κακό deal για όλους.

Η ζάχαρη γενικότερα

Το κλισέ που λέει ότι δεν πρέπει να δίνουμε ζάχαρη σε ένα υπερκινητικό παιδί... δεν λέει και ψέματα. Μια μικρή έκρηξη ενέργειας που ακολουθείται από μεγάλη πτώση ενέργειας δεν πρόκειται να σας βοηθήσει να διαχειριστείτε τα συμπτώματά σας.

Το να μην τρώμε πρωινό

...το οποίο πρωινό καλύτερα να είναι υγιεινό και όχι σκέτη ζάχαρη. Η έλλειψη πρωινού μπορεί να είναι συχνό πρόβλημα για τους ενήλικες με ΔΕΠΥ, αλλά την ίδια στιγμή μπορεί να είναι μια ωραία "πρόκληση" για να θέσετε μια ακόμα υγιεινή ρουτίνα στην καθημερινότητά σας.

Το να είναι το σπίτι μας ακατάστατο

Ναι, πολλοί άνθρωποι αγαπούν το "οργανωμένο χάος" τους, και ξέρουν πού βρίσκεται το κάθε τι. Η σκληρή πραγματικότητα, όμως, είναι πως αυτοί οι άνθρωποι είναι λίγοι, και πως πού και πού είναι καλό να τσεκάρουμε κατά πόσο ο χώρος μας είναι λειτουργικός. Επιπλέον, το να καθαρίζουμε τακτικά στο σπίτι μας είναι ίσως ο πιο εύκολος και γρήγορος τρόπος να νιώσουμε ότι έχουμε τον έλεγχο της ζωής μας - κάτι που ο εγκέφαλός μας εκτιμά ιδιαιτέρως, αδιαφορώντας για το πόσο συμβολική μπορεί να ήταν η πράξη. Για τον εγκέφαλό μας, η διαδικασία μεταφράζεται ως "Ευχαριστώ που μου θύμισες ότι μπορώ να κάνω πράγματα, αν το πάρω απόφαση".

Το να είναι το σπίτι μας γεμάτο

Δεν χρειάζεται να ισχύει για όλους, αλλά είναι μεγάλη αλήθεια ότι για ορισμένους ανθρώπους, ο μινιμαλισμός στο σπίτι κάνει θαύματα. Αν νιώθετε ότι ο χώρος σας, ακόμα κι όταν είναι καθαρός και τακτοποιημένος, θα μπορούσε να γίνει και λίγο πιο λειτουργικός, μην διστάσετε να δοκιμάσετε λίγη αποσυμφόρηση. Τα πολλά πράγματα τριγύρω μας, άλλωστε, είναι πολλοί λόγοι να αποσπαστεί η προσοχή μας.

Η επιλογή να "πάρουμε τα δικά μας φάρμακα"

Όποια κι αν είναι αυτά. Είτε μιλάμε για κυριολεκτικές ουσίες, είτε για πράγματα που μας κρατούν την προσοχή για αρκετή ώρα, αλλά μπορούν να γίνουν εθισμός - για παράδειγμα, τα video games.

Ο κακός ύπνος

...που συνήθως πάει πακέτο με την ΔΕΠΥ, και για αυτό είναι ένα σύμπτωμα που πρέπει να αντιμετωπιστεί. Με το να μιλήσετε με έναν ειδικό και να αρχίσετε να διαχειρίζεστε την ΔΕΠΥ, ο ύπνος σας πολύ πιθανόν να αρχίσει να βελτιώνεται σύντομα. Επιπλέον, είναι πολύ καλή ιδέα για να έχετε αίσθηση ελέγχου και ρουτίνας, να φροντίζετε να κοιμάστε και να ξυπνάτε καθημερινά περίπου τις ίδιες ώρες.

Ο πολύς χρόνοας στο ίντερνετ

Και γενικότερα μπροστά από μια οθόνη. Αυτό συνδέεται και με τους κακούς τρόπους διαχείρισης που λέγαμε πιο πάνω, αλλά επίσης κρύβει σοβαρούς κινδύνους για την ψυχική μας υγεία: Δεν είναι λίγες οι έρευνες που έχουν δείξει ότι οι άνθρωποι που πάσχουν από διαταραχές όπως η ΔΕΠΥ βρίσκονται σε κίνδυνο να αναπτύξουν κακή σχέση με τα social media και να μειωθεί η αυτοπεποίθησή τους.

Η έλλειψη καφέ

Αν αγαπάτε τον καφέ ή το τσάι σας, έχουμε έναν καλό λόγο να μην σταματήσετε: Η καφεΐνη μπορεί να σας βοηθήσει να έχετε καλύτερη συγκέντρωση, αλλά και καλύτερη μνήμη. Προσπαθήστε να μάθετε τα προσωπικά σας όρια - στους πόσους καφέδες την ημέρα αρχίζετε να υπολειτουργείτε, δηλαδή - και εκμεταλλευτείτε το καφεδάκι σας καταλλήλως.